جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Fri, 19.01.2018, 20:48

وکیل احمدرضا جلالی: معاون دادستان از پرونده موکلم ایرادهای اساسی گرفته است

وکیل احمدرضا جلالی، پزشک و محقق محکوم به اعدام که در زندان اوین به سر می‌برد به کمپین حقوق بشر در ایران گفت معاون دادستان تهران «ایرادهای اساسی» از پرونده گرفته که ادعاهای بازجویان وزارت اطلاعات درباره همکاری این پزشک با موساد و نقش او در ترور مرحوم شهریاری را را زیر سوال می‌برد. به گفته زینب طاهری پرونده اکنون در مرحله اعاده‌ دادرسی است و آنها امیدوارند با توجه به اینکه ادعاهای وزارت اطلاعات در پرونده با مابه‌ازی خارجی آن تفاوت دارد، موکلش از حکم اعدام نجات پیدا کند.

زینب طاهری درباره آخرین وضعیت پرونده احمدرضا جلالی گفت: «پس از اینکه حکم اعدامش از سوی دادگاه تجدیدنظر تایید شد من درخواست اعاده دادرسی دادم و پرونده به شعبه ۳۳ دیوان عالی کشور برای بررسی منتقل شد. طبق اطلاعات من اکنون پرونده در دست معاون دادستان برای مطالعه است. معاون دادستان و دادیار اجرای احکام هر دو ایرادهای را به پرونده گرفتند که تقریبا شبیه ایرادهای خود احمدرضا به پرونده‌اش است.»

خانم طاهری در ادامه گفت: «در پرونده بازجویان اطلاعات مدعی شده‌اند که احمدرضا از سال ۲۰۱۰ همکاری خود را با موساد شروع کرده و ایشان اطلاعات مرحوم شهریاری را به موساد داده است در حالی که شهریاری در سال ۲۰۰۹ ترور شد. یعنی زمان‌ها با ادعاهای بازجویان اطلاعات همخوانی ندارد.»

زینب طاهری با اظهار اینکه فعلا پرونده در دست بررسی است به کمپین گفت: «امیدوارم با نامه‌های که به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس و جاهای دیگر برای کمک داده‌ایم و با توجه به نقض‌های عنوان شده حکم اعدام موکلم نقض شود.»

این وکیل همچنین گفت علیرغم وضعیت نامناسب جسمی احمدرضا جلالی و نیازش به پزشک خارج از زندان قاضی صلواتی حدود پنج ماه است با خروج او از زندان مخالفت می‌کند: «متاسفانه احمدرضا وضعیت خوبی ندارد. با اینکه غذا می‌خورد اما روز‌به‌روز لاغرتر می‌شود. خودش پزشک است و می‌گوید احتمالا در دستگاه گوارشش توموری شکل گرفته، پزشک زندان او را معاینه کرده و گفته باید یک سری آزمایش بیرون زندان انجام دهد اما تاکنون قاضی صلواتی با خروج او از زندان و مداوا مخالفت کرده است.»

نامه احمدرضا جلالی خطاب به رییس قوه قضاییه

از سوی دیگر احمدرضا جلالی در زندان اوین نامه‌ای خطاب به رییس قوه قضاییه نوشته و از او درخواست کمک کرده است. این پزشک زندانی در نامه خود اتهام همکاری با موساد، دخیل بودن در ترور مجید شهریاری دانشمند ایرانی، گرفتن پول از موساد و اقامت سوئد به دلیل جاسوسی را همگی رد کرده است.

در بخشی از این نامه احمدرضا از فشارهای بازجویان وزارت اطلاعات نوشته است: «ممانعت شش ماهه از دسترسی بنده به وکیل، استفاده بازجویان از مقدسات و قرآن کریم برای اغفال بنده و نیز تهدید به آسیب رسانی به دو فرزند خردسالم که جهت اخذ اعترافات» انجام شده است.

او همچنین در بخش دیگری از نامه خود نوشته است: «اینجانب منکر برخی از اظهاراتم در توضیح وقایع پیش آمده نیستم بلکه مشکل اصلی به ارائه گزارش تحریفی و تفسیری ماموران اطلاعات بر می‌گردد که مملو از قلب واقعیات، تحریف ، کذب و از طرفی جعل در موضوعات است که برخی از آنها را برای اولین بار بنده در دادگاه شنیده ام و حتی مواردی محیرالعقول را برای اولین بار از مطالب حکم صادره مطلع گردیده ام. علیرغم اینکه این گزارش تفسیری در تضاد با شواهد عدله و علی الخصوص بیش از ۶۰۰ صفحه اسناد و مدارک دفاعیه است متاسفانه همین گزارش ناعادلانه بازجویان، مورد استناد قاضی و دادستان محترم قرار گرفته است و متاسفانه حتی حاضر به بررسی درخواست بنده مبنی بر مقایسه حقایق، محتویات پرونده و صدها برگ اسناد و مدارک معتبر دفاعیه با این گزارش خلاف واقع نیستند.»

