پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Wed, 13.06.2018, 8:11

ابتلای ۵ درصد از کودکان به ایدز

چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۷

۳۲ درصد کودکان کار مورد آزار جسمی، روحی و جنسی قرار می‌گیرند

ایلنا
رییس کمیته اجتماعی با بیان اینکه تخمین آمار دقیق در رابطه با تعداد کودکان کار ممکن نیست، گفت: برخی کارشناسان آمار تعداد کودکان کار را بیش از سه میلیون تخمین می‌زنند و این رقم برای تهران ۲۰ هزار نفر تخمین زده می‌شود.
الهام فخاری در جلسه شورای شهر در نطق پیش از دستور خود به شرایط نامناسب کودکان کار در تهران اشاره کرده و خواستار توجه هرچه بیشتر و زودتر به شرایط کودکان کار شد.
او با بیان اینکه تخمین آمار دقیق در رابطه با تعداد کودکان کار ممکن نیست، گفت: برخی کارشناسان آمار تعداد کودکان کار را بیش از سه میلیون تخمین می‌زنند و این رقم برای تهران ۲۰هزار نفر تخمین زده می‌شود.
فخاری با بیان اینکه اغلب کودکان کار از نظر هویتی ثبت نشده‌اند و همین باعث می‌شود آمار دقیقی از تعداد آنها وجود نداشته باشد، عنوان کرد: براساس اظهارات استاندار تهران فقط ۴۰۰ کودک کار در تهران شناسایی شده‌اند و براساس اظهارات مدیرکل بهزیستی استان تهران هم‌اکنون در مراکز بهزیستی ۳۸۰۰ کودک و در مراکز متعلق به شهرداری یک هزار کودک نگهداری می‌شوند.
رییس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران با بیان اینکه بیشترین آسیب متوجه دخترانی است که به عنوان کودک کار در خیابان کار می‌کنند، بیان کرد: ممکن است با طرح جمع‌آوری کودکان کار تعداد ازدواج‌های زیر ۱۵ سال دختران به شکل تصاعدی بالا برود. براساس مطالعات وزارت بهداشت در رابط با شیوع ایدز که روی هزار کودک و خیابان در شهر تهران انجام شده است ۵/۴ درصد آنها به ایدز مبتلا بودند. یک سوم از این کودکان ۱۰ تا ۱۴ ساله و دو سوم ۱۵ تا ۱۸ ساله هستند و بیش از ۳۲ درصد کودکان کار مورد آزار جسمی، روحی و جنسی قرار می‌گیرند.
همچنین مطالعات نشان می‌دهد ۵ درصد از پسران دارای سابقه مصرف مواد بوده‌اند و این درصد در بین دختران نزدیک به یک درصد است.۷۲ درصد از این کودکان بی‌سواد و یا کم‌سواد هستند. ۱۳ درصد کودکان کار و خیابان در تهران اصلا مدرسه نرفتند. ۶۰ درصد از کودکان خیابانی به دلیل فقر، اعتیاد و ناآگاهی والدین راهی خیابان‌ها می‌شوند. رشد فقر در کودکان کار و خیابان از سال ۸۴ تا ۸۸ روند صعودی داشته است.
عضو کمیسیون اجتماعی و فرهنگی با بیان اینکه کودکان کار از هفت صبح تا پنج بعدازظهر در زمین‌های برنج‌کاری غیراصولی اطراف بهشت زهرا با دستمزد روزی فقط ۲۵ هزار تومان کار می‌کنند، گفت: این کارگران بیشتر بین ۱۰ تا ۱۵ سال سن دارند. کودکان هفت یا هشت ساله هم در کارگاه‌های پرسکاری برای ۱۱ساعت کار فقط ۳۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند.
عضو شورای شهر در رابطه با شرایط محل کار این کودکان بیان کرد: این کارگاه‌ها غیراستاندارد و آسیب‌زا بوده و صدای بسیار بلند دستگاه‌ها، هوای آلوده، خطر قطع عضو و تنبیه شدید فیزیکی از مسایل رایج در این کارگاه‌هاست. کودکان زباله‌گرد نیز بدون دستکش در سطل‌های زباله خم می‌شوند و در معرض ابتلا به بیماری‌هایی همچون ایدز، هپاتیت،کزاز، حصبه، سالک پوستی، انگل‌های روده‌ای، اسهال خونی، فلج اطفال‌، زانودرد و کمردرد هستند.
رییس کمیته اجتماعی شورای شهر طرح‌های جمع‌آوری کودکان کار و خیابان را فاقد تاثیرگذاری و به نوعی پاک کردن صورت مساله خواند و گفت: به جای رویکرد حذف کودکان باید کودکان کار را به مراکز حمایت‌کننده معرفی کرد. این رویکرد جایگزین به توانمندسازی و ارتقای مهارت‌های اجتماعی در کنار حمایت‌های درمانی، مشاوره‌ای و تغذیه‌ای اعتقاد دارند. به گفته او، طی بررسی‌های صورت گرفته مناطق ۲، ۴، ۵، ۱۲، ۱۴، ۱۵، ۱۷، ۱۸، ۱۹ و ۲۰ دارای تعداد بیشتری از کودکان خیابانی هستند و مراکز حمایتی پرتو در این مناطق تشکیل شده‌اند اما نکته مهم این است که آیا تنها متولی رسیدگی به کودکان خیابانی شهرداری و بهزیستی است؟




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024