شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Sun, 13.05.2018, 8:45

جان بولتون: برجام فقط به نفع ایران بود

جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا: برجام فقط به نفع ایران بود

يكشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
«توافق هسته‌ای به‌هیچ‌وجه در راستای منافع راهبردی آمریکا نبود؛ به‌همین‌دلیل رئیس‌جمهور از آن خارج شد». این بخشی از گفت‌وگوی جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا، با «شبکه صدای آمریکا» است. بولتون با مقایسه دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ با رؤسای جمهور قبلی آمریکا گفته است: «رئیس‌جمهور ترامپ در مبارزات انتخاباتی‌اش همواره تأکید می‌کرد که قصد دارد منافع ملی آمریکا را در رأس اولویت‌های کاری‌اش قرار دهد و من فکر می‌کنم این ویژگی مشخص دوره ریاست جمهوری او در بیش از یک سالی است که سر کار بوده است». به گزارش «ایسنا» بولتون در این گفت‌وگو ادامه می‌دهد: «ترامپ مشکلات فراوانی، از جمله ایران، کره شمالی و خاورمیانه به ارث برده است. دولت اوباما یا به این مشکلات رسیدگی نکرده یا به‌صورت اشتباه به این مشکلات پرداخته بود. این بخش بزرگی از مسئولیت‌های ترامپ بوده است. دولت بوش نیز زمانی که روی کار آمد، چنین ایده‌ای وجود داشت که دیگر مشکلات جهان حل ‌شده و جنگ سرد نیز به پایان رسیده و تنها موضوع مهم، رشد اقتصادی است، ولی ناگهان واقعه یازدهم سپتامبر رخ داد».
بولتون درباره انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس گفته است: «این مسئله به اعتبار آمریکا، به‌ویژه اعتبار رئیس‌جمهور آمریکا بازمی‌گردد. تمام نامزدهای موفق ریاست‌جمهوری تاکنون در مبارزات انتخاباتی خود قول داده بودند که سفارت آمریکا را به قدس منتقل خواهند کرد، ولی این کار را نکردند. این به جهان می‌فهماند که وقتی او حرفی می‌زند آن را انجام می‌دهد».
به گفته مشاور امنیت ملی آمریکا تصمیم اخیر ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای با ایران نیز به همین شکل بوده است، زیرا او در جریان مبارزات انتخاباتی همواره می‌گفت این توافقی بسیار بد است. ترامپ با خروجش از برجام، تنها به صحبت‌هایی که نزدیک به دو سال به‌طور مستمر درباره این توافق گفته بود، عمل کرده است.
بولتون در پاسخ به این سؤال که آیا آنها انتظار دارند ایران به میز مذاکره بازگردد، گفت: «من فکر نمی‌کنم هیچ رویارویی رخ دهد، بلکه به‌صورت اجتناب‌ناپذیر وقتی تحریم‌های آمریکا به اجرا درآیند، بر اروپا تأثیرگذار خواهد بود و میزان تجارت و سرمایه‌گذاری‌های کشورهای اروپایی را در ایران کاهش خواهد داد، سپس ایران با انتخابی بسیار دشوار مواجه خواهد شد».
او در ادامه این گفت‌وگو تصریح کرد: «البته آنها خیلی دوست دارند این توافق را ادامه دهند، زیرا تمامی منافع اقتصادی توافق در جهت ایران بود. این در حالی است که اکنون آن منافع در معرض قطع‌شدن قرار گرفته‌اند. حتی پس از لغو تحریم‌ها اقتصاد ایران در شرایط بدی قرار دارد. من فکر می‌کنم ادامه شرایط کنونی برای ایران بسیار دشوار باشد». بولتون که با مواضع ضد ایرانی شناخته ‌شده است، درباره مواضعشان در جهت تغییر نظام در ایران مدعی شد: «این هدف دولت آمریکا نیست. هدف این است که مانع از آن شویم که آنها حتی بتوانند به سلاح هسته‌ای نزدیک شوند. از نظر من، با از‌بین‌رفتن منافع اقتصادی که رئیس‌جمهور اوباما براساس این توافق به ایران اعطا کرده بود، ایرانیان خواهند گفت ما دیگر این را نمی‌توانیم تحمل‌کنیم، زیرا هزینه‌هایی که باید برای تسلیحات هسته‌ای بپردازیم، بیش‌ازحد زیاد است». بولتون در ادامه ادعاهایش گفت: «روش اوباما برای مذاکره درباره این توافق به‌گونه‌ای بود که منافع آن پیشاپیش به ایران می‌رسید و این‌ یکی از اشتباهات اساسی این توافق بود. این در حالی است که به‌سادگی باید گفت این توافق در کانون اصلی خود، یعنی در راستای منافع راهبردی آمریکا نبود. این توافق به شکلی مؤثر ایران را مهار نکرده بود تا این کشور نتواند کماکان به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای قابل‌حمل با موشک باشد. این توافق فاقد سازوکارهای مؤثر راستی‌آزمایی بود». او مدعی شد: «ما در حالی وارد این توافق شدیم که هیچ نوع اطلاعاتی به ‌غیر از آنچه سرویس‌های اطلاعاتی‌مان به ما داده بودند، درباره برنامه نظامی ایران نداشتیم و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز به‌سادگی تدابیر و آمادگی کافی برای انجام بازرسی‌ها نداشت. ازاین‌رو ما می‌دانیم که در قلب این توافق، دروغی درباره اهداف نظامی (هسته‌ای) ایران وجود داشت و اطلاعاتی که به‌تازگی اسرائیل فاش کرده، کاملا نشان‌دهنده همین مسئله است». بولتون در پاسخ به این سؤال که آیا آمریکا نباید به توافقی که امضا کرده، عمل کند، اظهار کرد: «هر توافقی که بر پایه دروغ نهاده شده باشد، معتبر نیست و همین موضوع باعث تضعیف آن شده است. درهرصورت، رئیس‌جمهور باید منافع راهبردی آمریکا را در نظر بگیرد؛ برای مثال، وقتی جورج دبلیو بوش، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا، از معاهده ضد موشک‌های بالستیک خارج شد، به این دلیل نبود که روسیه در حال نقض آن پیمان بود، دلیل خروج آمریکا این بود که جهان تغییر کرده بود. فکر می‌کنم درباره توافق با ایران نیز این توافق هرگز در راستای منافع آمریکا نبوده و با گذر زمان نیز اوضاع در حال بهبود نبوده است».
مشاور امنیت ملی آمریکا گفت: «من واقعا فکر می‌کنم خروج آمریکا از برجام احتمال دستیابی به توافق با کره شمالی را تحت تأثیر قرار دهد، زیرا مقامات کره شمالی به خودشان خواهند گفت این کاملا واضح است که ما نمی‌توانیم توافقی مانند ایران به دست آوریم که آن‌قدر برای ما مساعد و مطلوب باشد؛ بنابراین اگر ما خواستار هر توافقی با آمریکا هستیم، باید به‌مراتب بیشتر از برجام طبق شرایط و خواسته‌های آمریکا باشد».




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024