پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 15.03.2018, 13:04

«لاریجانی، برگ برنده ربیعی»

محمدعلی شهابی، روزنامه‌نگار حوزه سلامت و تامین اجتماعی، در یادداشتی برای «راهبرد» نوشت:

در جریان استیضاح و تا قبل از شروع نطق تاجگردون، ربیعی تقریبا با رای خوبی برنده بازی استیضاح بود.

بعد از نطق تاجگردون، سکوت سنگینی بر مجلس حاکم شد و تمام ناظران احساس کردند که ربیعی به خداحافظی نزدیک شده است.

ربیعی البته در پایان بازی کمی از محافظه کاری خود را کنار گذاشت و خطاب به منتقدان طوری اشاره کرد که گویا در این کشتی همه آلوده اند و هر برگی که رو شود؛ ده ها مفسده رو شود.

از دو روز قبل و بعد از توییت عبدالله رمضان زاده که از نقش لاریجانی در این استیضاح پرده برداشت؛ فضای رسانه‌ای به سمت ربیعی گرایش پیدا کرد.

حتی آنهایی که دل خوشی از ربیعی نداشتند و او را تایید نمی کردند هم به میدان آمده و در برابر تیم لاریجانی صف آرایی کردند.

در جلسه استیضاح، برای اولین بار فراکسیون امید وارد میدان شد و هدفش  مهار تیم لاریجانی به اضافه بخشی از نمایندگان کاسبکار لیست امید که در دو سال اخیر کاملا لو رفته اند، بود.

از طرفی بخشی از یاران احمدی‌نژاد در مجلس هم به علت مخالفت ذاتی با لاریجانی و در یک ائتلاف نانوشته به سمت ربیعی گرایش پیدا کردند که این افراد تحت رهبری اسدالله عباسی، وزیر سابق تعاون، حدود ده نفری را تشکیل می دادند.

البته بخشی از بدنه دولت هم در کنار تاجگردون علاقه ای به پیروزی ربیعی نداشتند و به دنبال گزینه خود بودند، گرچه  اینها در کنار تیم لاریجانی حضور نانوشته ای داشتند؛ اما اهدافشان متفاوت بود.

لاریجانی ها به دنبال تصاحب وزارت کار و کمک به پیروزی لاریجانی در ۱۴۰۰ بودند و دولتی ها به دنبال وزیری غیر از ربیعی و نزدیک به نوبخت و هاشمی. البته نوبخت نیم نگاهی هم به تیم لاریجانی دارد.

در چنین شرایطی، ربیعی توانست از این معرکه نجات یابد؛ وگرنه، بخشی از اعضای فراکسیون امید هم اگر پای لاریجانی وسط نمی آمد، به ربیعی رای نمی دادند.

اتفاقات امروز بار دیگر نشان داد که لاریجانی ها در شرایط عادی توانایی رسیدن به پاستور را نخواهند داشت.

بازنده اصلی استیضاح ربیعی، یاران لاریجانی، امیرحسین قاضی زاده پسرعموی وزیر بهداشت و شخص وزیر بهداشت و همچنین بهروز نعمتی از اعضای جعلی لیست امید بودند. تاجگردون هم تا حدودی تضعیف شد.

اما نکته مهم نتیجه آرا این است که ربیعی به دلیل این پیروزی سخت و البته لب مرزی، کاملا متوجه شد که وزارتخانه تحت امر او نیاز به خانه تکانی شدید دارد و دیگر نباید کاری کند که پایش به مجلس برسد و همچنین قدر فعالان رسانه‌ای اصلاح‌طلب و منتقد و آنهایی که بر سر انجمن صنفی روزنامه نگاران با ربیعی زاویه داشتند را بداند.

فعالان رسانه‌ای با وجود نقدهای شدید به ربیعی، در رقابت با تیم لاریجانی پشتش را خالی نکردند و موجبات ورود فراکسیون امید به بازی را فراهم کردند.

از طرفی، برای ربیعی ثابت شد که نامه ۱۶۸ نماینده این مجلس در حمایت از نوربخش سرابی بیش نبود؛ چراکه این نماینده ها قابل اعتماد نیستند و اگر فراکسیون امید به حمایت از او اقدام نمی کرد، اکنون با ۱۸۶ رای موافق استیضاح از وزارت خداحافظی کرده بود.

نکته اخلاقی هم که ربیعی از این استیضاح باید بیاموزد، این است که به دفاعیات آخوندی مراجعه کند و مثل تاجگردون این همه از اصطلاح قرآن مجید و کلام الله استفاده نکند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024