پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 20.06.2018, 11:00

پرونده فعالان محیط زیست در انتظار تصمیم دادگاه

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس خبر داد: پرونده فعالان محیط زیست در انتظار تصمیم دادگاه

چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۷
شرق، محمدحسن نجمی
رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس از فرایندی جدید در پرونده فعالان محیط‌زیستی بازداشت‌شده خبر داد؛ «محمدرضا تابش» در گفت‌وگو با «شرق» درباره آخرین تحولات در پرونده معروف به پرونده فعالان محیط زیست می‌گوید: «پیگیری‌هایی انجام شده و خوشبختانه گشایش‌هایی هم صورت گرفت». او در توضیح گشایش‌های مورد اشاره‌اش گفت: «ملاقات‌هایی با خانواده‌هایشان صورت گرفت؛ تماس تلفنی هم برای آنها تسهیل شد». او درعین‌حال از فرایند جدیدی صحبت کرد: «یک فرایند جدید مبنی بر اعترافات یکی از دستگیرشدگان در پرونده به وجود آمد که آن را هم ظاهرا گفتند که تکمیل شده و به دادگاه ارجاع شده است». به گفته تابش حالا دیگر دادگاه است که در رابطه با متهمان باید حکم نهایی را صادر کند. او افزوده که «طبق اطلاعی که ما گرفتیم کل پرونده به دادگاه ارجاع می‌شود».
از بازداشت جدید اطلاعی ندارم ولی...
پرونده معروف به فعالان محیط زیست، از سال گذشته با انتشار خبر فوت «کاووس سیدامامی» در زندان اوین به رسانه‌ها کشیده شد. بهمن‌ماه پارسال بود که خبرها از مرگ سیدامامی حکایت می‌کرد؛ او از فعالان محیط زیست و استاد دانشگاه امام صادق(ع) بود. علت مرگ او در زندان، خودکشی بیان شد. به‌تبع رسانه‌ای‌شدن این خبر جزئیات بیشتری از علت بازداشت او رسانه‌ای شد؛ این جزئیات از بازداشت افراد بیشتری از فعالان محیط‌زیستی حکایت می‌کرد. تعداد این افراد حدودا ۱۵ نفر گفته شد. هرچند برخی مقامات بر جاسوس‌بودن این افراد تأکید داشتند ولی کارشناسان وزارت اطلاعات در یکی از جلسات کمیسیون امنیت ملی تأکید کرده بودند که فعالان بازداشت‌شده جاسوس نیستند. همین مسئله موجب ابراز نظرهای متفاوتی بابت مرجع تشخیص جاسوس‌بودن یا نبودن متهم شد. اما حالا هرچه باشد به گفته تابش پرونده‌ها به دادگاه ارجاع شده است. نایب‌رئیس فراکسیون امید درباره اینکه آیا غیر از بازداشت‌هایی که قبلا بوده، بازداشت جدیدی هم رخ داده یا خیر، گفت: «من اطلاعی ندارم اما ممکن است براساس اعترافات جدیدی که داشتند، بازداشت جدیدی هم بوده باشد؛ ولی من اطلاعی ندارم».
دیگر پرونده در اختیار ضابط قضائی نیست
او با تأکید بر اینکه «با توجه به اعترافات جدیدی که انجام شده، فرایند یک‌ذره متفاوت شده»، افزود: «گفتند که پرونده آماده شده تا برای دادگاه بفرستند». رئیس فراکسیون محیط زیست ادامه داد: «حالا دادگاه صاحب اختیار است و دیگر پرونده در اختیار ضابط قضائی نیست و در اختیار دادگاه و قاضی و بازپرس است». چندی پیش بود که محمود صادقی، نماینده تهران، به «شرق» گفته بود: «برخی کارشناسان اطلاعات سپاه در گفت‌وگوهایی که با آنها داشتم، گاهی