جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Tue, 20.02.2018, 19:45

بی‌خبری مطلق از وضعیت سعید اقبالی فعال مدنی، سه هفته بعد از بازداشت

یکی از نزدیکان سعید اقبالی که از ۱۳ بهمن ماه در بازداشت به سر می‌برد در مصاحبه با کمپین گفت که هیچ خبری از وضعیت این فعال مدنی در دست نیست. او به کمپین گفت که سعید اقبالی در حالی در کرمانشاه بازداشت و با هواپیما به تهران منتقل شده که چند روز برای دیدار با خانواده‌اش به کرمانشاه سفر کرده بود.

سعید اقبالی، فعال مدنی، به همراه شش فعال مدنی به نام‌های بهنام موسیوند، شیما بابایی، داریوش زند، سعید سیفی‌جهان، محمود معصومی و نادر افشاری سیزدهم بهمن ماه از سوی ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شدند.

یکی از نزدیکان خانواده سعید اقبالی در مصاحبه با کمپین گفت: «سه هفته است که هیچ خبری از سعید نیست. فقط همان روز اول تماس گرفته و گفته در سلول انفرادی است و دیگر هیچ تماسی نداشته. خانواده او هم که برای پی‌گیری به دادسرای اوین رفته‌اند در شعبه ۶ دادسرای اوین گفته‌اند که در بند ۲۰۹ زندانی است و اتهامش تبلیغ علیه نظام است و در اغتشاشات بوده. و سوال این است که چرا در همان به قول آقایان اغتشاشات سعید را بازداشت نکرده‌اند؟ در خانه که اغتشاش نکرده که ریخته‌اند خانه پدرش در کنگاور در کرمانشاه و بازداشت و با هواپیما به تهران منتقل کرده‌اند.»

خانواده سعید اقبالی برای او وکیل گرفته‌اند اما یکی از نزدیکان آنها به کمپین گفت: «در شعبه ۶ دادسرای اوین گفته‌اند که اجازه ندارید وکیل بگیرید. این در حالی است که هر جرمی هم که کرده باشد و به هر دلیلی که بازداشت می‌کنند باید وکیل‌اش حضور داشته باشد مگر می‌شود بدون وکیل کسی را زندانی و محاکمه کرد؟ گفته‌اند که سعید دست بچه‌های وزارت اطلاعات است ما هیچ چیزی به شما نمی‌گوییم آنها هم چیزی به شما نمی‌گویند.»

بازجویان وزارت اطلاعات در حالی هفت فعال مدنی را از دسترسی به وکیل در مرحله بازجویی و تحقیقات مقدماتی محروم کرده‌اند که بر اساس ماده ۴۸ آیین دادرسی کیفری جمهوری اسلامی «با شروع تحت نظر قرار گرفتن، متهم می‌تواند تقاضای حضور وکیل نماید و وکیل می‌تواند با شخص تحت نظر ملاقات کند و ملاحظات کتبی خود را برای درج در پرونده ارائه دهد.»

یکی از نزدیکان خانواده سعید اقبالی همچنین از توقیف موبایل‌های اعضای خانواده سعید اقبالی خبر داد و به کمپین گفت: «وقتی ریخته‌اند خانه پدر سعید، موبایل بقیه اعضای خانواده را هم برده‌اند و بعد به خانواده گفته‌اند که اینها اموال توقیفی است. موبایل سعید را هم برده‌اند و سیم کارت قبلی سعید که سوخته بود الان فعال شده و در گوشی دوستان و اطرافیان سعید پیام آمده که سعید در تلگرام است.»

او به کمپین گفت: «سعید نه تماسی با خانواده‌اش گرفته و نه از وضعیت او هیچ خبری در دست است. بقیه بچه‌هایی که همزمان با سعید بازداشت شده‌اند تماس گرفته‌اند و با خانواده‌هایشان هم ملاقات کرده‌اند اما نمی‌دانیم چه بلایی سر سعید آورده‌اند که حتی اجازه یک تماس کوچک هم نمی‌دهند و این باعث نگرانی شدید خانواده‌اش شده. به خصوص با اتفاقاتی که اخیرا در زندان اوین افتاده و سینا قنبری و کاووس سیدامامی جان باخته‌اند. در دادسرای اوین هم که جواب درستی نمی‌دهند.»

