پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Mon, 19.03.2018, 10:34

پرداخت یارانه مراکز نگهداری از توانخواهان

رییس سازمان بهزیستی با تشریح علل تاخیر تاکید کرد: پرداخت یارانه مراکز نگهداری از معلولان

دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۶
جهان صنعت
یکی از مباحثی که روزهای آخر اسفندماه در خصوص مشکلات سازمان بهزیستی مطرح شد، بحث عدم پرداخت یارانه به مراکز حمایت و نگهداری از معلولان بود‌. موضوع پرداخت یارانه‌ها چند ماه عقب افتاده بود و اما بعد از پیگیری رسانه‌ها و برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی، بندپی رییس سازمان بهزیستی اقدامات خود را در این زمینه انجام داد و بخشی از این عقب‌افتادگی یارانه به مراکز پرداخت شد‌. بندپی در گفت‌وگوی اخیر با ویژه‌نامه آخر سال «جهان‌صنعت» در خصوص پرداخت این یارانه‌ها تاکید و عنوان کرد: تا پایان بهمن‌ماه یارانه‌هایی که سازمان‌های مرتبط از ما طلب داشتند را به حساب استان‌ها ریخته‌ایم‌. اینکه می‌گویم پرداخت شده یعنی سه‌شنبه (۸ اسفند) سازمان برنامه و بودجه در اختیار ما قرار داد و طبق برنامه‌ای که داریم نهاد مربوطه بلافاصله در اولین ساعات بامداد روز بعد یارانه‌ها را به حساب واریز کرد‌. پس از این گفت‌وگو بود که خبر آمد یارانه مراکز نگهداری از معلولان پرداخته شده است‌؛ خبری خوش و روزنه‌ای از اندک امیدی در دل کودکان معلول‌.
بندپی در خصوص علت تاخیر سه ماهه در پرداخت یارانه اعلام کرده بود: سازمان خزانه با کمبود نقدینگی مواجه بود و توانایی اینکه این حجم از پول را در اختیار سازمان بهزیستی قرار دهد نداشت و نمی‌توانستیم این یارانه را در اختیار موسسات و مراکز نگهداری از معلولان، بیماران روانی مزمن یا شبه‌خانواده‌ها قرار دهیم‌.
او در پاسخ به اینکه با توجه به نداشتن بودجه کافی چطور شد که به صورت یکجا و در فاصله زمانی کوتاه این معوقه‌ها پرداخت شد، بیان کرد: دکتر نوبخت دیداری از یکی از مراکز داشت و در این دیدار با برخی مشکلات مسوولان نگهداری معلولان آشنا شد‌. از جمله اینکه یارانه‌ها به موقع پرداخت نمی‌شوند و تقریبا سه ماه بود که پرداخت نکرده بودیم‌. همان روز پرداختی یک ماه از یارانه‌ها را انجام دادیم و دو ماه بعد سازمان برنامه و بودجه ۱۵۰ میلیارد را به صورت یکجا در اختیار ما قرار داد که ما هم همان شب لیست استان‌ها را دریافت کردیم و روز بعد در اختیار استان‌ها قرار دادیم و پرداخت شد‌.
مبلغ دقیق یارانه‌هایی که به خانواده‌ها تعلق می‌گیرد چقدر است؟
مبلغ پرداختی یارانه‌ها،مبلغ مشخصی نیست‌. این یارانه‌ها برحسب نوع معلولیت و بیماری‌ها محاسبه می‌شود‌. در مراکز شبه‌خانواده نفری ۳۸۰ هزار تومان،مراکز روزانه اوتیسم ۳۵۰ هزار تومان، مراکز توانبخشی شبانه‌روزی ۶۰۰ هزار تومان، مراکز نگهداری معتادین و بیماری‌های روانی مزمن حدود ۶۰۰ هزار تومان‌. اما بعضی مراکز درجه یک و درجه دو هستند که در مراکز درجه دو ۵۵۰ هزار تومان است‌. مراکز نگهداری از سالمندان شبانه‌روزی، ۶۰۰ هزار تومان و روزانه‌ها ۳۵۰ هزار تومان محاسبه شده است‌.
