شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 18.04.2018, 23:28

معمای محبوبیت ترامپ

این موسسه با بررسی ۱۶ ماه از عملکرد رئیس‌جمهوری آمریکا که به شکل سینوسی بالا و پایین رفته است اعلام کرد که در ماه آوریل به ۵۱ درصد رسیده است.

به گزارش دنیای اقتصاد، دو توییت اخیر ترامپ را که نگاه کنید، توانسته وعده‌های خود را محقق کند: ایجاد اشتغال- پایین آمدن مالیات‌ها. همزمان با این توییت، موسسه نظرسنجی راسموسن اعلام می‌کند محبوبیت ترامپ به ۵۱ درصد رسیده است.

این موسسه با بررسی ۱۶ ماه از عملکرد رئیس‌جمهوری آمریکا که به شکل سینوسی بالا و پایین رفته است اعلام کرد که در ماه آوریل به ۵۱ درصد رسیده است.

این موسسه سپس با قرار دادن یک لینک در زیر میزان محبوبیت ترامپ، به بررسی ۱۶ ماه اول ریاست‌جمهوری باراک اوباما نیز پرداخته است. باراک اوباما، نخستین رئیس‌جمهور سیاه‌پوست این کشور نسبت به مدت مشابه در آوریل سال ۲۰۱۰، میزان محبوبیتش به ۴۷ درصد رسیده بود.

در داده‌های راسموسن آمده است: ۳۵ درصد با ترامپ «به شدت موافق» هستند، ۳۹ درصد به‌شدت مخالف وی هستند و متوسط محبوبیت وی در روز ۱۶ آوریل سال ۲۰۱۸ به ۵۱ درصد رسیده است. البته آمار محبوبیت ترامپ در روز ۱۷ آوریل با سقوط دو درصدی مواجه بود و میزان کل محبوبیت ترامپ به ۴۹ درصد رسید و اعداد به شدت موافق ۳۳ و به شدت مخالف ۴۱ درصد بودند.

با این حال به گفته برخی از کارشناسان ترامپ توانسته است با ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی میزان محبوبیت خود را بالا ببرد. به همین منظور رئیس‌جمهوری آمریکا با گرفتن اسکرین‌شات از میزان محبوبیت خود با کلمه تشکر از مردم آمریکا قدردانی می‌کند. سپس ترامپ در توییتی دیگر می‌نویسد: راسموسن یکی از سه موسسه‌ای است که در ایام انتخابات دقیق عمل کرد. او در توییتی دیگر نوشت: به‌رغم وجود اخبار جعلی، راسموسن میزان محبوبیت را ۵۱ درصد نشان داد.

به گزارش خبرگزاری هیل، به‌ اعتقاد ترامپ نظرسنجی‌های شبکه‌هایی مثل ABC ، CNN و واشنگتن‌پست فاقد اعتبار است، زیرا پیش‌تر غیرمعتبر بودن خود را در ایام انتخابات نشان داده‌اند. هرچند میزان محبوبیت ترامپ در لحظات تنظیم گزارش به ۴۹ درصد رسید اما همچنان نسبت به مدت مشابه دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما، رئیس‌جمهور فعلی بالاتر از او ایستاده است.

البته ترامپ در نظرسنجی‌های دیگر رقمی پایین‌تر از موسسه راسموسن دارد. در نظرسنجی «RealClearPolitics» میزان محبوبیت ترامپ در ماه آوریل به ۴۲ درصد رسیده است. ترامپ در ۱۵ ماه گذشته بر اساس داده‌های نظرسنجی‌های دیگر جزو نامحبوب‌ترین روسای جمهوری به حساب می‌آمد اما اصرار داشت این آمار و ارقام صحیح و معتبر نیست و در راستای زمین‌گیر کردن دولت او این ارقام منتشر می‌شود. بنا به‌گفته ترامپ، هیلاری کلینتون در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۱۶ میانگین بالاتری در نظرسنجی‌ها داشته اما او کسی بوده که توانسته است با اختلاف از خط پایان عبور کند و به کاخ سفید برسد.

