سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 23 April 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Thu, 19.04.2018, 9:45

دیدار مدیر سیا با رهبر کره‌شمالی

پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۷
جهان صنعت
مقام‌های آمریکایی اعلام کردند که مایک پمپئو، رییس سیا و گزینه دونالد ترامپ برای وزارت خارجه برای برنامه‌ریزی مذاکرات رهبران کره‌شمالی و ایالات متحده، با کیم جونگ‌اون دیدار کرده‌است‌. دیداری در این سطح از مقام‌های ارشد دو کشور در دو دهه گذشته بی‌سابقه به‌شمار می‌رود‌.
واشنگتن‌پست نخستین رسانه‌ای بود که سه‌شنبه گذشته خبر از دیدار پمپئو و کیم جونگ‌اون داد‌. به گفته واشنگتن‌پست این دو در جریان تعطیلات عید پاک، به ‌طور محرمانه در پیونگ‌یانگ دیدار کرده‌اند‌.
خبرگزاری‌های رویترز، آسوشیتدپرس و نیویورک‌تایمز نیز با نقل قول از مقام‌های دولتی که نام‌شان فاش نشده، گزارش‌های مشابهی را منتشر کردند‌. انجام دیدار رسمی میان یک مقام ارشد در سطح رییس سیا و گزینه رییس‌جمهور برای وزارت خارجه آمریکا و مقامی در سطح رهبر کره‌شمالی از سال ۲۰۰۰ به این‌سو، بی‌سابقه‌است‌. در سال ۲۰۰۰ مادلین آلبرایت، وزیر خارجه وقت، با کیم جونگ‌ایل، پدر رهبر فعلی کره‌شمالی دیدار کرده بود‌.
دونالد ترامپ سه‌شنبه گذشته به خبرنگاران گفت: مذاکرات مستقیمی با کره‌شمالی در سطوح بسیار بالا داشته‌ایم‌. من واقعا معتقدم که اراده خوبی وجود دارد و اتفاقات بسیار خوبی در حال وقوع است‌. یک هفته پیش نیز ترامپ در نشست هیات دولت آمریکا، از تماس‌ها میان دو کشور خبر داده بود: همان‌طور که احتمالا در مورد کره‌شمالی باخبر شده‌اید، ما با کره‌شمالی در تماس بودیم، دیداری با آنها اواخر ماه می و اوایل ژوئن خواهیم داشت‌.
این افشاگری ترامپ درباره مذاکرات با کره‌شمالی در جریان گرفتن عکس یادگاری او با نخست‌وزیر ژاپن در ابتدای سفر دو روزه‌اش به آمریکا در تفرجگاه مارالاگو مطرح شد‌. ترامپ گفت مقامات آمریکایی در حال بررسی پنج مکان احتمالی برای میزبانی جهت دیدار آینده در اواخر ماه می یا ابتدای ژوئیه هستند و وقتی از ترامپ پرسیده شد که آیا یکی از این مکان‌ها آمریکاست او پاسخ داد: نه‌.
ترامپ افزود: مذاکراتی مستقیم در سطوح بسیار عالی با کره‌شمالی داریم و خواهید دید که چه اتفاقی خواهد افتاد‌. نتیجه، در نهایت مهم است نه فقط فکر کردن به برگزاری نشست‌. مذاکرات ترامپ و آبه بر نشست آینده او با کیم متمرکز بود. در حالی ژاپن تلاش می‌کند به قول آمریکا در این زمینه دست یابد که هر توافق خلع سلاح هسته‌ای بین ترامپ و کیم شامل همه نوع موشک کره‌شمالی از جمله موشک‌های کوتاه‌برد نیز شود؛ موشک‌هایی که ممکن است خاک ژاپن را هدف قرار دهند نه فقط موشک‌های دوربرد‌.
ترامپ افزود: ممکن است تلاش‌های دیپلماتیک برای برگزاری نشست به شکست انجامد‌. وی تصریح کرد: ممکن است امور روند خوبی نداشته و نشست برگزار نکنیم، اما ما به مسیری که در آن هستیم ادامه خواهیم داد‌. ترامپ در عین حال تلاش‌های کره‌جنوبی و شمالی را برای پایان جنگ کنونی بین دو کشور که از سال ۱۹۵۳ ادامه داشته، تایید کرد‌. آبه نیز گفت: ژاپن از کره‌شمالی می‌خواهد تا با خلع سلاح هسته‌ای به طور کامل موافقت کند؛ امری که قابل تحقق است‌. وی افزود: ترامپ برای برگزاری این نشست با کیم از خود شجاعت نشان داد‌.
