جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 17.04.2018, 7:34

اسماعیل کهرم: شرط بسته بودم که کاوه مدنی نمی‌ماند

اسماعیل کهرم استاد دانشگاه و فعال محیط زیست در روزنامه آرمان نوشت: کاوه مدنی که با عشق و علاقه به ایران آمد در حالی‌که دانشیار امپریال کالج لندن بود و نه تنها در انگلستان که در سطح دنیا کار کرده بود. او دارای مدرک فوق دکترا بود ولی با کمال تاسف کاری کردیم که بعد از رفتنش در شعری نوشت که با میل خودش رفته و استعفایش را بعد از رفتن فرستاد.

اگر بخواهیم در دنیا سرفراز شویم نیاز به این نخبه‌ها داریم. با یکی از خبرنگاران شرط بستم که کاوه مدنی تا شش ماه بیشتر دراینجا دوام نمی‌آورد و حالا من شرط را برده‌ام!خوشحالم برای جهان که کاوه مدنی به جایی می‌رود که می‌تواند کار کند.

بهترین فرزندان این مملکت بورسیه می‌شوند ولی وقتی برمی‌گردند به حرفشان گوش نمی‌دهند! متاسفانه متخصصین به کار نمی‌آیند و دیده می‌شود که گاه بی‌تخصص‌ها طرفدار بیشتری دارند. کاوه مدنی مدح‌گو نبود. او خیلی سعی کرد که خودش را هماهنگ کند ولی نشد. در این بازی و تا اینجا یک به نفع انگلستان و جهان و هیچ به نفع ایران! کاوه مدنی در سن جوانی دانشیار دانشگاه امپریال کالج لندن بود. دور جهان بگردیم تا یکی دیگر مثل او پیدا کنیم. اما رئیس سازمان محیط زیست با وجود مشکلاتی که برای معاونش پدید آمد به دفاع از او نپرداخت. عیسی کلانتری حمایتی را که باید می‌کرد، نکرد.

***

کاوه مدنی کیست؟

نام کاوه مدنی شاید با ماجرای دستگیری و خودکشی کاووس سید امامی برای اولین بار در سطح وسیعی شنیده شد.

آن زمان بازهم محمود صادقی بود که پس از واکنش های زیادی که ماجرای فوت سید امامی در جامعه برانگیخت، نماینده تهران در توییتی گفت که کاوه مدنی معاون سازمان محیط زیست نیز جزو بازداشت شدگان موسوم به فعالان زیست محیطی است.

به گزارش جماران، کاوه مدنی دانشمند ایرانی، استاد امپریال کالج انگلیس بود که به دعوت کلانتری رئیس سازمان محیط زیست به ایران آمد تا معاون آموزش و پژوهش سازمان محیط زیست شود.

کاوه مدنی فارغ التحصیل کارشناسی رشته مهندسی عمران از دانشگاه تبریز است که برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد به کشور سوئد رفت و در سال ۱۳۸۴ در رشته منابع آب از دانشگاه لوند فارغ‌التحصیل شد.

وی در سال ۱۳۸۸ مدرک دکتری تخصصی خود را در رشته مهندسی عمران و محیط زیست از دانشگاه کالیفرنیا، دیویس دریافت کرد و پس از آن دوره پسا دکتری خود را در رشته اقتصاد و سیاست محیط‌زیست در دانشگاه کالیفرنیا، ریورساید گذرانده است.

وی در حال حاضر استاد تحلیل سامانه‌ها و سیاست در مرکز سیاست محیط زیست کالج سلطنتی لندن است. وی پیش از پیوستن به کالج سلطنتی لندن استادیار دانشگاه فلوریدای مرکزی (سنترال فلوریدا) بوده است. کاوه مدنی عضو شورای سردبیران نشریه علمی و پژوهشی مدیریت و برنامه‌ریزی منابع آب انجمن مهندسان عمران آمریکا و نشریه شهرها و جوامع پایدار انتشارات الزویر است. مدنی همچنین در اسفند ماه ۱۳۹۵ دبیر اولین کنفرانس بین‌المللی تغییر اقلیم ایران بود. بعد از رای نیاوردن حبیب الله بیطرف در مجلس دهم برای تصدی پست وزارت نیرو، کاوه مدنی به عنوان یکی‌ از گزینه‌های جوان و مورد حمایت فعالان آب و محیط زیست برای نشستن بر کرسی وزارت نیرو بود.

اتحادیه علوم زمین اروپا، کاوه مدنی، استاد مدیریت آب و محیط زیست امپریال کالج لندن، را به عنوان یکی از چهار دانشمند جوان برجسته در علوم زمین در سال ۲۰۱۶ معرفی کرد. این محقق ۳۴ ساله در سال ۲۰۱۲ نیز توسط انجمن مهندسان عمران آمریکا (ASCE) به عنوان یکی از ده «چهره جدید مهندسی عمران» انتخاب شده بود.

او در سال گذشته به دعوت عیسی کلانتری - رئیس سازمان حفاظت محیط زیست - به ایران آمد و سمت معاونت آموزش و پژوهش را دریافت کرد و در مدت حضور با راه‌اندازی طرحی با محوریت #زباله، به تدوین و اجرای برنامه موضوع محور با بازهی زمانی مشخص در سطوح ستادی و ملی اقدام کرد و به گفته وی، طرح “بی زباله ” در گام نخست دولتمردان، برنامه ریزان و مجریان طرحهای آموزشی فرهنگی را نشانه گرفت تا با انجام اقداماتی هرچند کوچک ولی منطبق و سازگار با محیط زیست بتواند به انتقال و ترویج پیامهای محیط زیستی در جامعه پرداخته و این درک و آگاهی را بین مردم نهادینه سازد که برای داشتن محیط زیستی سالم و به دور از هرگونه آلودگی نباید منتظر تنها اقدمات بزرگ باشیم، بلکه با انجام رویدادهای کوچک اما فراگیر و هدفمند توسط تمامی سرمایه های اجتماعی، میتوان اقدامات بزرگی را نیز رقم زد.

اکنون کاوه مدنی که از ایران خارج شده است برخی فعالان زیست محیطی از نحوه برخورد با نخبگان ایرانی انتقاد می کنند و خروج وی را به خاطر فشار تندروها در ماجرای انتشار تصویری خصوصی از حضور وی در یک مهمانی می دانند.

کاوه مدنی خود در این رابطه چیزی نگفته است اما با انتشار شعری در حساب توییتری خود  خبر خروجش از کشور را تایید کرد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024