می‌گویند این افراد به‌طور ناآگاهانه از اطلاعاتی استفاده کرده‌‌اند که در نهایت مورد سوءاستفاده سرویس‌های بیگانه قرار گرفته است. بر فرض اینکه از بعد مادی عمل مجرمانه باشد و اطلاعاتی ردوبدل کرده باشند اما اکثر ایشان درباره عنصر معنوی جرم -شامل اینکه عامدا و عالما انجام داده باشند- مترتب نبوده است. تأکید دارم که در بعد مادی نیز کارشناسان خبره بخش ضدجاسوسی وزارت اطلاعات عمل و کنش محیط‌زیستی آنها را جاسوسی نمی‌دانند». او همچنین درباره صحبت‌هایش با برخی کارشناسان اطلاعات سپاه، گفته بود: «برخی از آنها هم می‌گویند فعالان محیط‌زیستی به جاسوسی اقرار کرده یا علیه دیگران اقرار کرده‌اند. اما در این باره نیز لحاظ‌کردن این نکته ضروری است که اگر اقرار نافذ باشد -یعنی شرایط بدون اکراه و آزادی اراده انجام شود- باز هم فعل اقرار در حد خود فرد نافذ است نه دیگران». حالا که پرونده از اختیار ضابط قضائی خارج شده، باید منتظر بررسی در دادگاه ماند؛ نظر دادگاه آیا مانند نظر کارشناسان ضدجاسوسی وزارت اطلاعات است که فعالان بازداشت‌شده را جاسوس نمی‌دانند یا مانند برخی دیگر از نهادهای امنیتی که بر جاسوس‌بودن آنها تأکید دارند.
لاریجانی گفته موضوع پیامک‌ها بررسی شود
تابش همچنین درباره سرنوشت پیگیری‌ها برای شناسایی منبع پیامک‌های تهدیدآمیز برای نمایندگان هم گفت: «آقای لاریجانی گفته که مجلس این موضوع را بررسی می‌کند». او ادامه داد: «چون رئیس مجلس گفته، باید یا کمیسیون مربوطه یا عضوی از هیئت‌رئیسه مسئول پیگیری کار شوند و نتیجه را به مجلس اعلام کنند».
  چند روز پیش از بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT) در مجلس، پیامک‌هایی با مضامین مختلفی از جمله تهدید، برای نمایندگان ارسال شد که پیش‌شماره تعداد زیادی از آنها ۰۹۱۵ بود؛ یعنی از دیار خراسان. مشهدی‌بودن پیامک‌ها وقتی قوت گرفت که علیرضا رحیمی، عضو هیئت‌رئیسه در توییتی از گزارش پیامک‎های حاوی تهدید و توهین به نمایندگان در حضور لاریجانی لاریجانی خبر داد که طبق این گزارش مشخص شده «مرکز طراحی و ساماندهی پیامک‎ها علیه نمایندگان و مجلس (با هدف رد لایحه مقابله با تأمین مالی تروریسم) شهر مشهد بوده است». اما این موضوع چنان تغییری در مواضع حجت‌الاسلام علم‌الهدی درباره FATF نداشت. او در خطبه‌های نماز عید فطر به نمایندگان مجلس هشدار داده بود که حواستان جمع باشد که در تاریخ اسمتان دنبال مملکت‌فروشان نیاید و نگویند شما هم با تصویب FATF جزء «مملکت‌فروشان» بودید». در بخشی از پیامکی هم که به نمایندگان ارسال شده بود، آمده است: «... لعنت خدا تا روز قیامت بر «وطن‌فروشانی» که برای تصویب این مصوبه ذلت‌بار و ننگین تلاش می‌کنند».
گفته‌های علم‎الهدی باعث شد علی مطهری در پاسخی به او بنویسد: «این گفته آقای علم‌الهدی شاید بتواند به کشف منشأ پیامک‌های بعضا تهدیدآمیز ارسالی از مشهد برای نمایندگان در ایام طرح لایحه مرتبط با FATF کمک کند».




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024