جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Thu, 22.02.2018, 10:59

چرا صداوسیما به جای انتشار عکس‌های خصوصی مدارک جاسوسی سیدامامی را منتشر نکرد؟

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌‌آبادی نماینده مجلس پخش مستند علیه مرحوم کاووس سیدامامی و جاسوس خواندن او را کار غیراخلاقی، غیرشرعی و غیرقانونی دانسته و گفت حضور در فلان مهمانی و پوشیدن شکل خاصی از لباس مدرک جاسوسی نیست. این نماینده گفت به جای اینکه صداوسیما تصاویر خصوصی صداوسیما را نمایش دهد باید اسناد جاسوسی‌اش را منتشر می‌کرد.

او همچنین با انتقاد از اظهارات مقامات قضایی در روزهای گذشته که موسسه سیدامامی و همکارانش را محلی برای جاسوسی معرفی کرده بودند، گفت «پس چرا دستگاه‌های امنیتی در ۲۶ سال گذشته فقط نظاره‌گر فعالیت‌های این افراد بودند.» این نماینده همچنین با فرض اینکه کاووس سیدامامی بنا بر گفته مسوولان «جاسوس کددار موساد و سیا» بوده چرا از جانش محافظت نشده و توانسته به راحتی خودکشی کند.

به دنبال پخش مستندی از برنامه ۲۰:۳۰ صداوسیما روز ۲۶ بهمن که در آن اتهام جاسوسی علیه سیدامامی را  مطرح کرد، بسیاری از افراد به دلیل فقدان ارائه مدارک مستند، نقض حریم خصوصی، تحریف واقعیت زندگی فردی که در دوران بازجویی جان خود را از دست داد، نسبت به این اقدام صداوسیما انتقاد کردند. این برنامه روایتی که در هفته‌های گذشته از سوی دادستان تهران و سخنگوی قوه قضاییه مطرح شده بود را دوباره تکرار کرد. در این ویدیو همچنین گفته شد که مرحوم سیدامامی به صورت «حرفه‌ای» خودکشی کرده است در حالی که همچنان تحقیقات در این زمینه ادامه دارد و خانواده این استاد دانشگاه به دنبال تحقیقات مستقل و نیز دریافت نتیجه کالبدشکافی است. نقض واضح قانون اساسی و قوانین بین‌المللی در ارتباط با حرمت یک انسان در این ویدیو به طور آشکار اعمال شده بود.

در این ویدئو تلاش شده بود با تلفیق موسیقی‌ و شگردهای سینمایی فضایی معلق و مرموز حول فعالیت‌های کاووس سید امامی و مجموعه فعالان محیط زیست ایجاد کند اما به جز انتشار عکس‌های خصوصی خانوادگی دکتر امامی و تصاویری از جلسات داخلی و حضور فعالان محیط زیست در طبیعت محتوای بیشتری برای ارائه وجود ندارد و هیچ شاهدی برای اثبات ارتکاب جرم ارائه نمی‌کند. عکس‌های خصوصی در جریان جستجو و ضبط اموال شخصی مرحوم سیدامامی توسط ماموران اطلاعات سپاه پاسداران به دست آمده بود و در اختیار صداوسیما قرار گرفته است بدون آنکه علیه این استاددانشگاه حکمی داده شده باشد و متهم و یا خانواده او قادر به دفاع از خود باشند.

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی در اظهارنظری بی‌پرده روز دوم اسفند ماه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا با انتقاد از  مستند ۲۰:۳۰ علیه مرحوم سیدامامی گفت: «ببینید اینکه کسی در فلان مهمانی بوده یا یک جور خاصی لباس پوشیده که نمی‌تواند مدرک جاسوسی باشد.»

