جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Sat, 26.05.2018, 21:14

صفایی‌فراهانی: مردم از احزاب اصلاح‌طلب جلو افتادند

همایش اصلاحات و چالش‌ها به‌مناسبت بیست‌و‌یکمین سالگرد انتخاب دولت اصلاحات به‌همت انجمن اسلامی دانشگاه علوم اقتصادی با حضور محمدعلی ابطحی و محسن صفایی‌فراهانی با محور تاریخچه و عملکرد اصلاحات در محل دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران برگزار شد. صفایی‌فراهانی و ابطحی هر دو در این نشست ضمن تأكید بر مردم‌محوربودن اصلاحات، به حوادث دی‌ماه اشاره کرده و تأكید کردند که هرکجا مردم به‌دنبال حقوق خود باشند، اصلاح‌طلبی رخ داده است.

به گزارش «ایلنا» صفایی‌فراهانی، نماینده مجلس ششم، در این نشست گفت: «ما همیشه فکر می‌کنیم اصلاحات باید متولی داشته باشد. مردم از احزاب اصلاح‌طلب جلو افتادند چون واقعیت زندگی خودشان است. دلیلی وجود ندارد که تصور کنیم حتما این احزاب اصلاح‌‌طلب حاکمان پر قدرتی در جامعه می‌شوند، چه‌بسا گرایش‌های دیگر مردم در جامعه بروز کند». نماینده مردم تهران در مجلس ششم درباره ایدئولوژی اصلاحات گفت: «اصلاحات حزب نیست که مانیفست داشته باشد؛ این یک مشی است که ۲۰ سال پیش شروع شده و تا امروز ادامه دارد. امروز من ناامید نیستم. زمانی که خودم دانشجو بودم، اگر یک اعلامیه را می‌خواستیم تکثیر کنیم، با دستگاهی بود که بیشتر از ۱۰۰ نسخه نمی‌شد تکثیر کرد، اما شما به‌د‌لیل میزان و نوع و سرعت اطلاعاتی که به شما می‌رسد، دائما در جریان قرار دارید». او درباره خطوط قرمز اصلاحات ابراز كرد: «اشتباه این است که اصلاحات را حزب می‌بینیم. احزاب مرام‌نامه و خط قرمز دارند. مردم جامعه که رویکرد اصلاحات دارند باید بگویند خط قرمزشان چیست؟ اگر کلیت آنها خط قرمز دارند پس چنین خطی هست».

افراد حقوق خود را فهمیدند
این نماینده مجلس ششم با اشاره به اعتراضات دی‌ماه ابراز كرد: «در دی‌ماه با من مصاحبه کردند، گفتند خیلی‌ها این شعار را می‌دهند. گفتم اگر شما از همان‌ها بپرسید، قانون و حقوق و کرامت خود را قبول دارید؟ اگر بگویند بله، پس دنبال اصلاحات هستند. چون این هدف اصلاحات است که از خواسته مردم و حضور مردم تمکین کند. آنچه در این ‌‌‌‌۲۰۰ سال دنبال می‌کرده، همین بوده است. انتهای مشروطیت چیست؟ حکومت مردم».

او اضافه کرد: «آنچه شما در دی‌ماه دیدید بروز و ظهور این مشکلات بود. از آن سمت همان‌طور که رهبری هم گفت عدالت مغفول واقع شده است. چون عدالت رعایت نشده، تعدادی شرایط مطلوب دارند و بسیاری شرایط نامطلوب. طرز فکر مردم باز شده و حقوق خود را می‌شناسند و نگران خودشان هستند. عامل این نگرانی را در میزان مهاجرت می‌بینید. این میزان از دوران جنگ هشت ساله بیشتر است. این نشان می‌دهد افراد حقوق خود را فهمیدند و فرایندهایی را می‌بینند‌ که نگرانند».

او ادامه داد: «ما همیشه فکر می‌کنیم اصلاحات باید متولی داشته باشند. مردم از احزاب اصلاح‌طلب جلو افتادند چون واقعیت زندگی خودشان است. دلیلی وجود ندارد که تصور کنیم حتما این احزاب اصلاح‌‌طلب حاکمان پرقدرتی در جامعه می‌شوند، چه‌بسا گرایش‌های دیگر مردم در جامعه بروز کند».

این نماینده مجلس ششم با تأكید بر اینکه اصلاحات منحصر به گروه خاصی نیست، تصریح کرد: «این‌طور نیست که یک گروه سیاسی فقط انحصار اصلاحات را داشته باشند. تاجزاده و بقیه مواضع خود را می‌گویند. نه شما مرید آنها هستید و نه لزوما آنها خواستار به‌قدرت‌رسیدن هستند».

صفایی‌فراهانی با بیان اینکه باید شاهد بلوغی در مردم باشیم که بدانند یک اقلیت محدود نمی‌توانند آنها را مهار کنند، خاطرنشان کرد: «اگر به این شرایط برسیم، مردم برنده شده‌‌اند. مشی اصلاح‌‌‌طلبی برای کل مردم است. نهایت اصلاح‌‌طلبی یعنی همین که مردم حاکمان خودشان باشند. جوامع توسعه‌‌یافته چه کردند؟». این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه مردم هدایتگر خاصی مدنظرشان نبود ولی خواستار حق بودند، ابراز كرد: «این موضوع برای کشوری است که سابقه تاریخی هم ندارد. شما سه هزار سال سابقه دارید. پس می‌شود با تداوم پیگیری حقوق مردم کاری کرد. نباید تصور کنیم اصلاح‌طلبی منوط به احزاب اصلاح‌طلب است. همه مردمی که دنبال حقوق خود هستند، اصلاح‌‌طلبند».

چون اصلاحات حزب نیست، نمی‌تواند مرامنامه داشته باشد
صفایی‌فراهانی اضافه کرد: «اگر خط قرمزی در سیستم جامعه می‌خواهد مطرح شود، خط قرمز جامعه است. این خط قرمز مبنایی می‌شود برای خوب و بد اما چون اصلاحات حزب نیست، نمی‌تواند مرامنامه داشته باشد و یک چیزهایی را رد و قبول کند. باید از ذهن خود بیرون کنیم که خاتمی یک خط قرمز بنویسد و خط قرمز بگذارد. اگر یک روز حزب تشکیل دهد، درست اما تا وقتی حزبی ندارد او هم یکی از آحاد مردم است و باید تمکین کند».

او درباره وضعیت ارائه لیست از سوی جریان اصلاحات در انتخابات‌ها یادآور شد: «این ایراد واقعا وارد است؛ چه در رابطه با مجلس و چه شوراها. مردم به تعدادی از افراد رأی دادند، چون مورد حمایت اصلاح‌طلبان بودند و خاتمی هم به ناچار پشت آنها درآمده بود اما حزب یا جامعه مدنی زمانی تأثیرگذار است که شکل سازمان‌یافته داشته باشد».




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024