پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 19.06.2018, 17:45

آمریکا: اعدام محمد ثلاث را محکوم می‌کنیم

بیانیه هتر نوئرت سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درمورد اعدام محمد ثلاث، درویش ایرانی

ما اعدام محمد ثلاث، یک عضو گروه دراویش گنابادی که مدتهاست تحت آزارند، توسط حکومت ایران را محکوم می کنیم.

به نقل از گزارشها، ثلاث امروز صبح در زندان رجایی شهر، زندانی بدنام که اخیرا به واسطه موارد جدی نقض حقوق بشر افراد در ایران، توسط وزارت خزانه داری تحریم شده است، به دار آویخته شد.

دست کم ۳۰۰ تن از دراویشی که خواستار آزادی یکی از هم کیشانشان بودند، درپی برخورد با نیروهای امنیتی در ماه فوریه، به طور ناعادلانه دستگیر شده و پشت میله های زندان به سر می برند. گزارشها حاکی از آن است که رژیم ایران از آن زمان در سراسر کشور به سرکوب دراویش، به خاطر کیششان، ادامه داده است، از جمله اتهامات آزار دهنده مرگ در بازداشت و یا در اثر ضرب و شتم به دست ماموران امنیتی. اعدام تسریع شده آقای ثلاث آخرین نمونه بی اهمیتی رژیم ایران به حقوق بشر شهروندانش است.

آقای ثلاث، یک راننده اتوبوس ۵۱ ساله و پدر دو فرزند، متهم به قتل سه مامور پلیس در جریان درگیریهای فوریه شده بود. بنا بر گزارشها آقای ثلاث از دسترسی به وکیل پیش و در خلال محاکمه محروم شده بود، که ناظران بین المللی آن را “شدیدا ناعادلانه” نامیده اند.

شاهدان کلیدی که می توانستند شهادت دهند که آقای ثلاث در زمان مرگ ماموران پلیس در بازداشت پلیس بوده است، پذیرفته نشدند. آقای ثلاث و حامیانش در تمام مراحل ابراز بی گناهی کردند و گفتند که او برای اعتراف اجباری شکنجه شده است. اعمال مجازات اعدام، بدون محاکمه عادلانه و ضمانت تجدید نظر خواهی، که حق او بود، نقض آشکار تعهدات بین المللی حقوق بشری ایران است.

ما از همپیمانانمان در سراسر دنیا می خواهیم تا در محکوم کردن اعدام بی رحمانه و ناعادلانه آقای ثلاث به دست رژیم ایران، به ما بپیوندند. ما از همه مقامات ایرانی می خواهیم تا صدها درویش را که به خاطر عقایدشان در زندان به سر می برند، از جمله رهبرشان دکتر نورعلی تابنده ۹۱ ساله، که دست کم برای چهار ماه گذشته تحت بازداشت خانگی است و نیازمند مراقبت پزشکی فوریست، آزاد کنند. مردم ایران شایسته حکومت قانون، زمامداری شفاف و و مسوولیت پذیر و احترام به حقوق بشر و آزادیهای بنیادین هستند، نه مجازاتهای بیرحمانه که همواره با ماهیت این رژیم آمیخته است.

****

اتحادیه اروپا اجرای حکم اعدام محمد ثلاث را محکوم کرد

در بيانيه اتحاديه اروپا به نگرانى‌هاى جدى درباره نقض حقوق دادرسى منصفانه اشاره شده است از جمله عدم دسترسى محمد ثلاث به وكيل، روند قضايى شتاب‌زده،  اعتراف‌گيرى تحت شكنجه و عدم توجه به شواهدى كه  ممكن بود بتواند بى‌گناهى وى را اثبات كند.

اتحاديه اروپا اعدام را مجازاتى بى‌رحمانه و غيرانسانى مى‌داند كه در پيشگيرى از جرم تاثير بازدارندگى ويژه‌اى ندارد و ناقض كرامت و شان انسانى است.

****

سازمان عفو بين الملل در بیانیه‌ای اجرای حکم اعدام محمد ثلاث را محکوم کرد

در این بیانیه که عصر روز دوشنبه ۱۸ ژوئن/ ۲۸ خرداد منتشر شد، آمده است  «اين اعدام علارغم نگرانی‌های جدی در مورد ناعادلانه بودن روند قضایی به اجرا گذاشته شد. مقامات ایرانى در زمينه استفاده از مجازات اعدام سابقه‌ى اسفناكى دارند. این اعدام نقض فاحش عدالت و مغاير با وجدان انسانى است؛ مقامات اعتراضات گسترده عمومى را ناديده گرفته و دست به اقدامى شنيع زده‌اند كه نه اجراى عدالت ‌بلكه انتقام جویی است.»

محمد ثلاث اعلام كرده بود كه زیر شكنجه مجبور به اعتراف علیه خود شده بود. بخشی از این اعترافات‌ روی تخت بیمارستان از او گرفته شده و در هفته‌های قبل از دادگاهش از تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی ايران پخش شده بود. این اعترافات به عنوان تنها شواهد محکومیت او در دادگاه مورد استناد قرار گرفت. او هيچ گاه در دوران تحقيقات و هنگام محاکمه اجازه دسترسی به وکیل انتخابی خود را نداشت و درخواست‌های مکرر وکیل او برای ارائه شواهد مبنی بر بی‌گناهی آقای ثلاث نیز مورد بی‌اعتنایی مقامات قضايى قرار گرفت.»




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024