این نماینده مجلس همچنین با اشاره به اینکه کسی که برعلیه‌اش فیلم ساخته شده دیگر در جهان نیست که از خود دفاع کند و بستگانش نیز راهی به صداوسیما ندارند، گفت: «مضافا اینکه این‌ها مسایل خصوصی یک فرد هستند و انتشار فیلم آن، علی الخصوص بعد از فوت او و در حالی که دست خودش از دنیا کوتاه است و امکان دفاع بستگان و وکلا در صداوسیما وجود ندارد، اصلا کار اخلاقی و شرعی نیست. در این فقره صداوسیما اخلاق اسلامی، دینی و معرفتی را رعایت نکرد ضمن اینکه به حجم شبهات هم افزوده شد.»

او در ادامه این سوال را مطرح کرد که چرا صداوسیما به جای نشان دادن عکس‌های خصوصی مدارک جاسوسی سیدامامی را منتشر نکرد: «در گزارش صداوسیما گفته شد سیدامامی جاسوس بوده، به طور سیستماتیک و سالها این کار را می‌کرده و در نهایت هم اصلا ماموریت داشته که باعث خشکسالی شود. بعد هم اینها روی تصاویری بی‌ربط و حتی خارج از حوزه اخلاق گذاشته شد که در بسیاری از آنها افراد و خود مرحوم سیدامامی حتی لباس مناسب هم نداشتند. وقتی این کار را می‌کنید برای من مخاطب این سوال پیش می‌آید که چرا صداوسیما به خودش اجازه می‌دهد که خصوصی‌ترین عکس‌ها و تصاویر این فرد را نشان دهد اما سند محکمی برای ادعاهای خود درباره فعالیت‌های وی و همکارانش ارائه نمی‌کند؟»

نماینده مردم رشت در ادامه با نقد ادعای مسوولان مبنی بر جاسوسی او و همکارانش در طی ۲۶ سال فعالیت گفت: «گفته می‌شود این شبکه از سال ۱۹۹۱ در ایران فعال بوده است.پس در این ۲۶ سال دستگاه‌های امنیتی ما فقط نظاره‌گر فعالیت‌های این افراد بودند؟ اگر این‌ها کار خلافی می‌کردند، پس نهادهای مربوطه در این ۲۶ سال چرا اقدامی انجام ندادند؟»

این نماینده مجلس در انتقاد دیگری گفت به فرض اینکه گفته‌های مسوولان مبنی بر جاسوسی او درست بوده، چرا از جان او در زندان مراقبت نشده است: «بدتر از همه اینها فرض می‌گیریم، آقای سیدامامی به طور قطع جاسوس کددار موساد یا سیا بوده باشد. وقتی چنین فرد خطرناکی که بنابر همان گزارش اطلاعات مهمی از مکان‌های نظامی دارد و در شبکه جاسوسی دشمن دارای جایگاه خاصی است، دستگیر می‌شود و در اختیارماست، چطور نمی‌توانیم از جان او محافظت کنیم؟»

او در ادامه با انتقاد غیرمستقیم از گفته‌های عجیب فیروزآبادی مقام نظامی درباره استفاده جاسوسان از «مارمولک» گفت: «یعنی نمی‌شود حدس زد آدمی که گفته می‌شود با مارمولک اطلاعات هسته‌ای را جمع‌آوری می‌کند، می‌تواند در زندان و بازداشت دست به خودکشی بزند؟»

فیروزآبادی مشاور عالی نظامی فرمانده کل قوا روز ۲۴ بهمن ماه مدعی شده بود برخی از جاسوسان حتی به کمک مارمولک، سوسمار و آفتاب‌پرست در حوزه اتمی ایران جاسوسی می‌کردند.

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی روز دوم اسفند ماه گفت:‌«ما از هر طرفی به ماجرا نگاه کنیم، چه اینکه آقای سیدامامی و همکارانش جاسوس بوده باشند یا نه، دستگاه‌های قضایی و امنیتی در این فقره قصور داشته‌اند و باید این قصور رسیدگی شود.»

