پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 15.04.2018, 10:06

تکذیب استقرار هواپیماهای راهبردی روسی در ایران

يكشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۷
شرق
روز جمعه، بیست‌وچهارم فروردین‌ماه، شبکه خبری «المیادین» - نزدیك به حزب‌الله لبنان- با انتشار خبری مدعی شد مسکو موافقت تهران را برای استقرار هواپیماهای راهبردی و استراتژیک روسیه بر فراز آسمان و در یکی از پایگاه‌های نظامی ایران اخذ کرده است؛ خبری که یک روز بعد تکذیب شد. به گزارش «ایسنا» یک منبع آگاه در ستاد کل نیروهای مسلح، استفاده از خاک جمهوری اسلامی ایران توسط روسیه را تکذیب کرد. این منبع آگاه درباره خبر استقرار هواپیماهای استراتژیک روسی در خاک ایران گفت: «ضمن آنکه همکاری‌های مشترک ایران و روسیه در جهت مقابله با تروریسم در‌حال‌گسترش و تعمیق است، ولی خبر استقرار هواپیماهای استراتژیک روسیه در خاک جمهوری اسلامی ایران تکذیب می‌شود».
و اما تابستان سال ٩٥
بیست‌وششم مردادماه ١٣٩٥ به دنبال انتشار تصاویری از پایگاه هوایی شهید نوژه (سوم شکاری)، حضور بمب‌افکن‌های روسی TU-٢٢M و هواپیماهای روسی در ایران برای انجام حملاتی در سوریه تأیید شد. بنابر اعلام وزارت دفاع روسیه، تهران و مسکو توافق‌نامه‌ای را امضا کرده‌اند که به روس‌ها اجازه می‌دهد بمب‌افکن‌های راهبردی خود را در پایگاه شکاری «نوژه» همدان مستقر کند؛ عملی که مخالفت‌های زیادی در پی داشت. این ماجرا، با تأیید وزارت دفاع روسیه وارد فاز جدیدی شد. «ویکتور اوزروف»، سناتور عضو کمیته امنیت پارلمان روسیه، در گفت‌وگو با «ریانووستی»، ضمن تأکید بر اینکه یک توافق‌نامه با ایران (شبیه توافق‌نامه با سوریه) برای استقرار نیروی هوایی روسیه لازم است، گفته: «من فکر می‌کنم که شورای فدراسیون روسیه حاضر است تا این تصمیم را اتخاذ کند». یک هفته قبل از خبری‌شدن این مسئله، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، طرح استقرار گروه نیروی هوایی این کشور در خاک سوریه را به پارلمان برای تصویب نهایی ارائه کرده بود. شاید این سناتور روس نمی‌دانست که بر اساس قانون اساسی ایران، استقرار هرگونه پایگاه نظامی خارجی زیر هر نام و با هر هدف، اکیدا ممنوع است و هیچ دولتی حق مذاکره یا عقد قرارداد در این مورد ندارد. اصل «صدوچهل‌وششم» تصریح می‌کند: «استقرار هرگونه پایگاه نظامی خارجی در کشور هرچند به عنوان استفاده‌های صلح‌آمیز باشد، ممنوع است». حالا شبکه خبری «المیادین» از جلوه دیگر همکاری مسکو - تهران برای استقرار هواپیماهای راهبردی و استراتژیک روسیه بر فراز آسمان و در یکی از پایگاه‌های نظامی ایران خبر داده است؛ خبری که یک منبع آگاه در ستاد کل نیروی مسلح آن را تکذیب می‌کند.
تصمیم نظام است
سی‌ام مردادماه ١٣٩٥ بود که سردار حسین دهقان، وزیر وقت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح وقت، در نشست خبری خود که در وزارت دفاع برگزار شد در پاسخ به سؤالات خبرنگاران معطوف به حضور هواپیماهای روسی در پایگاه هوایی نوژه و انتقاداتی که به این اقدام بیان شده بود، پاسخ‌های عجیبی داد. پاسخ‌هایی نظیر اینکه «تصمیم نظام بوده و به نمایندگان مجلس ربطی ندارد!». به گزارش خبرگزاری «فارس»، سردار دهقان، در همان نشست خبری درباره استفاده روس‌ها از پایگاه هوایی ایران گفت: «ارتباط ایران با روسیه به منظور ارتقای همکاری در سطوح راهبردی است و پذیرش هواپیماهای روس هم در همین راستا بود... که به خواست دولت سوریه و همکاری دوجانبه ایران و روسیه صورت گرفت». او در ادامه گفته: «ما به‌هیچ عنوان پایگاهی در اختیار روس‌ها نگذاشته‌ایم و طرح این موضوع نوعی مغلطه است، بلکه ما تسهیلاتی برای عملیات مورد توافق طرفین علیه داعش در سوریه در اختیار آنها قرار داده‌ایم؛ تا هر زمان که لازم باشد، روسیه از پایگاه هوایی ما استفاده می‌کند».
واکنش مجلس
بعد از پایان نشست خبری سردار دهقان، سخنان او بلافاصله در فضای مجازی با واکنش‌هایی از سوی برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی نظیر محمود صادقی مواجه شد. جدی‌ترین اقدام دراین‌باره، نامه‌ای بود که ۲۰ نماینده مجلس خطاب به علی لاریجانی، رئیس مجلس، نوشتند تا مسئولان شورای عالی امنیت ملی با حضور در جلسه غیرعلنی دراین‌باره به مجلس پاسخ‌گو باشند. پس‌ از این واکنش‌ها، سردار رضا طلایی‌نیک، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت دفاع، هم دست‌به‌کار شد تا برای جلوگیری از گسترده‌ترشدن واکنش نمایندگان درباره سخنان وزیر توضیح دهد. او دراین‌باره گفت: «منظور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح این است که این‌گونه پشتیبانی‌های عملیاتی، نیاز به مصوبه مجلس ندارد و توسط مراجع مسئول در چارچوب قوانین و مقررات، هماهنگ و اجرا می‌شود».
اگرچه سابقه حضور نیروهای نظامی روسیه در سوریه به چندین دهه پیش و دوران جنگ سرد بازمی‌گردد؛ به‌گونه‌ای که این موضوع به سنتی سیاسی و مسئله‌ای راهبردی در روابط دمشق- مسکو تبدیل‌ شده است؛ اما ایران هرگز سوریه نیست. همکاری تهران -مسکو علیه تروریست‌ها نیز دارای چارچوبی مشخص است که با تشخیص و تصمیم مسئولان ذی‌ربط صورت می‌گیرد. ایرانیان به‌شدت و وسواس، نسبت به حفظ حاکمیت ملی و قانون اساسی خود حساس هستند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024