پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Sat, 20.01.2018, 17:19

ترکیه: عملیات عفرین تحت عنوان «شاخه زیتون» آغاز شد

خبرگزاری آناتولی

- ستاد مشترک ارتش ترکیه طی بیانیه ای اعلام کرد: عملیات عفرین تحت عنوان «شاخه زیتون» عصر امروز ساعت ۱۷ به وقت محلی آغاز شد.

در این بیانیه همچنین آمده است:

«ارتش ترکیه به منظور تامین امنیت و ثبات مرزهای کشور و نجات مردم کشور دوست و برادر از ظلم و فشار گروه های تروریستی، مبارزه و پاکسازی گروه‌های تروریستی پ.ک.ک/پ.ی.د/ی.پ.گ و داعش را آغاز کرده است.

عملیات «شاخه زیتون» جهت تامین امنیت و ثبات مرزهای کشورمان و منطقه، نابودی تروریست های پ.ک.ک/ ک.ج.ک/ پ.ی.د- ی.پ.گ و داعش در منطقه عفرین در شمال غرب سوریه و نجات مردم دوست و برادر این مناطق از ظلم و فشار صورت می گیرد.

این عملیات بر اساس حق دفاع مشروع بین المللی، قطعنامه‌های مبارزه با ترورریسم ۱۶۲۴ (۲۰۰۵) ، ۲۱۷۰ ( ۲۰۱۴) و ۲۱۷۸ (۲۰۱۴) و ماده ۵۱ منشور سازمان ملل با احترام به حفظ تمامیت ارضی سوریه انجام می شود.

هدف از این عملیات تنها هدف قراردادن مواضع، پناهگاه و انبارهای سلاح تروریست‌ها است. تمام تدابیر لازم برای نرسیدن آسیب به غیرنظامیان و افراد بی گناه با دقت بسیار بالا انجام شده و خواهد شد.»

مدیریت عملیات توسط ژنرال خلوصی آکار:

- ژنرال خلوصی آکار، رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه در مرکز فرماندهی این ستاد عملیات «شاخه زیتون» را مدیریت می کند.

جنگنده‌های ارتش ترکیه مواضع تروریست‌ها در عفرین را بمباران می‌کند:

- در پی پرواز جنگنده های ترکیه بر فراز خط مرزی سوریه صدای انفجار از سمت عفرین به گوش رسید.

- نیروهای مسلح ترکیه: در عملیات عفرین تنها تروریست‌ها هدف قرار می گیرند و تمام تدابیر لازم برای جلوگیری از نرسیدن آسیب به غیرنظامیان انجام شده است.

- ژنرال والری گراسیموف، رئیس ستاد مشترک ارتش روسیه با ژنرال جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد.

- ستادنیروهای مسلح ترکیه اعلام کرد: عملیات «شاخه زیتون» جهت تامین امنیت و ثبات مرزهای کشورمان و منطقه، نابودی تروریست های پ.ک.ک/ ک.ج.ک/ پ.ی.د- ی.پ.گ و داعش در منطقه عفرین در شمال غرب سوریه و نجات مردم دوست و برادر این مناطق از ظلم و فشار آغاز شده است.

دود غلیظ از مواضع تروریست‌ها در عفرین به هوا برخواست:

-جنگنده های ترکیه مقر دیده‌بانی گروه تروریستی پ.ی.د/ پ.ک.ک در عفرین را هدف قرار دادند.

جنگنده های نیروهای مسلح ترکیه مقرهای دیده‌بانی و بسیاری از مواضع تروریست های پ.ی.د/ پ.ک.ک در شهرستان عفرین واقع در شمال سوریه را هدف قرار دادند.

به گزارش خبرنگار آناتولی از ادلب، جنگنده های ترکیه مواضع این گروه تروریستی در روستاهای جلمه، حمدیه، حج‌لار، فریره و تل سلور از توابع منطقه جندرس را بمباران کردند. بمباران مقر دیده‌بانی گروه تروریستی پ.ی.د/ پ.ک.ک در منطقه عفرین سوریه توسط جنگنده های ارتش ترکیه از روستاهای مرزی نیز قابل رویت است.

- در پی عبور جنگده‌های ترکیه از مرز سوریه، صدای انفجاری از سمت عفرین‌ شنید شد.

- این عملیات هوایی از موازات استان ختای آغاز شده و تا خط کیلیس ادامه دارد. نیروهای ترکیه در راستای افزایش تدابیر امنیتی از  شهروندان خواسته اند از مناطق مرزی فاصله بگیرند.

-نخست وزیر ترکیه: نیروهای مسلح ما عملیات هوایی خود در عفرین برای نابودی عناصر تروریستی پ.ی.د/پ.ک.ک و داعش را آغاز کرده اند.

- رئیس جمهور ترکیه: «به هشدارهای ما توجهی نکردند. گفتیم حمله به خاک ما و تهدید مرزهای را متوقف کنید، اما توجه نکردند. به کسانی که در ظاهر متحد ما هستند نیز تذکر دادیم که ببینید اینها همان پ.ک.ک و پ.ی.د و ی.پ.گ هستند. گفتیم که به جای تروریست‌های داعش تروریست های دیگری را به رقه نیاورید. بیایید با همکاری یکدیگر آنجا را پاکسازی کنیم. آخر سر هم گفتیم حال خود دانید، اما اکنون خودمان اقدامات لازم را انجام می دهیم و سرنوشت را به دست خود می نویسیم.»

- مولود چاووش‌اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه با رکس تیلرسون همتای آمریکایی خود به صورت تلفنی گفت‌وگو انجام داد. این گفت‌وگوی تلفنی بنا به درخواست وزیر امور خارجه آمریکا انجام شده است.

- در پی حملات امروز توپخانه ارتش ترکیه به مواضع گروه تروریستی پ.ی.د/ پ.ک.ک در عفرین، نیروهای ارتش آزاد سوریه نیز به این منطقه اعزام شدند. این نیروها با خودروهای زرهی و پیشروی به سوی مرز کیلیس- ختای وارد برخی نقاط عفرین شده اند. آنها تاکنون با مانعی در این منطقه مواجه نشده اند.

گفتنی است رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه حدود دو ساعت پیش طی سخنانی اعلام کرد که عملیات عفرین آغاز شده است و در منبج ادامه خواهد یافت.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024