این نماینده مجلس گفته است نه تنها گفته‌های مقامات برای افکار عمومی قانع کننده نبوده بلکه «حتی برای ما که نماینده مجلس هستیم هم هزار و یک سوال بی‌جواب» باقی مانده است.

او همچنین با انتقاد از دولت روحانی و وزارت اطلاعات که زیر مجموعه دولت است گفت «نهاد تخصصی ضدجاسوسی است خیلی در جریان نیست. این هم باز توقع ما از دولت است. ینکه دستگاه مسئول برخورد با جاسوسی در جریان این پرونده نباشد، اصلاً قابل پذیرش نیست. بنابراین از این منظر هم قصوری متوجه دولت و وزارت اطلاعات است.

کاووس سیدامامی، استاد ۶۴ ساله دانشگاه و فعال محیط زیست، در چهارم بهمن و در سکوت خبری از سوی سازمان اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شد اما ماموران روز نوزدهم بهمن به خانواده‌اش اطلاع دادند او در زندان خودکشی کرده است. ماموران سپاه اجازه کالبدشکافی مستقل به خانواده کاووسی را ندادند و این استاد دانشگاه روز بیست و پنجم بهمن در میان سوالات و ابهامات فراوان خانواده و افکار عمومی و به ویژه جامعه دانشگاهی ایران به خاک سپرده شد.

اساسنامه اطلاعات سپاه در بحث ورود به اتهامات جاسوسی؟!

از سوی دیگر در پی نقدهای مبنی بر بی‌خبری وزارت اطلاعات از پرونده سیدامامی و دخالت اطلاعات سپاه در روند بازداشت و بازجویی او ، بهروز بنیادی نماینده دیگر مجلس از «اساسنامه‌ای» اطلاعات سپاه گفت که براساس آن سپاه پاسداران بدون دخالت وزارت اطلاعات و یک جانبه می‌تواند وارد جرایم جاسوسی شود.

بهروز بنیادی گفته قرار است این اساسنامه اطلاعات سپاه پاسداران که در «۳۰ بند تنظیم» شده و در مورد دخالت سپاه پاسداران در حوزه جرایم و فعالیت‌های جاسوسی است را در اختیار کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس برای «شفاف‌سازی» قرار دهد.

با این حال مشخص نیست این اساسنامه ۳۰ بندی چه زمانی از سوی اطلاعات سپاه تنظیم شده و آیا وزارت اطلاعات در جریان این اساسنامه تا پیش از دستگیری کاووس سیدامامی بوده یا خیر.

بهروز بنیادی در پاسخ به این سوال که آیا این اساسنامه صرفا پس از واکنش‌ها به ورود سپاه به پرونده بازداشت فعالان محیط زیست به نمایندگان مجلس داده می‌شود، گفت «برای رفع دوگانگی‌ها و شفاف‌سازی‌ها» این اساسنامه تحویل مجلس داده خواهد شد. این نماینده مدعی شد که وزارت اطلاعات و سپاه با هم در بحث اتهامات جاسوسی هماهنگ هستند.

این نماینده بدون پاسخ شفاف گفت: «این بحثی است که بارها مطرح شده و بعضاً عنوان می‌شود در فلان بحث، وزارت اطلاعات چه وظیفه‌ای دارد و سازمان اطلاعات سپاه موظف به انجام چه وظایفی است و در نتیجه قرار شده برای رفع این دوگانگی‌ها، شفاف‌سازی لازم انجام شود.

پیش از این بسیاری از نمایندگان مجلس از وزارت اطلاعات به عنوان مرجعی که از نظرقانونی مسوول اتهامات جاسوسی و متهمان جاسوسی است برای بازداشت سیدامامی و همکارانش و مرگ او پاسخ خواستند. با این حال مسوول بازداشت سیدامامی و بقیه فعالان محیط زیست بر عهده سپاه پاسداران است. سپاه پاسداران پس از گذشت چند هفته از اساسنامه‌ای گفته که خودش داشته و براساس آن فعالان محیط زیست را بازداشت کرده است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024