پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Fri, 16.02.2018, 22:16

بازداشت هفت شهروند بهایی در بوشهر به اتهامات نامشخص

براساس گزارشات رسیده صبح روز سه‌شنبه ۲۴ بهمن ماه هفت نفر بهایی ساکن بوشهر از سوی ماموران امنیتی در منزل و یا محل کار خود بازداشت شدند. با این حال اطلاعی از اتهام، نهاد بازداشت‌کننده و محل نگهداری آنها در دست نیست.

اسامی این هفت نفر به این ترتیب گزارش شده است: مینو ریاضتی، اسدالله جابری، احترام شخی (همسر اسدالله جابری)، عماد جابری (فرزند اسدالله جابری و احترام شخی)، فریده جابری، لقا فرامرزی و پونه ناشری.

وب سایت آیین محبت با انتشار این خبر نوشته است منزل تمام این افراد از سوی ماموران مورد تفتیش قرار گرفته و وسایل شخصی‌شان مانند لپ‌تاپ، کتاب، فلش مموری، هارد کامپیوتر و آلبوم‌های خانگی نیز توقیف شده است.

از دلایل و اتهامات بازداشت همزمان این هفت شهروند بهایی اطلاعی در دست نیست. همچنین نهاد بازداشت‌کننده و محل نگهداری انها نیز تاکنون مشخص نشده است.

مدتی پیش ۲۵ استاد دانشگاه و وکیل در نامه‌ای خطاب به محمدجواد لاریجانی، رییس ستاد حقوق بشر قوه قضاییه خواستار اجرای عدالت و به رسمیت شناختن حقوق بهاییان عنوان شهروندان ایران شدند.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر در آخرین گزارش خود که در تابستان ۲۰۱۸ میلادی منتشر شد، گزارش داده براساس تحقیقات تا نوامبر ۲۰۱۷، «۹۲ بهایی» به دلیل اعتقاد و باور مذهبی‌شان در زندان‌های ایران به سر می‌برند.

براساس اصل ۱۴ قانون اساسی: «دولت جمهوری اسلامی ایران و مسلمانان موظفند نسبت به افراد غیرمسلمان با اخلاق حسنه و قسط و عدل اسلامی عمل نمایند و حقوق انسانی آنان را رعایت کنند.»

همچنین طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی، هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

با این حال در طی ۳۹ سال گذشته نه تنها با «اخلاق حسنه» با بهاییان رفتار نشده بلکه حقوق آنها در موارد گوناگون نقض شده است. از جمله اخراج دانش‌آموزان بهایی از مدارس و دانشگاه‌ها یا محل کار به دلیل معتقد بودن به «فرقه ضاله بهاییت» اخراج هنرمندان و ورزشکاران بهایی از کار، زندان و اعدام و بستن مغازه‌های بهاییان تا حتی تخریب قبرستان‌های بهایی.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024