جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Wed, 21.03.2018, 19:35

مشکل شعار سال آقای خامنه‌ای / عیسی سحرخیز

در شرایطی كه رهبرى طبق روال سال‌های اخیر شعاری را برای سال جدید برگزیده و دستور به اجرای آن داده كه محتمل است چون گذشته اغلب درست درنیاید، حتی عكس آن اتفاق بیفتد، با دریغ و افسوس باید گفت كاش در كنار شعار «حمایت از کالای ایرانی»، «حمایت از تولیدكننده إیرانی» را هم مطرح می‌كرد كه از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار است.

البته، «حمایت از كالای ایرانی» بدون مطرح كردن «كیفیت» خود نوعی نقض غرض است، چون می‌تواند به ضدش تبدیل شود و حتی حركت موجود به سمت خرید كالاهای باكیفیت خارجی را شدت بخشد!

اما اگر شعار مطرح شده از جانب آقای خامنه‌ای مدبرانه و عاقبت اندیشانه تبدیل می‌شد به دو گانه «حمایت از كالاهای با كیفیت ایرانی و تولیدكنندگان داخلی»، آن گاه فواید چند دیگری هم به دست می‌آمد؛

اول- می‌شد جلوی ورود جنس‌های بنجل تولید كشورهای خارجی چون جنس چینی را گرفت كه برای صادرات خود تنها از رانت روابط سیاسی ویژه خود با جمهوری اسلامی بهره می‌برند و به ازای خرید نفت یا دادن رای مثبت یا ممتنع به نفع ایران، هر آن چه را كه نمی‌توانند در بازارهای دنیا بفروشند، به كشور ما صادر می‌كنند.

دوم- این امكان فراهم می‌آمد كه با اتكا به این شعار، جلوی رقابت ویرانگر شركت‌ها و موسسات دولتی و حكومتی، از جمله نهادها و ارگان‌های زیر نظر رهبرى یا در اختیار سپاه پاسداران، بنیاد مستضعفان، آستان قدس و...، فرصت‌های كاری یا بهره برداری را به تولیدكنندگان خرده پای داخلی و یا حتی شركت‌های مستقل بزرگی داد كه اغلب بیش از ظرفیت تولیدشان خوابیده و مجبورند كارگران خود را تعدیل یا اخراج كنند.

سوم- اجازه داده می‌شد كه رسانه‌ها، روزنامه‌نگاران، كارشناسان اقتصادی، استادان و اهل فن در حمایت از تولیدكنندگان ایرانی بی دغدغه ی سانسور و خودسانسوری، بازداشت و زندان، اخراج و بیكاری و ... از رانت‌های پیدا و پنهان؛ فسادها و مفسده‌ها؛ رشوه‌ها و باج خواهی‌ها؛ احكام قضائی ناعادلانه و منفعت‌طلباته و... بنویسند و افشاگری كنند.

چهارم - می‌شد به تولیدكنندگان فرصت و امكان لازم را داد تا در وضعیتی كه از كمبود نقدینگی یا فناوری‌های امروزی رنج می‌برند و بانك‌ها و موسسات مالی داخلی قادر نیستند آن‌ها را یاری كنند - هر آن گونه كه مصلحت می‌دانند، نه سیاستمداران به آنان تحمیل می‌كنند - از سرمایه‌ها، منابع مالی، دانش فنی، شراكت‌های دوجانبه و چندجانبه خارجی و... بهره ببرند.

پنجم- ...
ششم- ...




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024