سعید اقبالی سوم بهمن ماه ۱۳۹۵ هم به اتفاق گلرخ ایرایی، دیگر فعال مدنی، بازداشت و پس از چند روز آزاد شده بود.

بازداشت فعالان مدنی در تهران بخشی از واکنش نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به اعتراضات سراسری دی ماه ۱۳۹۶ در تهران است که به بازداشت بیش از ۴ هزار تن از کارگران، دانشجویان و زنان معترض انجامید، اگر چه اغلب بازداشت شدگان پس از تشکیل پرونده با قرار تامین موقتا آزاد شدند اما در میان سکوت مقامات امنیتی قضایی همچنان تعداد نامعلومی از آنان بدون دسترسی به حقوق اولیه‌ای مانند وکیل و دادرسی منصفانه، در بازداشتگاه‌های سراسر ایران نگهداری می‌شوند.

همزمان محمدباقر موسیوند، پدر بهنام موسیوند در مصاحبه با کمپین گفت که ۱۲ بهمن ماه ۶ مامور بدون اینکه حکمی ارائه بدهند بهنام موسیوند را در منزل خود بازداشت کرده‌اند. او گفت: «۱۲ بهمن من بیرون بودم ساعت ۲ وقتی رسیدم خانه دیدم که ۶ نفر مامور خانه ما هستند و داشتند از بهنام بازجویی می‌کردند. خانه را به هم ریخته بودند و نمی‌دانم دنبال چی می‌گشتند. همسرم هم وسط اتاق بی‌هوش شده بود. آن وضعیت را که دیدم عصبی شدم. پرسیدم مجوز دارید گفتند بله اما مجوز و حکمی نشان ندادند و بعد هم که بهنام را با خود بردند.»

بهنام موسیوند، فعال مدنی است که شهریور ماه ۱۳۹۳ به اتفاق آرش صادقی، گلرخ ایرایی و نوید کامران توسط قرارگاه ثارالله اطلاعات سپاه بازداشت و پس از چند روز با وثیقه صد میلیون تومانی آزاد شد در اردبیهشت ماه ۱۳۹۴، شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب آقای موسیوند را به ۱۸ ماه زندان محکوم کرد. هرچند این حکم در دادگاه تجدیدنظر به یک سال کاهش یافت اما حکم دو سال زندان تعلیقی او نیز به اجرا گذاشته شد و بهنام موسیوند با پایان یافتن حکم‌اش در دهم خرداد ماه ۱۳۹۶ از زندان آزاد شده بود.

آقای موسیوند با اشاره به بازداشت‌های قبلی فرزندش به کمپین گفت: «این سومین بار است که بهنام را می‌گیرند. یک بار ۸۸ گرفتند یکبار هم که خرداد ماه حکمش تمام شد و آزاد شد و حالا که اصلا نمی‌دانیم چرا گرفته‌اند. در تلگرام و جاهای دیگر می‌بینم که می‌نویسند بهنام  فعال مدنی است. تا جایی که من می‌دانم بهنام، آدم مردم دوستی است. ۴۰ روز تمام رفته بود به زلزله زدگان کمک می‌کرد. به بچه‌های کار کمک می‌کرد اگر دو هزار می‌گذاشتیم توی جیب‌اش برای بچه‌های کار کتاب می‌گرفت و خرج می‌کرد.»

خانواده بهنام موسیوند اما روز پنج شنبه ۲۶ بهمن ماه با او در زندان اوین ملاقات کرده‌اند. کمپین اطلاع پیدا کرده است که بهنام موسیوند به اتفاق ۳ مامور برای ملاقات با مادرش به حیاط زندان اوین آورده شده، به شدت لاغر شده و در تمام مدت ملاقات، ماموران در کنار او بوده‌اند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024