شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 13.04.2018, 22:08

دبیرکل سازمان ملل: جنگ سرد بازگشته است

بی بی سی: آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در سخنانی هشدارآمیز نسبت به افزایش تنش‌های جهانی بر سر بحران سوریه ابراز نگرانی کرده و گفته: “جنگ سرد با قدرت بازگشته است”. همزمان روسیه و آمریکا یک بار دیگر در جلسه شورای امنیت مواجهه پرتنشی داشته‌اند.‌‌‌‌

سخنان دبیرکل سازمان ملل متحد همزمان با گفتگوهای سه جانبه میان رهبران آمریکا، فرانسه و بریتانیا مطرح شده است که در حال رایزنی برای واکنش به حمله شیمیایی ادعایی در دوما سوریه هستند.

در همین حال، روسیه بریتانیا را به صحنه‌سازی حمله شیمیایی ادعایی در دوما متهم کرده و می‌گوید سرویس‌های اطلاعاتی بریتانیا به مخالفان مسلح بشار اسد در “خلق این صحنه‌سازی” کمک کرده‌اند؛ اتهامی که بریتانیا آن را قویا تکذیب کرده و ادعای روسیه را “تهمتی بی‌شرمانه” خوانده است.

جنگ سرد، که آقای گوترش شرایط جاری را به آن تشبیه کرده، به دوره‌ای پس از جنگ جهانی دوم اطلاق می‌شود که طی آن رقابت تسلیحاتی و اطلاعاتی میان آمریکا و متحدان غربی‌اش از یک سو و اتحاد جماهیر شوروی که روسیه در کانون قدرت آن قرار داشت، درگرفت.

در آن دوران بارها جهان تا مرز آغاز جنگ جهانی سوم پیش رفت؛ جنگی که در صورت وقوع با تولید هزاران کلاهک هسته‌ای هشدار از نابودی کامل زمین می‌داد.

آقای گوترش که روز جمعه (۱۳ آوریل) در ابتدای جلسه پرتنش شورای امنیت سازمان ملل سخن می‌گفت با اشاره دوران جنگ سرد از اعضای اصلی شورای امنیت خواست که با تمام قوا به ماموریت‌شان که جلوگیری از جنگ و خونریزی در جهان است توجه کنند.

با وجود این در خلال این جلسه شورای امنیت باز هم سفرای روسیه و آمریکا به مجادله پرتنشی پرداختند که طی آن هر دو دیگری را به اهمال و یا سوء استفاده از بحران سوریه متهم کردند.

* سرگئی نبنزیا، سفیر روسیه در شورای امنیت در این جلسه خطاب به نیکی هیلی، سفیر آمریکا گفت که واشنگتن به دنبال بهانه کردن حمله شیمیایی ادعایی در دوما است تا برای سرنگون کردن دولت بشار اسد در سوریه اقدام کند.

* سفیر روسیه هرگونه اقدام نظامی از سوی آمریکا را نقض آشکار قوانین بین المللی ارزیابی کرد.

* خانم هیلی با رد ادعای روسیه گفت اگر آمریکا و متحدانش اقدامی نظامی علیه دولت بشار اسد کنند نه تنها ناقض قوانین بین‌المللی نبوده اند بلکه برای دفاع از منع استفاده از سلاح های شیمیایی که نص قوانین بین المللی است اقدام کرده‌اند.

* خانم هیلی همچنین با اشاره به حملات شیمیایی متعددی که در خلال جنگ سوریه علیه غیرنظامیان به کار گرفته شده آمار جدیدی را عنوان کرد و مدعی شد که ارتش سوریه تا کنون ۵۰ حمله شیمیایی علیه مردم کشورش انجام داده است.

* سفیر فرانسه در شورای امنیت هم با حمایت از آمریکا گفت دولت سوریه به نقطه بدون بازگشت رسیده و فرانسه برای واکنش نشان دادن به این وضعیت آماده همکاری است.

پیش از جلسه امروز هم سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفته بود حمله شیمیایی در سوریه جعلی است و با کمک یک سازمان اطلاعاتی خارجی به اجرا گذاشته شده است.

روز جمعه، ٢٤ فروردین (١٣ آوریل)، سرگئی لاوروف گفت که کارشناسان روسی که از شهر دوما بازدید کرده‌اند هیچ اثری از مواد شیمیایی در این شهر نیافته‌اند. آقای لاروف گفته است که نتیجه‌گیری کارشناسان “دلیلی انکار ناپذیر بر آن است که حمله گزارش شده از دوما کاملا نمایشی و جعلی بوده است.”

وزیر خارجه روسیه با اشاره به حمله نظامی ائتلاف به رهبری آمریکا به عراق در سال ٢٠٠٣ و حمله ائتلاف بین‌المللی به لیبی در سال ۱۲-۲۰۱۱ گفته است که “خدا نکند که در پی تجربه‌های لیبی وعراق، اقدام ماجراجویانه دیگری در سوریه در جریان باشد.”

وزیر خارجه روسیه هشدار داده است که حتی کوچکترین اشتباه محاسبه در سوریه می‌تواند موج جدیدی از آوارگان را به راه اندازد و افزوده است که “تعیین ضرب‌الاجل و تهدید به گفتگو به یافتن راهی برای حل بحران کمک نمی‌کند.” با انتشار گزارش‌های حاکی از حمله شیمیایی در دوما در روز شنبه، مقامات غربی خواستار اقدامات تنبیهی علیه حکومت بشار اسد شدند و به خصوص دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، از حمله موشکی به مراکز دولتی آن کشور سخن گفت.

حمله شیمیایی در دوما که به گفته سازمان بهداشت جهانی به کشته شدن تا ۷۰ نفر و آسیب دیدن حدود ۵۰۰ نفر منجر شد واکنش تند و ابراز انزجار تند بسیاری از کشورهای جهان را در پی آورد اما دولت‌های سوریه، روسیه و ایران وقوع این حمله را انکار کرده یا نیروهای مخالف را به ارتکاب آن متهم ساخته‌اند. ایران و روسیه متحدان دولت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، در جنگ داخلی آن کشور هستند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024