جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Sun, 22.04.2018, 19:33

سه ایرانی برای تالیف ششمین گزارش جهانی تغییر اقلیم انتخاب شدند

سه نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور از سوی هیات بین الدولی تغییر اقلیم (IPCC) برای عضویت در تیم مولفان ششمین گزارش ارزیابی تغییر اقلیم(AR۶) انتخاب شدند.
به گزارش ایسنا، از آنجا که هیات بین الدول تغییر اقلیم (Inter-governmental Panel on Climate Change/IPCC) مرجع سازمان ملل در موضوع تغییر اقلیم است، این هیات گزارش‌های جامع ارزیابی تغییر اقلیم جهانی(AR) را دوره‌های ۵ تا ۷ ساله با همکاری محققان کشورهای مختلف تهیه می‌کند.
در همین راستا، فرآیند تهیه ششمین گزارش ارزیابی تغییر اقلیم (AR۶) از سال ۲۰۱۸ با انتخاب مولفان آغاز شده است و در سال ۲۰۲۲ با انتشار گزارش نهایی خاتمه می‌یابد.
بر این اساس، پیرو درخواست IPCC مبنی بر معرفی محققان حوزه‌های مختلف تغییر اقلیم برای همکاری در تهیه گزارش AR۶، سازمان هواشناسی کشور به عنوان نماینده کشورمان در IPCC، پس از درج فراخوان و ارسال نامه به وزارتخانه‌های مرتبط، رزومه علمی تعدادی از اساتید داوطلب را به IPCC معرفی کرد و کمیته انتخاب IPCC بر اساس قوانین داخلی نسبت به انتخاب ویراستاران گزارش AR۶ از قاره‌های مختلف اقدام کرد.
خوشبختانه از بین داوطلبان مختلف از دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و دستگاه‌های اجرایی، سه نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی از کشورمان توسط IPCC انتخاب و به سازمان هواشناسی کشور (نماینده IPCC) معرفی شده‌اند.
دکتر محمد رحیمی، دانشگاه سمنان (Lead Author, Chapter ۱۲)، دکتر آذر زرین، دانشگاه فردوسی مشهد (Review editor, Chapter ۲) و دکتر مصطفی جعفری، مرکزتحقیقات آبخیزداری وزارت جهاد کشاورزی (Lead Author, Chapter ۱۰) سه فرد منتخب از سوی هیات بین‌الدول تغییر اقلیم است.
مطابق تصمیمات توافقنامه تغییر آب و هوای پاریس و درخواست UNFCCC (کنوانسیون تغییر اقلیم) بلافاصله پس از انتشار گزارش AR۶ در سال ۲۰۲۲، نشست بازنگری یا راستی‌آزمایی جهانی (GST-۲۰۲۳) تعهدات کشورها در خصوص کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای (از جمله تعهد کشورمان مبنی بر کاهش ۴ تا ۱۲ درصدی)  برگزار می‌شود.
تمرکز نشست GST-۲۰۲۳ بر تاثیر کاهش گازهای گلخانه‌ای تعهد شده توسط کشورها برای تعدیل گرمایش جهانی و یافته‌های گزارش ارزیابی تغییر اقلیم جهانی AR۶ خواهد بود بنابراین یافته‌های گزارش AR۶ تاثیر مستقیمی بر تصمیم‌های این نشست در اتخاذ سیاست‌های سختگیرانه‌تر کاهش گازهای گلخانه‌ای و انعکاس پیامدهای سوء تغییر اقلیم بر منطقه غرب آسیا دارد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024