چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 April 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Sun, 22.04.2018, 18:56

۱۸ تالاب به‌طور کامل خشک‌ شد

معاون سازمان حفاظت محیط‌زیست خبر داد‌؛ ۱۸ تالاب به‌طور کامل خشک‌ شد

ایلنا
معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه برداشت آب از ۲۳۰ دشت کشور ممنوع است، اظهار کرد‌: در حال حاضر پنج میلیارد مترمکعب اضافه برداشت از آب‌های زیرزمینی وجود دارد و شرایط در کشور مناسب نیست‌‌.
مسعود تجریشی درباره آخرین وضعیت پرداخت حق‌آبه تالاب ‌هامون از سوی افغانستان بیان کرد‌: ادامه رشته‌کوه البرز به رشته‌کوه بابایغما در افغانستان متصل می‌شود و این کشور نیز مانند ایران سال آبی خوبی را پشت سر نگذاشته و بارندگی در آنجا نیز با کاهش روبه‌رو بوده است، اما این دلیل نمی‌شود که ما حق‌آبه ‌هامون را نگیریم‌. البته از آنجا که بارش‌ها کم بوده است، آنها خود در حال برداشت هستند و این‌گونه نبوده که آب باشد و به ما ندهند‌.
او همچنین درباره وضعیت تالاب جازموریان نیز گفت‌: کارگروهی به دبیری آقای عدل برای احیای تالاب جازموریان ایجاد شده است‌‌. در این جلسات باید سعی کنیم آب صنعت و شرب مردم را مدیریت و برنامه‌ریزی کنیم تا حق‌آبه محیط‌زیست نیز تامین شود، اما با توجه به ذخیره آب در پشت سدها و بارندگی‌های ناچیز پیش‌رو بعید می‌‌دانم بتوانیم حق‌آبه‌ها را تامین کنیم‌.
تجریشی با بیان اینکه از ۲۴ تالاب کشور که در وضعیت بحرانی قرار دارند، ۱۸ تالاب به‌طور کامل خشک شده‌اند، تاکید کرد‌: با وضعیت موجود در این مناطق اگر به همین منوال پیش برویم در سال‌های آینده با مشکلات گرد و خاک روبه‌رو می‌شویم‌‌. البته موضوع گرد و خاک یک مساله نه تنها ملی بلکه فرامنطقه‌ای است‌.
او با بیان اینکه کانون‌های گرد و خاک در منطقه شناسایی شده و تعاملات لازم با کشورهای همسایه شروع شده است، گفت‌: کارگروه بین‌المللی کانون‌های بین‌المللی در عراق،سوریه و عربستان را شناسایی کرده است، البته این به نوعی مدیریت بحران است، در حالی که باید مدیریت ریسک درباره این موضوع اعمال شده و برنامه‌هایی نظیر تغییر الگوی کشت از پرمصرف به کم‌مصرف و کاهش دست‌اندازی به طبیعت اجرا شود و از سوی دیگر برنامه‌های خود را با کمبود آب وفق دهیم‌.
تجریشی با تاکید بر اینکه برداشت آب از ۲۳۰ دشت کشور ممنوع است، خاطرنشان کرد‌: در حال حاضر پنج میلیارد مترمکعب اضافه برداشت از آب‌های زیرزمینی وجود دارد و شرایط مناسبی در کشور وجود ندارد‌.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024