شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 13.05.2018, 10:01

تشدید بحران امنیتی با پایان انتخابات در کرکوک

العربیه: در پی وقوع اختلال در عملیات رای‌گیری انتخابات عمومی در استان کرکوک عراق، بحران امنیتی در این استان مورد منازعه بین اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق، شدت گرفت.

راکان الجبوری، استاندار کرکوک ضمن تاکید وقوع اختلال در عملیات رای‌گیری عمومی در این استان در روز شنبه ۱۲ مه ۲۰۱۸ خواستار شمارش مجدد و دستی آرای در بغداد شد.

وقوع اختلال در روند رای گیری در انتخابات سراسری عراق که استاندار کرکوک آن را تایید کرده است منجر به وقوع بحرانی امنیتی در شهر کرکوک شده که در پی آن مقررات منع رفت و آمد شبانه برقرار شد.

الجبوری در یک کنفرانس خبری گفت: «کرکوک به مانند عراق کوچک است و من به عنوان استاندار کرکوک وظایفی حقوقی و قانونی را بر عهده دارم». وی در ادامه اعلام داشت: «پس از اینکه معلوم شد اختلالی در برنامه‌ها و سیستم‌های به کار رفته در روند رای‌گیری به وقوع پیوسته است مردم با اعتراض به نتایج انتخابات هم انتظار پاسخگویی دارند و ما نیز هشدار دادیم اما هیچ گونه پاسخی در این رابطه دریافت نکردیم».

وی در ادامه افزود: «تاکید کرده بودم برنامه‌ها به طور قبلی تهیه شوند و خواسته ما این بود که این برنامه‌ها در بغداد تهیه شوند زیرا اختلالی که امروز ایجاد شده همانی است که پیشتر در هنگام رای گیری خاص به وقوع پیوسته بود».

استاندار کرکوک از مقامات کشورش از جمله «نخست وزیر، رئیس جمهور و رئیس کمیساریای عالی انتخابات» خواست تا اقدامی فوری برای «شمارش مجدد و دستی آراء» اتخاذ کنند.

الجبوری بر ضرورت انتقال صندوق‌های رای به بغداد تحت نظارت نیروهای امنیتی تاکید کرد و ‌طرف‌های ذیربط را در رابطه با تبعات این واقعه مسئول دانست.

منابع عراقی پیشتر اعلام کردند طرفداران یکی از فهرست‌های انتخاباتی با محاصره مقر کمیساریای عالی انتخابات در استان کرکوک خواستار باز شمارش دستی آراء شرکت کنندگان در این انتخابات شدند.

در رابطه با اوضاع در شهر کرکوک جبهه ترکمانان این شهر هشدار داد در صورت عدم انجام بازشماری دستی آراء آتش بحران را در این شهر شعله ور خواهد کرد.

این جبهه ضمن تهدید به متشنج کردن اوضاع در کرکوک از کمسیون انتخابات و شورای محلی این استان خواست تا برای حفظ صلح، آرامش و امنیت در جامعه تلاش کرده و گام‌های عملی و فوری برای محقق ساختن این خواسته‌ها اتخاذ کند.

ارشد الصالحی رئیس جبهه ترکمانان عراق در بیانیه‌ای که در رسانه‌های عراق منتشر شده است گفت: «عدم بازشماری دستی آراء حاصله در انتخابات کرکوک آتش بحران امنیتی در این استان را شعله ور خواهد ساخت».

از نیمه شب گذشته پس از پایان انتخابات عراق کمیته امنیتی شورای محلی استان کرکوک در تمامی نقاط شهر کرکوک مرکز این استان مقررات منع رفت و آمد اعلام کرد که تا ساعت 6 صبح روز یکشنبه 13 مه ادامه یافت.

این اقدامات امنیتی به منظور جلوگیری از وقوع هر گونه تبعات امنیتی ناشی از اجرای انتخابات سراسری در عراق و به ویژه در استان کرکوک که مورد مناقشه بین اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق است، اتخاذ شد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024