جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Wed, 14.02.2018, 10:20

تلاش دادستان و رسانه‌های نزدیک به سپاه برای سرپوش گذاشتن بر مرگ کاووس سیدامامی

درحالی که افکار عمومی در ایران در انتظار پاسخی قانع کننده از دادستانی تهران و اطلاعات سپاه پاسداران به عنوان نهاد بازداشت کننده و بازجویی کننده کاووس سیدامامی است، دادستان تهران در همراهی با رسانه‌های منتسب به سپاه پاسداران، با ایجاد یک کمپین انتشار اخباری علیه این استاددانشگاه که جان خود را هفته گذشته در زندان از داست، از پاسخگویی به موضوع مرگ در زندان و دلایل آن همچنان خودداری می‌کنند.

دادستان تهران راه‌اندازی موسسه «حیات وحش میراث پارسیان» را در حدود ۱۰ سال پیش به دو افسر سازمان اطلاعات آمریکا نسبت داد و گفت این موسسه «در حدود یک دهه قبل در ایران با طراحی آمریکایی‌ها»، «برای تحقق اهداف مدنظر سرویس‌های اطلاعاتی سازمان سیا و موساد و جمع‌آوری اطلاعات طبقه‌بندی شده» ایجاد شده است.  جعفری دولت‌آبادی دادستان حتی مدعی شد «افسر اطلاعاتی آمریکایی در سفر به ایران در منزل کاووس سیدامامی استقرار می‌یافت.» دادستان تهران پیش از این گفته بود که کاووس سیدامامی، در زندان علیه خود اعتراف کرده است. او توضیح نداد اگر این اطلاعات توسط مقامات قضایی واطلاعات به دست آمده است، چه نیازی به اخذ اعترافات اجباری بوده است.

پنج روز پس از مرگ کاووس سیدامامی، همچنان شرایطی که منجر به مرگ او شده است در پرده‌ای از ابهام وجود دارد. طی روزهای گذشته ویدیویی برای خانواده، وکلای مرحوم سیدامامی و نمایندگان مجلس پخش شد که مقامات قضایی اظهار کردند این فیلم تایید‌کننده خودکشی اوست با این حال به گفته وکلا و برخی از نمایندگان مجلس، فیلم مذکور از دوربین نوار بسته زندان، شامل لحظات وقوع این اتفاق ادعایی نیست و از ابهامات پرونده کم نکرده است. اما دادستانی و نهادهای وابسته به سپاه، با ارائه خبرهای ضدونقیض سعی برای توجیه دستگیری و مرگ او در زندان می‌کنند.

دادستان تهران روز ۲۴ بهمن ماه علاوه بر کاووس سیدامامی از یکی از متهمان اصلی این پرونده بدون ذکر نام «با مشخصات اختصاری م. ط دارای تابعیت سه‌گانه ایرانی، آمریکایی و انگلیسی یاد کرد که عضو و پشتیبان مالی موسسه بوده است. ‌با آنکه دادستان تهران اسم کامل این فرد را ذکر نکرده است اما یکی از دستگیرشدگان در این پرونده مراد طاهباز، فعال محیط زیست و عضو هیات مدیره موسسه حیات وحش میراث پارسیان است. آقای طاهباز دارای لیسانس رشته فلسفه و هنرهای زیبا از دانشگاه تهران و فوق لیسانس مدیریت کسب و کار در آمریکا است.

جعفری دولت‌آبادی در طرح اتهامات بزرگ خود گفت «نوزدهم دی ماه سال جاری حسب گزارش کتبی یکی از نهادهای امنیتی که دادسرای شهید مقدس ارجاع شده» تحقیقات آنها آغاز شده است. او مدعی شد متهمان پرونده (فعالان محیط زیست) از سوی «افسران اطلاعاتی سیا و موساد» ماموریت داشتند.

او گفت که متهمان اذعان کرده‌اند اطلاعات جمع‌اوری شده خود را از طریق عوامل پنهان به آمریکا انتقال می‌دادند. جعفری‌ دولت‌آبادی حتی مدعی شد که «دو نفر از افسران سازمان اطلاعات آمریکا با هویت معلوم در پوشش‌های مختلف به ایران و برخی از استان‌های کشور سفر کرده‌اند که از جمله اهداف آنها، ایجاد موسسه‌ای در قالب فعالیت‌های زیست محیطی بوده.»

با این حال دادستان تهران هیچ توضیحی نداده که طبق ادعای او چرا یک دهه طول کشیده تا اعضای یک موسسه جاسوسی بازداشت شوند و چرا رفت‌وآمد افسران خارجی که او مدعی جاسوسی بوده به مدت یک دهه به ایران آزاد بوده است.

