چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 19.04.2018, 18:03

پیشنهاد تشکیل کشور مستقل قم

بی بی سی: مدیر یکی از مراکز مذهبی ایران پیشنهاد داده که قم به یک کشور مستقل مانند واتیکان تبدیل شود تا مرکز رهبری دینی شیعیان جهان باشد.

احمد زادهوش، مدیر جامعه المرتضی، گفته است زمان آن رسیده که قم به کشوری با مرزهای جغرافیایی مشخص، با پرچمی مخصوص و قانون اساسی مختص این کشور تبدیل شود و در مجامع بین‌المللی پذیرنده سفرای کشورهای دیگر باشد.

جامعه المرتضی یک بنیاد تربیت مبلغ دینی و آموزش زبان به روحانیون برای ارتباط با کشورهای دیگر است.

آقای زادهوش گفته حوزه‌های مذهبی دیگر مانند الازهر در مصر «به علت وابستگی شدید به حکومت‌ها» هنوز به «چنین بلوغی» نرسیده‌اند که به نظام رهبری دینی تبدیل شوند اما به اعتقاد او، حوزه علمیه قم این توانایی را دارد.

به گزارش قم‌نیوز، مدیر جامعه المرتضی پیشنهاد داده که این موضوع یا در مجلس به تصویب برسد یا به رأی مردم واگذار شود و با اختصاص چند پالایشگاه و موسسه اقتصادی نیازهای مالی «کشور مستقل قم» فراهم شود.

متاسفانه تا کنون افتخار آشنایی با ایشان را نداشته ام  اما به ایشان توصیه می کنم کمی مطالعه بفرمایند تا دریابند  چهل سال پیش  چه کسی و چرا این پیشنهاد را مطرح  کرد.

حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهور ایران، با نگاهی انتقادی به این پیشنهاد، به آقای زادهوش گفته که در این باره بیشتر مطالعه کند و ببیند ۴۰ سال پیش چه کسانی این موضوع را مطرح کرده‌اند.

او نامی نبرده اما احتمالا اشاره‌اش به صحبت‌های شاپور بختیار، آخرین نخست‌وزیر حکومت پهلوی است.

آقای بختیار بهمن ۱۳۵۷ با تاکید همیشگی خود بر جدایی دین از سیاست گفته بود: «دولت اسلامی تنها در حد شهر قم آزاد است. ما برای آیت‌الله [خمینی] در شهر قم دیواری خواهیم کشید که او هم در آنجا واتیکان کوچکی داشته باشد».

همزمان با طرح پیشنهاد تشکیل کشور مستقل قم، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید قم، هم از مسئولان انتقاد کرده که چرا به این شهر به عنوان «یک شهر معمولی» نگاه می‌کنند.

او گفته است: هنوز نتوانستیم به دولتمردان توجه بدهیم که اگر فرودگاه قم زودتر ایجاد شود، چهره این شهر را در بعضی جهات تغییر می‌دهد. قم ظرفیت زیادی دارد و اگر از این ظرفیت استفاده شود به نفع اسلام، مسلمین، شیعه، نظام و کشور و به نفع همه خواهد بود. مسئولان به قم اهمیت دهند نتایج ملی و جهانی آن را خواهند دید.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024