جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 18.02.2018, 9:42

وعده رفع حصر تا پایان سال

يكشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۶
آرمان‌یاسمین طالقانی
«رفع حصر تا پایان سال» این خبری بود که روز گذشته علی مطهری در قامت نایب‌رئیس مجلس اعلام کرد. این موضوع یکی از وعده‌های حسن روحانی در دو انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم و دوازدهم بود که البته حامیان او می‌دانستند این وعده به آسانی محقق نخواهد شد. چنان‌که وقتی برای انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم کاندیدا شد در این‌باره گفت: «بعضی کارها وجود دارد که با رأی ۵۱‌ درصد انجام نمی‌شود، ‌اما رأی بالاتر کارساز خواهد بود.» حسین کروبی هم در آن مقطع اظهار داشت: «آقای روحانی اشاره‌های صریح‌تری در این رابطه می‌کنند. در تبریز خیلی شفاف به این موضوع پرداختند. فکر می‌کنم که آقای روحانی هر آنچه اتفاق افتاده و انجام داده و به ثمر نرسیده را خیلی با صداقت با مردم مطرح کرده است. امیدواریم در رابطه با موضوع جدی‌تر عمل کنند و با گفت‌وگو و رایزنی با هسته قدرت این مشکل را حل بفرمایند. خوشبختانه با حل شدن موضوع هسته‌ای و سیاست خارجی، کشور وارد مرحله‌ای جدید شده است که می‌تواند روی موضوعات داخلی، بیشتر تمرکز کند و ان‌شاءالله اگر رأی بهتری هم بیاورد، قطعا مسائل داخلی را بهتر حل خواهد کرد. چراکه به اعتقاد خودش رئیس‌جمهور ۵۱‌درصدی نمی‌تواند همه چیز را حل کند. اما رئیس‌جمهور بالای ۵۱‌درصدی می‌تواند مطالبه رأی بالای ۵۱‌درصد را راحت‌تر پی‌گیری و حل‌و‌فصل کند.» ۱۴ شهریور سال جاری محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت توضیح داد: «این موضوع به تصمیم شورای عالی امنیت ملی در دوره پیش از دولت آقای روحانی مربوط می‌شود. موضوع حصر باید حل شود و اجازه بدهید با روش منطقی خود این موضوع دنبال شود. همه می‌دانید ما چه موضعی نسبت به این مباحث داریم اما بگذارید حل این مساله از طریق مسیر خود پیش برود. جایگاه رفیع رهبری برای ما محترم و امنیت کشور برای ما مهم است. ما باید بتوانیم زمینه‌ای فراهم کنیم که این مشکل حل شود. توصیه من هم این است که اطلاع‌رسانی در این موضوع را به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی واگذار کنیم.» در طی ماه‌های اخیر گشایش‌هایی در وضعیت پدیدار شد و چند نفری به ملاقات رفتند و برخی محدودیت‌ها برای دیدار خانواده برداشته شد.

خبر مطهری بر چه اساس بود؟
دیروز علی مطهری این خبر را به استناد وعده مسئولان قضائی و امنیتی مطرح کرد. به نوشته ایسنا؛ وی در ادامه توضیح داد: «به ما قول‌هایی دادند و گفته‌اند زیاد در رسانه‌ها اظهارنظر نکنیم و در مقابل آنها به‌دنبال این هستند که تا پایان سال به این موضوع خاتمه بدهند. ما هم منتظریم ببینیم که آیا آنها به قولشان عمل می‌کنند یا نه. تاکنون اقداماتی انجام شده، ملاقات‌هایی صورت گرفته ولی باید منتظر باشیم. البته در مورد آقای موسوی ملاقات اقوام راحت‌تر انجام شد و کارهایی صورت گرفت ولی در مورد آقای کروبی گشایش بیشتری انجام شد.» نایب‌رئیس مجلس یادآور شد: «هنوز مسئولانی که این موضوع به آنها مربوط است اظهارنظری نداشته‌اند و افراد غیرمسئول حرف‌هایی برخلاف این تصمیم زده‌اند. اما چون مسئولان حرف روشنی نزده‌اند ما روی قول‌هایی که داده‌اند حساب می‌کنیم تا ببینیم آیا این اتفاق تا پایان سال رخ می‌دهد یا نه.» مطهری خاطرنشان کرد: «این قول در مذاکرات و ملاقات‌ها مطرح شده و مسئولان امنیتی و قضائی هم آن را گفته‌اند که ما منتظر اقدامات آنها هستیم. من شخصا معتقدم اگر خطایی هم کرده‌اند، هفت سال واقعا مجازات قابل توجه و کافی است.»

