پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 27.05.2018, 11:59

با یکی از پرونده‌سازی‌های رسانه‌ای آشنا شویم

اسفند ماه سال ۹۵ درحالی که کشور برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری دور دوازدهم آماده می‌شد، به ناگهان تعدادی از ادمین‌های کانال‌های تلگرامی حامی دولت دستگیر شدند. حرف و حدیث‌ها پیرامون این دستگیری بسیار زیاد بود.

حالا رئیس‌کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران خبر داد که برخی از متهمان به «حبس محکوم شده‌اند» که البته حکم قابل تجدید‌نظر است. نکته مهم اتهامات این افراد که این مقام قضایی درباره آن می‌گوید: «در این پرونده افرادی به عنوان اشخاص حقوقی دستگاه‌ها و ارگان‌های دولتی نسبت به برخی مطالب اهانت‌آمیز در تلگرام شکایت کردند. افرادی به اتهام نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی و توهین به مقامات دولتی و قضایی تحت تعقیب کیفری قرار گرفتند.»

صرفنظر از اینکه فراموش کردند این ادمین‌ها اتفاقا کانال‌های حامی دولت بودند و بد نیست به همان زمان برگردیم و با یکی از روش‌های پرونده‌سازی آشنا شویم.

نویسنده سابق روزنامه کیهان که بعدها در تیم جلیلی بود، همان زمان در یادداشتی این افراد را با «سه کشور خارجی» مرتبط کرد. او که آن زمان سخنگوی تشکیلات جمنا در اقدامی عجیب نوشت: «صورت مسئله ساده است: امريكا، انگليس و سعودي از طريق زيرساخت شبكه‌هاي اجتماعي بوضوح قصد دخالت در انتخاب و اختلال در امنيت مردم ايران را دارند. جامعه اطلاعاتي با سرشبكه‌هاي آنها برخورد كرده و صداي آنها كه بنا بود مورد حمايت قرار بگيرند، يا نقش خط دهنده به اين واسطه‌ها را داشته‌اند، درآمده است. حالا مي ماند جزئيات اينكه قرار ومدارها، ارتباطات و بده بستان‌هاي مالي و غيره چگونه بوده؟

عضو یک تشکیلات سیاسی آن زمان اتهام و ادعایی  کاملا امنیتی را علیه این ادمین‌ها مطرح کرده بود که حالا در اتهاماتی که مقامات قضایی نام می‌برند، هیچ جایی ندارد؟ اتفاقا «اهل فن» همان زمان می‌دانستند که این دستگیری‌ها با چه هدفی صورت گرفته و چرا سخنگوی یک تشکیلات سیاسی، جلوتر از همه نهادهای امنیتی آنها را نه به یک کشور، بلکه همزمان به سه کشور متصل می‌کند.

آیا مستنداتی در اختیار داشت؟ بی‌شک پاسخ منفی است. آیا شیفته گرفتن ژست «همه چیزدانی» بود؟ می‌توان گفت تا حدودی. کمااینکه بعد از انتخابات یاران قالیباف که با شعبده‌بازی آنها کاندیدایشان ناچار شد به نفع رئیسی کنار برود، او و کانالش را که نام آن «عقل سرخ» بود با تعابیر تندی همچون «عقل قهوه‌ای» خطاب کرده و از همین خصلت «عقل کل‌پنداری» او انتقاد کرده بودند.

جالب‌تر اینکه همین افراد که در موقع دستگیری یک روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب گزارش‌های سراسر توهم‌آمیز می‌نویسند، در جایی که کار به دوستان و نزدیکانشان می‌رسد (که اتفاقا از آنها مطلع هستند)، کاملا در سکوت محض فرور می‌روند. نمونه آن ماجرای دستگیری رستمی (مدیر سایت عماریون) و رضا گلپور بود. مدعیان خود «عقل‌کل‌پندار»، چرا در مورد پرونده این افراد هیچ توضیحی نمی‌دهند؟ سکوتشان از رضایت ترس است یا فرار؟

طبیعتا دستگیر این ادمین‌ها نتوانست نتیجه انتخابات را به نفع ابراهیم رئیسی رقم بزند. اما همه کشور نتیجه این دستگیری‌ها را یک سال بعد در دی ماه ۹۶ با همه وجود حس کردند. کانال تلگرامی که دی ماه ۹۶ با یک میلیون بازدید نقش اصلی را در اتفاقات دی ماه بازی می‌کرد، آن زمان تعداد ممبرهایش از کانال‌هایی که ادمین‌هایش دستگیر شده بودند کمتر بود.

حذف کانال‌های حامی دولت مردم را به سمت «عقل‌های رنگی»‌ نبرد. بلکه مشکلی بزرگتر برای همه نظام ساخت و به سمت خارج از کشور سوق داد. آیا اراده‌ای برای درس گرفتن از چنین وقایعی وجود دارد؟ ادمین‌های این کانال‌ها می‌توانند از بانیان اتهامات پوچ امنیتی و جاسوسی شکایت کنند؟ در صورت شکایت امیدی به رسیدگی هست؟ این سئوال سال‌هاست که تکرار می‌شود.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024