جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 18.04.2018, 20:26

آب شور، توان مردم آبادان را گرفته است

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: در زمان حاضر آب شور توان مردم آبادان را گرفته است.

به گزارش مهر، غلامرضا شرفی عصر امروز در آئین راه‌اندازی دریچه‌های نخستین قفل کشتیرانی کشور در سد سلولی بالادست بهمنشیر در محل روستای منیخ خرمشهر افزود: امروز نهادهای جمعیتی با هر علت و کثرتی درصدد آن هستند که بتوانند آب‌های خود را حبس و استفاده بهینه کنند که به طور عمده به دو منظور توسعه کشاورزی و صنعت انجام می‌شود.

وی اظهار کرد: امروز اگر ما شاهد صنعت بودیم و با پیدایش آن شاهد رشد و توسعه در خوزستان و آبادان بودیم به دلیل همین آب است. دو هفته پیش بنگاه‌های اقتصادی آبادان اعلام کردند که ما نمی‌توانیم آب برای توربین‌ها و خنک‌کننده‌هایمان استفاده کنیم زیرا نمک موجود در آب سبب خورندگی دستگاه‌ها می‌شود.

وی تصریح کرد: وزارت نیرو از جمله وزارتخانه‌های است که پیدایش آن با یک رویکرد علمی است. امروز اگر این تناسب به روز بودن در وزارت نیرو در هر کشوری لحاظ نشود متأسفانه از منبع عظیمی از ثروت کشورش غافل می‌شود و هرز می‌رود. ما وزارت نیرو را این‌گونه می‌بینیم که با روی کار آمدن یک وزیر جوان آن هم علمی انتظار یک رویکرد عملیاتی از آن می‌رود.

نماینده آبادان در مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر نیرو گفت: نگذارید شهرستانی که بیش از ۱۰۰ سال بار صنعتی بودن این مملکت را به دوش کشیده است امروز از تأمین کوچک‌ترین خواسته‌های خود عاجز باشد.

شرفی افزود: به طور حتم با نیت خالص و اراده قوی وزیر نیرو همکارانشان کارها به انجام خوبی برسد و نویدی باشد برای مردم که مسئولانی هستند که دلداده مردم بر سر کار می‌آیند و کارهایشان را به انجام می‌رسانند.

وی اظهار کرد: بحث آب‌شیرین‌کن‌ها موضوعی است که از سال گذشته با پیگیری نمایندگان آبادان و همراهی نمایندگان استان خوزستان آن را دنبال کردیم منتها زمانی آب پائین‌دست بهمنشیر و یا اروند می‌گرفتیم و استفاده می‌کردیم و سپس به دریا می‌رفت و بالادست آن شاید یک جمعیت ۴۰۰ هزار نفری بود اما در زمان حاضر بیش از دو سه میلیون نفر پسابشان به این رودخانه‌ها ریخته می‌شود.

نماینده مردم آبادان در مجلس گفت: علاوه بر آن با رشد صنعت بر میزان پساب‌های نیز می‌افزاید و لذا به نظر نمی‌رسد که با آب‌شیرین‌کن بتوان آب بهداشتی ۱۰۰ درصدی را در اختیار مردم قرار داد. آب غدیری که قرار بود ۱۰۰ هزار مترمکعب آب شرب بهداشتی را به آبادان برساند هر وقت سراغش را گرفتیم دیدم که به طور کامل محقق نشده است.

شرفی افزود: امروز شبکه آبرسانی ما فرسوده است و بیش از ۱۵ هزار مترمکعب پرتی آب از این بابت وجود دارد و این یعنی یک ضرر بزرگ.

وی اظهار کرد: حضور وزیر به عنوان بلندپایه‌ترین شخصیت در رأس یک وزارت خانه یک حرکت جریانی ایجاد می‌کند، نمی گوئیم که فقدان این حرکت را تا به الان دیده‌ایم اما عملیاتی رفتار نکردن وزارتخانه‌ها را دیده‌ایم که متأسفانه دامن‌گیر مردم در سراسر کشور شده است.

وی تصریح کرد: امید می‌رود تا اقدامات قابل انجام نویدی برای آینده بهتر برای مردم باشد، آب شور در آبادان توان مردم را گرفته است، الان در فصل بهار قرار داریم و هوا این‌قدر آلوده و گرم است به طور حتم در یک ماه دیگر هوا به‌مراتب گرم‌تر خواهد شد.

به گفته وی بیش از ۶۰۰ هزار نخل بر اثر شوری آب از بین رفته و بی‌سر شده‌اند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024