پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 20.03.2018, 11:19

نامه سرگشاده زیباکلام به وزیر ارشاد درمورد مخالفت با چاپ کتاب «رضاشاه»

جناب آقای دکتر سیدعباس صالحی
وزیر محترم ارشاد اسلامی زیده توفیقاته

با سلام و تحیات در شهریورماه کتاب «رضاشاه» در ۱۳فصل به همراه یک مقدمه به آن وزارتخانه جلیله برای کسب مجوز چاپ از سوی «انتشارات روزنه» ارسال گردید. در آذرماه هم به اتفاق آقای علیرضا بهشتی شیرازی، مدیر انتشارات روزنه، دیداری با جناب آقای دکترجوادی معاونت جدید فرهنگی و برخی مدیران ممیزی کتاب صورت گرفت و بنده کلیات کتاب را به استحضارشان رسانیدم. سرانجام در اسفندماه وزارت ارشاد فرمودند که با چاپ کتاب موافقت نمی‌شود.

جناب آقای دکترصالحی، در این کتاب نه بی‌عصمتی، بی‌عفتی یا بی اخلاقی صورت گرفته، نه مطالب آن ممکن است خطرات و تبعاتی برای امنیت ملی کشور در بر داشته باشد و نه کتاب وارد حیطه مقدسات و باورهای مذهبی می‌شود. واقعاً درک نمی‌کنم، کتابی که پیرامون بخشی از تاریخ معاصر ایران در مورد رضاشاه و چگونگی به قدرت رسیدن و اقداماتش است، چگونه و به چه دلیلی مورد مخالفت وزارت ارشاد قرار گرفته؟ به‌عبارت‌دیگر، دلایل مخالفت ارشاد با این کتاب چیست؟ وزارت ارشاد یک کلمه توضیح نداده‌است که به کدامین دلایل یا مستندات این کتاب نمی‌بایستی انتشار یابد؟

البته من درک می‌کنم که چرا با انتشارکتاب رضاشاه مخالفت شده. چون اگر مطالب کتابِ بنده پیرامون رضاشاه،  نحوه به قدرت رسیدن و اقداماتش واقعیت داشته باشند، درآن‌صورت روایت رسمی که از رضاشاه در ایران صورت گرفته با علامت سؤال بزرگی مواجه خواهدشد. اگر هم برعکس روایت حکومتی درست باشد در آن صورت کتاب بنده ارزش کاغذ‌هایی که صرف چاپ آن شده را هم پیدا نمی‌کند. قطعاً فقط یکی از این دو روایت پیرامون رضاشاه می‌تواند واقعیت داشته باشد و نه هر دوی آن‌ها، بنابراین نظام چاره‌ای ندارد تا به منظور به زیر سؤال نرفتن تصویری که چهل سال است از رضاشاه ترسیم کرده با چاپ کتاب بنده مخالفت نماید. درعین‌حال و با توجه به اینکه بنده سال‌ها وقت صرف نگارش این کتاب نموده‌ام، توقع داشتم که کارشناسان محترمی که با چاپ کتاب مخالفت ورزیده‌اند دست‌کم چند سطر توضیح می‌دادند که کدامین بخش‌های آن نادرست بوده و نمی‌بایستی انتشار یابد؟

ایام به کام باد
صادق زیباکلام
۲۸اسفند۱۳۹۶




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024