احمدرضا جلالی در این نامه مجددا با رد اتهاماتش نوشته است:  «به عرض می‌رسانم که اینجانب هیچ گاه و به هیچ وجه، در هیچ مرحله‌ای از دادرسی ادعای همکاری و جاسوسی برای موساد و هیچ سازمان دیگری را قبول نکرده‌ام و هیچ سند و مدرکی هم علیه بنده وجود نداشته و ارائه نگردیده است. بنده همواره با عدله و شواهد توضیح داده‌ام که عواملی که خود را از یک شرکت مدیریت بحران و سپس از سازمان امنیتی ……… معرفی می‌کردند پنج، شش بار به بنده مراجعه و با تهدید جانی خانواده و به ویژه فرزند خردسالم، درخواست اطلاعات و همکاری داشتند که نه تنها پاسخ بنده منفی بوده است بلکه حتی در راستای کمک به کشورم با پاسخ‌هایم باعث انحراف و حتی انصراف آنها از اهداف خود شدم.»

جلالی در جای دیگری از نامه خود درباره اقامتش در سوئد نیز نوشته است: «ادعای دریافت شهروندی سوئد در قبال جاسوسی نیز کذب محض است. دریافت شهروندی بر اساس قانون اعطای اقامت دائم به فارغ التحصیلان دکترا در سوئد بوده است و بنده علاوه بر ارائه اسناد و مدارک مرتبط، چندین نفر از اساتید دانشگاه‌های کشور را که آنها نیز طبق همین قانون شهروندی سوئد را دریافت کرده‌اند به عنوان مطلع به دادگاه معرفی کردم. همچنین خواستار استعلام از سفارت شدم و دولت سوئد نیز این ادعا را کاملاً رد کرده است.»

احمدرضا جلالی، استاد و پژوهشگر مدیریت حوادث مترقبه و دارای اقامت سوئد است. او فوق دکتری خود را در رشته مدیریت بحران در دانشگاه پیه مونتو ایتالیا گرفته و پس از آن به همراه همسر و دو فرزنش ساکن کشور سوئد شدند. آقای دجلالی در تاریخ پنجم اردبیهشت ماه ۱۳۹۵ پس از سفر به ایران به قصد شرکت در یک کنفرانس علمی توسط ماموران وزارت اطلاعات دستگیر و روانه زندان اوین شد. او پس از هفت ماه بازجویی در سلول‎های انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین به بند عمومی منتقل شد. اتهام آقای جلالی به اتهام افساد فی‌الارض از طریق همکاری با دولت متخاصم در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شد و دو ماه بعد این حکم در دادگاه تجدیدنظر نیز عینا تایید شد. حکم دادگاه انقلاب در تاریخ ۲۹ مهرماه ۹۶ به وکیلش ابلاغ شد و ابلاغ حکم دادگاه تجدیدنظر در تاریخ ۱۴ آذر ماه صورت گرفت. اکنون پرونده به دیوان عالی کشور برای اعاده دادرسی منتقل شده است.

این پژوهشگر پیش از بازداشت در پنجم اردبیهشت ماه ۱۳۹۵، بارها برای شرکت در سمینارها و ورک شاپ‎های علمی و تخصصی به دعوت دانشگاه تهران و هلال احمر به ایران سفر کرده و هیچگاه مشکلی برایش فراهم نشده‎ بود.

تلویزیون ایران روز یکشنبه ۲۶ آذر ماه فیلم ۸:۲۳ دقیقه‌ای به نام «تیشه بر ریشه» از اعترافات ضبط شده احمدرضا جلالی، پزشک و پژوهشگر محکوم به اعدام پخش کرد. در این فیلم با کنار هم قرار دادن حرف‌های احمدرضا و راوی گزارش سعی شده بود تا او جاسوس موساد و کسی که اطلاعات مجید شهریاری دانشمند ایرانی را در اختیار موساد قرار داده، معرفی شود.

مجید شهریاری و مسعود علی‌محمدی، دانشمندان ایرانی بودند که هر دو کشته شدند. مسعود علی‌محمدی در دی ماه سال ۱۳۸۸ در زمان خروج از خانه‌اش بر اثر انفجار بمبی کشته شد و یک سال بعد در هشتم آذر ماه ۸۹، مجید شهریاری، استاد فیزیک هسته‌ای دانشگاه شهید بهشتی تهران هم بر اثر انفجار یک بمب به اتومبیلی در کنار اتومبیل پارک شده او در نزدیکی دانشگاه کشته شد. مقامات جمهوری اسلامی ادعا کردند که آنها از سوی اسراییل و به دلیل نقششان در برنامه‌ هسته‌ای ایران کشته شده‌اند.

دو سال پس از ترور انها، اعترافات ۱۳ نفر به عنوان متهمان ترور دانشمندان اتمی ایران تحت مستندی در تلویزیون پخش شد.  در این مستند به نام «کلوپ ترور» هشت مرد و پنج زن به همکاری با اسراییل و آموزش برای ترور دانشمندان اتمی ایران اعتراف کردند. همچنین  شخصی به نام مجید جمالی فشی به اتهام ترور مسعود علی محمدی در اردبیهشت ۹۱ اعدام شد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024