جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 15.03.2018, 10:12

شوخی های ایرانی با مرگ این و آن: از «مینا باشاران» تا «استیون هاوکینگ»!

عصرایران؛ احسان محمدی

استیون هاوکینگ درگذشت. یک نابغه تمام عیار که از او به عنوان بزرگترین مغز زمانه ما یاد می شود. در کسری از ثانیه انبوهی از شوخی‌های ایرانی با مرگ او شکل گرفت.

یک فیزیکدان، ستاره شناس، نویسنده و صاحب نظریه در علم فیزیک که به خاطر شرایط فیزیکی و گرفتاری‌اش به بیماری اسکلروز جانبی آمیوتروفیک عملا” قادر به هیچ حرکتی نبود اما با وجود این مشکل آزاردهنده باز هم دنیا را تکان داد و اسباب انگیزه بخشی به بسیاری از کسانی شد که نومیدانه زندگی می کردند.

دو روز گذشته موجی از زامبی‌های اینستاگرامی صفحه مینا باشاران دختر میلیاردر تُرک را جویدند! صفحه او که در یک سانحه هوایی در کوه های شهرکرد درگذشت آماج تعداد کثیری از رکیک ترین ناسزاها و پیشنهادهای جنسی! قرار گرفت. امری که رنجش خانواده و بالطبع هر انسانی را به همراه داشت. چرا این همه با مرگ و رنج دیگران شوخی می‌کنیم و به گمان مان بامزه و شیرین زبانیم؟ شوخی‌های ایرانی با مرگ استیون هاوکینگ!

ممکن است کسانی بگویند وقتی یک روزنامه با نام و نشان مشخص که مدعی اخلاق‌مداری است درگذشت یک سیاستمدار کشور اسلامی را با تیتر و عکس «خبر مرگش!» منتشر می‌کند چه انتظاری از جوان‌هایی دارید که دستکم ادعای فرهنگسازی و تقوا و خطبه و وعظ اخلاقی ندارند؟

اما این رفتار با کدام آموزه اخلاقی ایرانی و اسلامی جور در می آید که بازتکرارش می‌کنیم؟ پاره ای از واکنش های پربازدید (و البته قابل انتشار) کاربران ایرانی به مرگ استیون هاوکینگ در شبکه های مجازی را بخوانید:

- میخواستن به خانواده هاوکینگ خبر بدن پدرشون مرده اولش گفتن باتری ویلچرش یکم ضعیف بود بردیمش نمایندگی.

-  ‏امشب یکی از فامیلای استیون هاوکینگ خوابشو میبینه که توی یه باغ سرسبزه و میگه نگران نباشید جای من خوبه!

-  ‏الان باید ویلچیر آقای هاوکینگ رو تو اون شلوغی بدزدی، سال دیگه تو حراج بفروشی!

- ‏امشب هاوکینگ میره به خوابِ پروفسور سمیعی بهش میگه حاجی تو کانالِ تلگرامت به هموطنات بگو حرفای شریعتیو رو زبون من نذارن!

- فامیلمون تو اطلاعات انگلیس میگه استیون هاوکینگ رو تو استخر ملکه با اورانیوم ۱۰ درصد کشتن!

- استیون هاوکینگ اگه توو ایران به دنیا میومد ته تهش دعوتش میکردن ماه عسل، از بدبختیاش میگفت، اونوقت خودشو مادرشو مجری با هم میزدن زیر گریه!

- به دلیل مرگ جانسوز و جانگداز استیون هاوکینگ این ترم اصلا فیزیک نمیخونیم. (در سراسر دانشگاه های مهندسی)

- ‏شاید نمرده، باطریش تموم شده.

و ....

انبوهی از اظهارنظرهای طنز، تلخ، توهین آمیز و البته شوخی های توام با نکته سنجی. این عده حتی با مرگ هموطنان در زلزله و سیل و مصیبت های سال ۹۶ هم شوخی کردند. خندیدند و رد شدند. ممکن است برخی بگویند نباید سخت گرفت و اصولاً خنده واکنشی طبیعی در برابر مصیبت زیاده از اندازه است اما آیا اگر کسی به زخم خودشان بخندد هم تا این اندازه روشنفکرانه برخورد می کنند؟!

کاش در سال ۱۳۹۷ تصمیم بگیریم هر کدام مان به هر اندازه در به وجود آمدن این فضا نقش داریم از آن دست برداریم. افتخارآمیز نیست که ایرانی و ایرانی در دنیا با چنین صفتی شناخته شود. مهاجم به صفحه های مجازی چهره ها، با ادبیاتی آلوده و ....




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024