ضرورتی برای رفراندوم نیست
مطهری در پاسخ به پرسش انصاف نیوز در مورد اظهارات اخیر رئیس‌جمهور در بحث رفراندوم، گفت: «من نفهمیدم در شرایط فعلی چه ضرورتی بود که این موضوع را مطرح کردند؟ رفراندوم در مورد مسائل اعتقادی و ایدئولوژیک معنایی ندارد. ممکن است ضرورتی درباره موضوعی که رأی مردم می‌تواند در آن میسر باشد، وجود داشته باشد.» وی گفت: «‌راجع به موضوعات مهم اگر دو سوم مجلس رأی بدهند و رهبری تایید کند این امکان وجود دارد ولی فعلا ضرورتی برای رفراندوم نیست و نهایتا این راهی است که قانون اساسی برای ما باز کرده اما اینکه امروز این کار لازم باشد برای من روشن نیست.»

انتقاد مطهری از سکوت وزارت اطلاعات
مطهری به موضوع دیگری هم پرداخت. به نوشته ایسنا؛ نایب‌رئیس مجلس در پاسخ به سوال دیگری درباره مرگ کاووس سیدامامی با بیان اینکه «اطلاعات ناقصی در این‌باره وجود دارد»، گفت: نهاد رسمی که پاسخگوی مجلس است وزارت اطلاعات است و ما می‌توانیم از آن به‌طور رسمی و غیررسمی توضیح بخواهیم، آنها باید در این‌باره توضیح بدهند، ما که نمی‌توانیم از اطلاعات سپاه توضیح بخواهیم. وزارت اطلاعات تاکنون یک کلمه هم در این‌باره صحبت نکرده و این خوب نیست. ضمن اینکه رسیدگی به مساله جاسوسی کار تخصصی وزارت اطلاعات است و آنها باید در این‌باره صحبت کنند. اینکه سکوت کنند کار درستی نیست. وی درباره پیگیری‌های خود در این موضوع نیز گفت: وقتی قرائن زیادی باشد که ظلمی صورت گرفته مثل موضوع ستار بهشتی، من وارد این مساله شدم و تحقیق کردم. خودشان هم قبول داشتند که تخلف شده و ماموری او را کتک زده که باعث این موضوع شده ولی اختلاف این بود که آنها معتقد بودند باید این موضوع پنهان بماند و ما می‌گفتیم باید آشکار شود اما الان قبول ندارند تخلفی شده و می‌گویند خودکشی کرده، ما هم قرائن محکم نداریم که خودکشی نشده یا اتفاق دیگری افتاده است. مطهری درباره اظهارات دادستان تهران و مستند صداوسیما درباره سیدامامی، گفت: بهتر بود بعد از اثبات جرم این بحث‌ها مطرح می‌شد. وی ادامه داد: به‌طور کلی ما باید به مسئولان اعتماد داشته باشیم و حرفشان را بپذیریم ولی اینکه خود فرد قانع شود، بحث دیگری است. اگر کسی از من سوال کند که آیا قانع شدم، می‌گویم هنوز نه و به‌دنبال اطلاعات بیشتری هستم. وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد بازنگری در اداره زندان‌ها، گفت: در چند‌ماهه اخیر موضوع خودکشی در زندان‌ها تکرار شده و این نشان می‌دهد آسیبی در سازمان زندان‌ها وجود دارد. نمایندگان هم دنبال این موضوع هستند، تذکر کتبی به وزرای اطلاعات و دادگستری دادند و بحث‌هایی هم در مورد طرح سوال وجود داشت.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024