چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 18.02.2018, 10:33

درآمدهای بودجه بسته شد

يكشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۶
جهان صنعت
نمایندگان در ۱۳ جلسه علنی مجلس، بخش درآمدی لایحه بودجه سال آینده را بررسی کردند و سقف درآمد بودجه‌ای کشور را برای سال ۹۷ مشخص کردند‌‌. پس از پایان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه، رسیدگی بخش هزینه‌ای توسط بهارستان‌نشین‌ها آغاز شد‌‌. واگذاری بخشی از سهام شرکت‌های توزیع نیروی برق به بخش غیردولتی، افزایش قیمت سیگار، تعیین شروط مجلس برای افزایش سرمایه شرکت‌ها، افزایش تعرفه واردات کالاهایی که مشابه داخلی دارند، تعیین سقف درآمدهای دولت در سال ۹۷، تعیین سهم صندوق توسعه از منابع نفتی در سال آینده و‌‌.‌‌.‌‌. مهم‌ترین مصوبات نمایندگان در جریان بررسی جزییات بودجه ۹۷ بوده است‌‌.

یارانه نقدی سال آینده ۴۶ هزار میلیارد تومان است
در جلسه علنی مجلس محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه ضمن مخالفت با پیشنهاد یارانه ۴۱ هزار میلیاردی، مبلغ یارانه‌های نقدی برای پرداخت در سال آینده را ۴۶ هزار میلیارد تومان اعلام کرد‌‌. محمدباقر نوبخت گفت‌: شفاف‌سازی هر چه بیشتر ارقام و اعداد لایحه بودجه ۹۷ که با موافقت و همکاری دولت مواجه است، شرایط بسیار خوبی را برای سال آینده به وجود می‌آورد تا مردم از هم‌اکنون بدانند برای سال ۹۷ مسوولان تقنینی و اجرایی قرار است چه اقدامی برای جامعه انجام دهند‌‌. وی با بیان اینکه جدول تبصره ۱۴ لایحه بودجه ۹۷ این هدف را به طور شفاف دنبال می‌کند، ادامه داد‌: واقعیت این است که دولت در سال آینده چیزی در حد ۴۶ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی پرداخت خواهد کرد در حالی که این مبلغ در سنوات گذشته ۴۲ هزار میلیارد تومان بود و برای افزایش یارانه خانوارها چهار هزار میلیارد تومان اضافه کردیم‌‌. وی با یادآوری پیشنهاد اولیه دولت در لایحه بودجه ۹۷ گفت‌: دولت از برنامه از پیش هماهنگ شده با برخی از نمایندگان برای پرداختن به کارهای دیگر مبلغ یارانه‌ها را از ۴۶ هزار میلیارد تومان به ۲۳ هزار میلیارد تومان در لایحه کاهش داد اما این پیشنهاد دولت با موافقت مجلس روبه‌رو نشد و حتما نمایندگان فهیم صلاح مردم را بهتر تشخیص می‌دهند‌‌. پس از صحبت‌های نوبخت مبنی بر تعیین سقف ۴۱ هزار میلیارد تومانی برای یارانه نقدی سال ۹۷، مخالفت شد‌‌.
نمایندگان مجلس در ادامه بررسی جزییات لایحه بودجه ۹۷ در بخش درآمدی در جلسه علنی بند ج تبصره ۱۵ این لایحه را به تصویب رساندند‌‌. براساس این مصوبه به دولت (شرکت توانیر) اجازه داده می‌شود از محل مطالبات خود از شرکت‌های توزیع نیروی برق نسبت به افزایش سرمایه در این شرکت‌ها اقدام و سپس وزارت امور اقتصادی و دارایی در اجرای قانون سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، سهام مازاد بر ۴۹ درصد شرکت توانیر در این شرکت‌ها را تا سقف ۲۵۰ هزار میلیارد ریال به بخش غیردولتی با رعایت سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و قوانین و مقررات نحوه واگذاری سهام در قبال مطالبات قطعی آنها از دولت یا آورده نقدی واگذار کند‌‌.

تکلیف مجلس به سازمان برنامه و بودجه برای کوچک‌سازی دولت
در ادامه نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای تکالیفی را برای سازمان برنامه و بودجه جهت کوچک‌سازی ساختار دولت تعیین کردند‌‌. طبق این مصوبه، سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است با همکاری سازمان اداری و استخدامی کشور حداقل پنج درصد از برنامه – فعالیت‌های موازی، یکسان و غیرضرور دستگاه‌های اجرایی که در بودجه‌های عمومی کشور اعتبار دریافت می‌کنند و در پیوست شماره چهار این قانون درج شده‌‌اند را شناسایی و پیشنهاد حذف یا اقدام آنها را به شورای عالی اداری ارائه کند، اعتبارات بخش‌های ادغامی به سازمان جدید منتقل و در صورت حذف برنامه - فعالیت، اعتبارات مربوطه تخصیص نمی یابد‌‌.
همچنین نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای سهم صندوق توسعه از منابع نفتی در سال آینده را ۳۲ درصد تعیین کردند‌‌. همچنین با مشخص شدن عوارض سیگار تولیدی و وارداتی در سال ۹۷، عملا قیمت سیگار در سال آینده افزایش پیدا می‌کند‌‌. به پیشنهاد کمیسیون اقتصادی مجلس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه رسیدگی به بخش‌های هزینه‌ای لایحه بودجه ۹۷ شرکت ملی گاز ایران را مکلف کردند گازرسانی به شهرها و روستاهای سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب کرمان و خراسان جنوبی را انجام دهند‌‌. در پایان جلسه علنی نوبت صبح‌، امیرحسین قاضی‌زاده عضو هیات رییسه مجلس اصلاح بندهای «ب» و «ج» تبصره یک در بخش درآمدی را قرائت کرد که بر اساس اصلاح صورت گرفته، سقف درآمدهای نفتی و گازی افزایش پیدا کرد‌‌.

سقف درآمدهای دولت در بودجه سال آینده
نهایتا نمایندگان مجلس شورای اسلامی سقف درآمدی بودجه سال آینده را بالغ بر چهار میلیون و ۴۳۲ هزار و ۶۰۴ میلیارد و ۶۶۷ میلیون ریال تعیین کردند‌‌. مجلس شورای اسلامی پس از پایان بررسی بخش درآمدی، وارد رسیدگی به بخش هزینه‌ای بودجه سال ۹۷ کل کشور شد‌‌. در نوبت بعدازظهر مجلس، نمایندگان در جریان بررسی بخش‌های هزینه‌ای لایحه بودجه، در مصوبه‌ای نحوه هزینه‌کرد ۳۰۰۰ میلیارد تومان قیر رایگان در بودجه ۹۷ را تعیین کردند‌‌. همچنین بهارستان نشین‌ها در جریان بررسی جزییات لایحه بودجه ۹۷ در بخش هزینه‌ای، بند الحاقی ۳ به تبصره ۱ را به تصویب رساندند‌‌. در بخش درآمدی این بند بانک‌ها مجاز شده بودند که با تضمین وزارت نفت مبلغ ۵۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به شرکت ملی گاز بدهند‌‌. نمایندگان در بخش هزینه‌ای تصویب کردند که این میزان برای اجرای خطوط گازرسانی به روستاها و شهرهای فاقد گاز با بازپرداخت پنج ساله هزینه شود و گزارش عملکرد هر سه ماه یک‌بار به کمیسیون‌های انرژی و برنامه و بودجه مجلس ارائه شود‌‌.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024