جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 20.05.2018, 21:32

همه‌چیز درباره کارمندان ایران

۱. ایران  نزدیک به دومیلیون و ٣٢٨‌هزار کارمند دارد که تعداد آنها در ١٥‌سال گذشته ثابت بوده. ٤١‌درصدشان  زن هستند و این رقم نسبت به ١٥‌سال گذشته حدود ١٠‌درصد بیشتر شده.

دولت به این همه کارمند، سالانه حدود ٨٢‌هزار ‌میلیارد تومان حقوق پرداخت می‌کند.

البته حقوق‌های پرداختی به همین خلاصه نمی‌شود و اگر بازنشستگان و مستمری‌بگیران، کارمندان نهادهای غیردولتی که از دولت حقوق می‌گیرند، نظامی‌ها و... را به این جمع اضافه کنیم، دولت در مجموع به حدود ٨,٥‌میلیون نفر حقوق می‌دهد که این تعداد حدود ٣٥‌درصد شاغلان ایران هستند.

صندوق جهانی پول اعلام کرده ایران حدود یک‌چهارم هزینه‌هایش را صرف پرداخت حقوق به کارمندانش می‌کند که این رقم بیشتر از میانگین جهانی و کشورهای پیشرفته است.

۲. آموزش و پرورش بیش‌ترین کارمندان رو داره

در‌ سال ١٣٩٥، ٤٣‌درصد از کارمندان دولت در آموزش و پرورش و ١٨‌درصد در وزارت بهداشت کار می‌کردند، یعنی ٦١‌درصد کارمندان دولت در این دو وزارت‌خانه و ٣٩‌درصد در مابقی دستگاه‌های دولتی مشغول‌اند.
در‌ سال ١٣٩٥ از نظر تحصیلات؛ ٥درصد کارمندان دولت زیر دیپلم، ١٧‌درصد دیپلم، ١٥‌درصد فوق‌دیپلم، ٥٠‌درصد لیسانس، حدود ١٠‌درصد فوق‌لیسانس و چهار درصد دکترا دارند.

۳. کارمندان ایرانی چه قدر کار می‌کنن؟

مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرده  کار مفید کارمندان ایرانی (به‌خصوص در بخش دولتی) ٢٢دقیقه در روز است. البته در بخش خصوصی احتمالا  کارمندان در روز  از یک ساعت در روز بیش‌تر کار می‌کنند.

با یک حساب سرانگشتی معلوم میشه که هر کارمند ایرانی در خوشبینانه‌ترین حالت، در هفته کمتر از شش ساعت کار می‌کند. ژاپنی‌ها ٤٠ تا ٦٠ ساعت و در کره‌جنوبی‌ها هم ٥٤ تا ٧٢ ساعت در هفته کار مفید می‌کنند.

اگر ساعت کار مفید یک کارمند در طول ‌سال در کشور ما حدود ٨٠٠ ساعت باشد، در ژاپن ٢٤٢٠ ساعت، کره‌جنوبی ١٩٠٠ ساعت، آلمان ١٧٠٠ ساعت و افغانستان ٩٥٠ ساعت است.

در میان کشورهای جهان سوم که آماری از آنها در زمینه ساعت کار مفید سالانه منتشر شده، فقط کویت با ٦٠٠ساعت و عربستان با ٧٢٠ساعت کار مفید کمتری نسبت به کارمندان ایرانی دارند.

(در این گزارش از داده‌های جدید مرکز آمار ایران کمک گرفته شده)




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024