خانواده‌ها می‌گویند ماهیانه فقط ۵۰ هزار تومان از بهزیستی دریافت می‌کنند‌. این رقم برای کاردرمانی و توان‌بخشی کودکان معلول رقم بسیار پایینی است‌. رییس سازمان بهزیستی در این خصوص نیز اذعان کرده: این مبلغ برای نگهداری معلولین نیست‌. این مبلغ جهت معلولانی است که از سازمان مستمری می‌گیرند و نیاز به نگهداری و مراقبت شبانه‌روزی ندارند‌. برای مثال خانمی سرپرست خانوار تحت حمایت و مستمری‌بگیر ماست که اگر این افراد یک‌نفره باشند قبلا ۵۳ هزار تومان مستمری دریافت می‌کردند،اما از اول فروردین ۹۶ تک نفره‌ها ۱۴۸ هزار تومان، دو نفره‌ها ۲۵۰ هزار تومان، سه نفره‌ها ۳۲۵ هزار تومان،چهار نفره ۴۲۰ هزار تومان و خانواده‌های بالای پنج نفر ۴۶۰ هزار تومان شده است‌. این در حالی است که مدیر یکی از موسسات به «جهان‌صنعت» چندی قبل عنوان کرده بود:همچنان این مستمری ۵۰ هزار تومان است و ابراز امیدواری کردند که قرار است امسال این مبلغ بیشتر شود‌. اما بندپی این موضوع را تکذیب می‌کند‌. وی در تشریح نوع دریافتی مددجویان گفته بود: این افراد تا ماه گذشته ۵۳ هزار تومان از بهزیستی می‌گرفتند و ۹۴ هزار تومان هم از سازمان هدفمندی یارانه‌ها دریافت می‌کردند‌. البته از ماه بهمن کل ۱۴۸ هزار تومان را سازمان بهزیستی پرداخت می‌کند‌. به این ترتیب که پول هدفمندی یارانه‌ها هم در اختیار سازمان بهزیستی قرار می‌گیرد و بهزیستی به صورت یک جا پرداخت می‌کند‌. این پول برای ۵۵۰ هزار نفر جمعیت تحت پوشش و ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر تحت پوشش کمیته حضرت امام بر این اساس تقسیم‌بندی می‌شود‌. چنانچه اگر خانواده‌ای که یک نفره است کمتر از ۱۴۸ هزار تومان دریافتی داشته باشد، سازمان مکلف است تا مبلغی که کسر شده را به او پرداخت کند‌.
اکثر این خانواده‌ها موظف به پرستاری بیش از یک معلول هستند که معلولان عموما یک بیماری یا چند بیماری هم دارند‌. این مبلغ برای تامین داروها هم کفاف نمی‌دهد‌. بندپی در پاسخ به اینکه آیا سازمان شما با علم به این موضوع که عمدتا خانواده‌های دارای معلول، تمکن مالی هم ندارند این مبلغ پرداخت می‌شود، اظهار کرده بود: قبول دارم اکثر کسانی که معلولی در خانه دارند، مشکلات زیادی در رابطه با درمان، نگهداری و تامین هزینه‌های جاری دارند‌. اگر کمیسیون تشخیص دهد که معلولی شرایط ویژه‌ای دارد و به همین دلیل باید به طور خاص نگهداری شود و خانواده هم آمادگی این را دارند که به جای سپردن معلول در مراکز نگهداری شبانه و روزانه، در خانه از عزیزشان نگهداری شود، سازمان موظف است همان پرداختی که به مراکز می‌دهد را به خانواده پرداخت کند‌. با همه این اوصاف فعلا یارانه مراکز نگهداری از معلولان تاحدود زیادی پرداخت شده است و توضیحات بندپی هم در این خصوص مکفی بوده است‌. باید دید مشکلات عمده معلولان در سال ۹۷ به خصوص مشکلات شهری و بیکاری و عدم امکان رفت و آمد آسان آنها در اماکن مختلف شهری چه میزان بهبود پیدا می‌کند و آیا شرایط اقتصادی آنقدر وخیم خواهد شد که باز هم یارانه مراکز نگهداری از معصوم‌ترین انسان‌های این سرزمین به تاخیر بیفتد یا خیر‌.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024