پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 21.01.2018, 13:54

مجلس بودجه گرد و غبار خوزستان را حذف کرد

بودجه گرد و غبار خوزستان حذف شد

چند روزی است که بادهای جنوبی وزیدن گرفته و باعث خیزش گرد و غبار در خوزستان و ایلام و تعدادی از شهرهای جنوبی شده است و کاهش کیفیت هوا در این شهرها مدارس را به تعطیلی کشانده است.

يكشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۶
قانون
چند روزی است که بادهای جنوبی وزیدن گرفته و باعث خیزش گرد و غبار در خوزستان و ایلام و تعدادی از شهرهای جنوبی شده است و کاهش کیفیت هوا در این شهرها مدارس را به تعطیلی کشانده است. در این شرایط به گفته معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست، در مجلس بودجه مقابله با گرد و غبار خوزستان در سال ۹۷ حذف شده است.
به گزارش قانون به نقل از ایسنا، کریم شافعی با اشاره به آخرین وضعیت بودجه سازمان محیط زیست در سال ۹۷ اظهار کرد: پیشنهاد بودجه برای سازمان حفاظت محیط زیست دارای چند بخش است. در حوزه جاری پیشنهاد ۵۷ میلیارد تومانی سازمان تقریبا مورد موافقت قرار گرفته است. البته اعتبارات استانی محیط زیست مستقل است و جداگانه لحاظ می‌شود.
وی با اشاره به پیشنهاد سازمان محیط زیست برای پیش‌بینی بودجه گرد و غبار در سال ۹۷ تصریح کرد: در لایحه بودجه پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی ۱۵۰ میلیون دلار برای مقابله با گرد و غبار جنوب کشور از جمله خوزستان در نظر گرفته شده بود که متاسفانه توسط کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی حذف شد.
معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست با این بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست امسال با تدبیر شخص رئیس جمهور پیشنهاد جدیدی در لایحه بودجه دولت گنجانده بود گفت: ابتکار جدید اختصاص دو میلیارد دلار برای «ساماندهی پسماندهای خانگی، آبخیزداری و بهسازی محیط زیست» است که این موضوع ذیل جدول بند «و» تبصره ۴ لایحه بودجه دیده شده بود که متاسفانه کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی این پیشنهاد را حذف کرد.
شافعی تاکید کرد: ما مخالف این حذف هستیم و اصرار داریم که این میزان بودجه تصویب شود چون به‌طور روزانه ۵۰ هزار تن زباله خانگی در کشور تولید می‌شود و اعتبارات کافی برای اجرای برنامه‌های مدیریت پسماند وجود ندارد.به همین علت تاکنون جمع‌آوری و مدیریت پسماند به تعویق افتاده است.
معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست در پایان با اشاره به اینکه از این دو میلیارد دلار بخشی برای گرد و غبار و آبخیزداری و بخش دیگر برای تالاب‌ها و پسماندها پیش‌بینی شده بود، اظهار کرد: دولت به این جمع‌بندی رسیده است که از صندوق ذخیره ارزی مسئله پسماندها را ظرف مدت چهار سال حل و فصل کند، اما متاسفانه کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی این پیشنهاد را از لایحه حذف کرد.
به گزارش ایسنا، پیشنهاد دولت برای اختصاص بودجه مقابله با گرد و غبار در شرایطی صورت می‌گیرد که شهروندان خوزستان با گرد و غبار شدید دست و پنجه نرم می‌کنند. لازم به ذکر است در فصل زمستان و عمدتا در ماه‌های بهمن و اواسط اسفند پدیده‌ای در جنوب کشور رخ می‌دهد که طی آن جهت باد از سمت عربستان می‌شود که اصطلاحا می‌گوییم جهت باد «جنوبی» شده است و چون شدت این باد بالاست باعث خیزش گرد و غبار در جنوب ایران به ویژه اهواز می‌شود بنابراین در زمستان این پتانسیل وجود دارد که تغییر جهت باد از شمال غرب به جنوب پدیده «بادهای جنوبی» رخ دهد. در استان خوزستان به خاطر کمبود بارش و نبود رطوبت کافی خاک، با افزایش سرعت وزش باد پدیده گرد و غبار اتفاق می‌افتد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024