این مقام قضایی در مورد تحقیقاتی که از ۱۹ دی ماه ۹۶ آغاز شده و  در  فاصله کوتاهی منجر به بازداشت کاووس سیدامامی در روز چهارم بهمن ماه و بقیه همکارانش در روزهای دیگر شده‌ است ، گفت: «طبق تحقیقات انجام شده اعضای این شبکه در برخی از مناطق استراتژیک کشور تعدادی دوربین در ظاهر برای رصد امور زیست محیطی نصب کرده بودند که در واقع پوششی برای رصد فعالیت‌های موشکی کشور بوده و تصاویر و اطلاعات ثبت شده را برای بیگانگان ارسال می‌کرده‌اند.»

دادستان تهران پس از اینکه نمایندگان مجلس خواستار پیگیری قوه قضاییه و دولت برای دلیل مرگ کاووس سید امامی شدند و توضیحات ماموران اطلاعات سپاه را کافی ندانستند، گفت: «پس از بازداشت کاووس سیدامامی و ارایه اسناد و اطلاعات موجود به وی در فرآیند تحقیقات، از بازجوی خود برای پاسخ به سوالات فرصتی درخواست کرده بود که مورد پذیرش قرار گرفته اما پس از مراجعه متهم به محل نگهداری خود در بازداشتگاه با تدارک مقدمات در سرویس بهداشتی اقدام به خودکشی کرد.»

دادستان تهران همچنین مدعی شد که «علیرغم عدم درخواست خانواده برای کالبدشکافی»، این کار صورت گرفته است با این حال یک منبع آگاه به پرونده کاووس سید امامی روز ۲۳ بهمن ماه به کمپین حقوق بشر در ایران گفته بود خانواده امامی صبح روز دوشنبه درخواست کالبدشکافی را داده‌اند.

فیروزآبادی: بسیاری از ایرانی‌های جاسوس خودشان هم نمی‌دانند که در حال جاسوسی هستند

از سوی دیگر فیروزآبادی مشاور عالی نظامی فرمانده کل قوا روز ۲۴ بهمن ماه در ادامه طرح اتهامات فعالان محیط زیست بازداشت شده، گفت دشمنان انقلاب دیگر به جای جنگ نظامی به جنگ هیبریدی روی آورده‌اند.  او گفت: «در جنگ هیبریدی ممکن است تحت عنوان ایرانگرد و فعال محیط زیست جاسوس بفرستند.»

فیروزآبادی در نطقی عجیب بیشتر ایرانی‌ها را جاسوس‌های خواند که خودشان هم نمی‌دانند در حال جاسوسی هستند. این مقام نظامی گفت: «بسیاری از ایرانی‌هایی که جاسوس هستند و بسیاری از جاسوسان خارجی که در ایران فعالیت جاسوسی می‌کنند خودشان هم حتی نمی‌دانند که در حال جاسوسی هستند.»

او در توضیح بیشتر صحبت‌هایش گفت: «یک فردی از خارج کشور به داخل آمده در حال مطالعه بر روی کارخانجات است، اما بدانید که آنها یک جدول درست کرده‌‌اند که این جدول  توسط اطلاعاتی که از طریق ۵۰۰ نفر جمع شده، پر می‌شود و بعد این جدول محصول جاسوسی آنها را مشخص می‌کند نه آن کاری که این جاسوس در حال انجام آن است، بنابراین بسیاری از ایرانی‌هایی که جاسوس هستند و بسیاری از جاسوسان خارجی که در ایران فعالیت جاسوسی می‌کنند، خودشان هم حتی نمی‌دانند که در حال جاسوسی هستند.»

فیروزآبادی گفت ایرانگرد، فعال محیط زیست، دانشمند فعال در تحقیقات کشاورزی و ماهیگیر می‌توانند جاسوس باشند: «در دورانی که من خدمت می‌کردم  همه این موارد با دلیل و مدرک پیدا می‌شد.»

او سپس به افرادی که چندین سال پیش برای جمع‌آوری کمک به فلسطین به ایران آمدند اشاره کرد که به کمک مارمولک، سوسمار و افتاب‌پرست در حوزه اتمی جاسوسی می‌کردند.

این مقام ارشد نظامی گفت پس از دستگیری آنها «در اموالشان انواع جانوران صحرایی را خریده بودند مثل سوسمار، مارمولک و آفتاب‌پرست. سپس بررسی کردیم که این موارد به چه دردشان می‌خورد بعد متوجه شدیم که پوست آنها امواج اتمی را جذب می‌کند و اینها جاسوس اتمی بودند که می‌خواستند با این بهانه در داخل جمهوری اسلامی از طریق پوست این جانوران صحرایی به این نتیجه برسند که ما در چه مکان‌هایی معدن اورانیوم داریم و کجا در حال کار اتمی کردن هستیم.»




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024