جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 19.06.2018, 13:26

افزایش چشمگیر سفر ایرانیان به ترکیه

در سال ۲۰۱۷ میلادی، ۲.۵ میلیون گردشگر ایرانی از ترکیه بازدید کرده‌اند
المانیتور: مسافران ایرانی بخش گردشکری ترکیه را احیا می‌کنند
به گفته «احمت ارسلان» وزیر حمل و ترکیه میزان سفر شهروندان ایرانی از شهر تبریز به وان در شرق ترکیه افزایش چشمگیری داشته است. این خبر خوبی برای شهر نیم میلیون نفری وان است که خود یک ساعت تا مرز ایران فاصله دارد. این موضوع می تواند سبب شود تا نفع اقتصادی گردشگران ایرانی به ترک‌ها برسد.

آفتاب‌‌نیوز
سرویس بین‌الملل- مسافرانی که بین شهر وان و تبریز در ترکیه و ایران در حال رفت و آمد هستند در ماه‌های خیر رشد چشمگیری داشته‌اند، این خبر خوبی برای صنعت گردشگری ترکیه است که گردشگران ایرانی را به سوی خود جذب می کند. این در حالیست که گردشگران از سایر ملیت‌ها چندان رغبتی برای سفر بیشتر به ترکیه نداشته‌اند.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ سایت «المانیتور» با اشاره به رشد سفر ایرانیان به ترکیه برای گردش و تفریح، می‌نویسد: «به گفته «احمت ارسلان» وزیر حمل و ترکیه میزان سفر شهروندان ایرانی از شهر تبریز به وان در شرق ترکیه افزایش چشمگیری داشته است. این خبر خوبی برای شهر نیم میلیون نفری وان است که خود یک ساعت تا مرز ایران فاصله دارد. این موضوع می‌تواند سبب شود تا نفع اقتصادی گردشگران ایرانی به ترک‌ها برسد. در اوایل ماه جاری خبرنگار «المانیتور» گزارش داد که نشانه‌هایی به زبان فارسی در سرتاسر شهر وان نصب شده‌اند؛ آن هم جهت کمک به بازدیدکنندگان ایرانی که کافه‌ها و یا محل‌هایی برای خوردن سیب زمینی سرخ کرده و آب پرتقال و یا لذت بردن از خوردن نوشیدنی کوکتل در بارهای آن شهر نشان می‌دادند، بارهایی که در طول ماه رمضان نیز باز بودند. این شهر به دلیل فضای بازتر در مقایسه با ایران و گزینه‌های خرید ارزان‌تر برای گردشگران ایرانی جذاب بوده است. سرکت‎های اتوبوسرانی محلی در شهرهای مرزی ایران با فروش بلیت سبب تسهیل رفت و آمدها شده‌اند در حالی که جوانان در خیابان‌ها سیگارهای ایرانی قاچاق شده و چای می‌فروشند.

بخش گردشگری ترکیه در سال ۲۰۱۶ میلادی ضربه شدیدی خورد؛ آن هم به دلیل حملات تروریستی در استانبول و آنکارا و تلاش ناکام کودتای ۱۵ ژوئیه. این موضوع سبب شد تا برای نخستین بار از سال ۲۰۰۰ میلادی به این سو به میزان قابل توجهی از حجم جهانگردان سفر کرده به استانبول کاسته شود. این روند با افزایش چشمگیر تعداد گردشگران ایرانی سفر کرده به ترکیه در حال بهبود است.

«المانیتور» در ادامه می نویسد: «طبق آمار رسمی اعلام شده تعداد کل گردشگران ایرانی در ترکیه از ۱.۷ میلیون نفر در سال ۲۰۱۵ میلادی به ۱.۶۶ میلیون نفر در سال ۲۰۱۶ میلادی کاهش یافته بود که کاهشی در حدود ۲.۲ درصدی در سال بود. این در حالیست که کاهش در میزان سفر گردشگران به ترکیه از دیگر ملیت‌ها بسیار بیشتر بوده است. در طول همان بازه زمانی تعداد گردشگران امریکایی سفر کرده به ترکیه به میزان ۴۲ درصد کاهش یافتند و کاهش تعداد گردشگران آلمانی سفر کرده به ترکیه نیز در حدود ۳۰ درصد بود. در سال ۲۰۱۷ میلادی، تنش در روابط دیپلماتیک میان آلمان و هلند با ترکیه نیز احتمالا نقش مهمی در کاهش تعداد بازدیدکنندگان غرب اروپا از ترکیه ایفا کرده بود. با این حال، ایرانی‌ها کماکان به سفر به ترکیه ادامه می دهند. در سال ۲۰۱۷ میلادی، ۲.۵ میلیون گردشگر ایرانی از ترکیه بازدید کرده‌اند که افزایشی ۵۰ درصدی نسبت به سال پیش از آن محسوب می‌شود. شمار بازدیدکنندگان ایرانی از ترکیه در سال جاری، ۸۵۰ هزار گردشگر عبور کرده از مرز ایران بوده است. واقعیت آن است که ترکیه همیشه مقصد اصلی انتخابی ایرانیان برای گردش است؛ آن هم به دلیل امکانات خوب برای خرید و همچنین سفر بدون نیاز به روادید. یک نکته دیگر آن است که بسیاری از آژانس‎های مسافرتی نیز نرخ سفر به ترکیه را به شدت کاهش داده‎اند و تورهای ارزان قیمت را ارائه می کنند».

المانیتور اما به نقل از یک مدیر تورهای گردشگری می‌نویسد که تصمیم دولت ایران برای افزایش چندین برابری عوارض خروج از کشور، آنان را نگران کرده است؛ این هزینه‌ای است که شهروندان ایرانی هنگام خروج از کشور ملزم به پرداخت آن هستند. او می‌گوید که این افزایش هزینه باعث شده تا به رزرواسیون تورهای گردشگری ضربه وارد شود.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024