آیا به راسموسن می‌توان اطمینان داشت؟

رسانه‌های ضد‌ترامپ انتقادهای خود را نسبت به داده‌های راسموسن آغاز کرده‌اند. به نوشته راسموسن ریپورت، این انتقادها از زمانی که میزان محبوبیت او را ۵۱ درصد نشان داده، افزایش ناگهانی داشته است. این در حالی است که یکی از عوامل محبوبیت ترامپ در میزان ایجاد اشتغال بوده است. این موسسه می‌نویسد: یکی از مهم‌ترین مولفه‌های افزایش محبوبیت همین داده‌هایی است که در باب اشتغال در هر ماه اعلام می‌شود.

این موسسه می‌نویسد: اینکه همواره میزان محوبیت ترامپ در نظرسنجی‌های موسسه ما بالاتر از شبکه‌هایی مانند ABC ، CNN یا روزنامه‌هایی مانند واشنگتن‌پست و نیویورک‌تایمز است، تنها به یک دلیل است؛ اینکه در نظرسنجی این شبکه‌ها افرادی که پای برنامه‌های این افراد هستند یا اخبار این شبکه‌ها را دنبال می‌کنند در نظرسنجی‌ها حضور پیدا می‌کنند، اما داده‌های راسموسن براساس نظر آمریکایی‌های واقعی است که در خارج از این دایره‌ها قرار دارند.

به همین منظور در بیانیه راسموسن آمده است: «انتقاد ضد‌ترامپی‌ها مورد تازه‌ای نیست. راسموسن در طول دوره انتخابات زیر تیغ انتقادها بوده؛ زیرا که تنها موسسه‌ای که نشان می‌داد حرکت دو نامزد انتخابایت، هیلاری کلینتون از دموکرات‌ها و دونالد ترامپ از جمهوری‌خواهان شانه با شانه است، همین موسسه بوده است. در واقع انتقاد این افراد از این جهت بوده که ما در گر و غبار ناشی از انتخابات حاضر نبودیم تا هیلاری کلینتون را برنده از پیش تعیین شده اعلام کنیم.

دو روز پیش از انتخابات، یکی از اعضای برجسته حزب دموکرات ای‌میلی به موسسه ما ارسال کرد و گفت چه زمانی حاضر خواهید شد به‌خاطر اینکه کل سال بر سبیل خطا بوده‌اید از ما عذرخواهی کنید. اما یک اتفاق با مزه رخ داد. آمریکایی‌های واقعی به پای صندوق‌های رای رفتند و نتیجه چه شد؟ ترامپ شکست سنگینی به هیلاری کلینتون تحمیل کرد و نتیجه دقیقا به‌گونه‌ای رقم خورد که پیش‌بینی‌های موسسه ما نشان می‌داد».

در ادامه دفاعیه راسموسن آمده است: «چه کسانی راست می‌گفتند؟ سه موسسه‌ای که روزانه نتایج را رصد می‌کردند: بیزینس دیلی، لس‌آنجلس‌تایمز و راسموسن ریپورت. موسسه ما جزو دو موسسه دیگر بود که دما سنج مناسبی برای انتخابات سال ۲۰۱۶ به حساب می‌آمد. زمانی که نتیجه انتخابات اعلام شد اما آن مقام برجسته دموکرات حاضر نشد به‌خاطر اینکه اشتباه فکر می‌کرده است، عذرخواهی کند.»

برخی می‌گویند که نظام نظرسنجی‌ها پس از انتخابات سال ۲۰۱۶ بی‌اعتبار شده است. بیشتر نظرسنجی‌های آمریکایی نشان از پیروزی قاطع هیلاری کلینتون داشت. در آن زمان مجله‌هایی مثل نیویورکر نیز خود را برای پیروزی قاطع آماده کرده و جلد روی مجله عکس هیلاری کلینتون بوده است. روزنامه‌ها نیز به این باور رسیده بودند که پیروزی از آن هیلاری کلینتون خواهد بود. نیویورک‌تایمز نیز صفحه اول خود را به‌گونه‌ای چیده بود که پیروزی هیلاری کلینتون را نشان می‌داد. در این راستا در بیانیه راسموسن ریپورت آمده است: رسانه‌های بزرگ زمانی که شکست خود را مشاهده کردند، بلافاصله تغییر مسیر دادند و بنا را روی تخریب ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ گذاشتند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024