مقام‌های دولتی ایالات متحده چندی پیش به رسانه‌های خبری گفته‌ بودند در جریان تماس‌ها و گفت‌وگوهای محرمانه میان مقام‌های کره‌شمالی و آمریکا، پیونگ‌یانگ در مورد مذاکره بر سر خلع سلاح اتمی اعلام آمادگی کرده‌است‌.
پس از علنی‌شدن دعوت کیم جونگ‌اون از دونالد ترامپ برای دیدار و پذیرش این دعوت از سوی ترامپ، گفته شد دو طرف اواخر بهار یا اوایل تابستان دیدار و گفت‌وگو خواهند کرد‌. رخدادهای اخیر تحولی مهم در بحران شبه‌جزیره کره به‌شمار می‌رود‌. با این حال رییس‌جمهور آمریکا گفت که مقام‌های دو کشور در حال مذاکره در خصوص پنج مکان بالقوه برای برگزاری دیدار وی و کیم جونگ اون رهبر کره‌شمالی هستند‌. در همین زمینه مقام‌های دولتی آمریکا به رویترز گفته‌اند اروپا و جنوب شرقی آسیا از جمله مکان‌های پیشنهادی برای این دیدار هستند‌. رویترز می‌گوید کیم جونگ‌اون به ندرت کره‌شمالی را ترک می‌کند و گمانه‌زنی‌هایی درباره مکان‌هایی مانند پیونگ‌یانگ، منطقه بی‌طرف بین دو کره، استکهلم، ژنو و مغولستان مطرح شده است‌.
طی ماه‌های اخیر تنش‌های شدیدی در شبه‌جزیره کره شکل گرفته بود؛ کره‌شمالی دست به چندین آزمایش موشکی زد که نشان می‌داد در تولید موشک‌های بالستیک و قاره‌پیما، پیشرفت قابل توجهی کرده‌است‌.
علاوه بر آن آزمایش‌های هسته‌ای نیز انجام داد و گفته شده اقدامات عمده‌ای نیز برای کوچک‌کردن کلاهک هسته‌ای و نشاندن بر موشک‌های بالستیک، انجام داده‌است‌. از سوی دیگر تحریم‌های سازمان ملل بیش از گذشته شدت گرفت و آمریکا و متحدانش نیز بر شدت تحریم‌های یکجانبه و چندجانبه خود بر پیونگ‌یانگ افزودند‌. در عین حال بین رهبران ایالات متحده و کره‌شمالی نیز هشدارها و تهدیدهای لفظی پیرامون حمله اتمی یا حملات گسترده علیه دیگری، رد و بدل شده بود‌.
این در حالی است که نامزدی مدیر سازمان سیا برای تصدی وزارت خارجه آمریکا در میان سناتورهای کمیته روابط خارجی با اختلاف نظرهایی روبه‌رو شده و ممکن است این نامزدی بدون توصیه‌ای به نفع او به کل مجلس ارائه شود‌. جمهوریخواهان در کمیته روابط خارجی یک سناتور بیشتر از دموکرات‌ها دارند و یکی از نمایندگان آنها با نامزدی مایک پمپئو، مدیر سیا و گزینه تصدی وزارت خارجه مخالف است و در صورتی که همه دموکرات‌ها به او بپیوندند، این کمیته گزینه‌های محدودی خواهد داشت‌.
پیش‌بینی‌ می‌شود پمپئو تاییدیه سنا را به دست آورد اما این واکنش شدید در آستانه رای‌گیری برای تعیین جایگزین رکس تیلرسون، وزیر خارجه برکنار شده آمریکا، انتقادی کم‌سابقه از یک گزینه برجسته برای کابینه است‌.
کمیته روابط خارجی سنا می‌تواند نامزدی پمپئو را بدون توصیه‌ به کل سنا ارائه دهد‌.
این هیات همچنین می‌تواند در این خصوص هیچ اقدامی انجام ندهد‌. دیدگاه ستیزه‌جویانه پمپئو در سیاست خارجی و همچنین اظهاراتش در خصوص اقلیت‌ها، او را با مخالفت‌هایی مواجه کرده است‌.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024