سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 23 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 08.01.2018, 12:14

دعوت گابریل و موگرینی از ظریف برای گفت‌وگو درباره اعتراض‌ها در ایران

دویچه وله: شب گذشته (یکشنبه ۷ ژانویه) وزیر خارجه آلمان در مصاحبه‌ای با کانال دو تلویزیون آلمان گفت که او و فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از محمدجواد ظریف برای گفت‌وگو درباره اعتراضات مردم در ایران دعوت می‌کنند. به گفته او تلاش آ‌ن‌ها این است که این دیدار هرچه زودتر و در صورت امکان در هفته آینده انجام ‌گیرد.

مجری برنامه کانال ZDF آلمان در مصاحبه‌ای از زیگمار گابریل، وزیر خارجه آلمان پرسید که چرا این کشور به شکل بارزتری از اعتراضات مردم در ایران حمایت نمی‌کند. پاسخ وزیر خارج آلمان این بود که ما این کار را کرده‌ایم و بسیار سریع به ایران گفته‌ایم که دولت باید به مردم اجازه اعتراض بدهد و دست به خشونت علیه آن‌ها نزند.

در این جا مجری برنامه گفت که «تماس خیلی سریع و نزدیک» یک چیز است و در کنار اعتراضات مردم ایستادن یک چیز دیگر. او به یکی دو نفر از نمایندگان مجلس، از جمله امید نوری‌پور، نماینده ایرانی‌تبار سبزها در مجلس آلمان اشاره کرد که درباره حمایت دولت آلمان از معترضین گفته است که این حمایت “خیلی دیر و خیلی کم” بوده است.

به نظر گابریل محکوم کردن دولت ایران، بدون در نظر گرفتن عواملی که منجر به وضع بد اقتصادی ایران شده‌اند، از جمله سیاست دولت ترامپ، تنها به تقویت نیروهایی می‌انجامد که نهایتا نفع آن به مردم نمی‌رسد.

خبرگزاری ایسنا به نقل از وزیر خارجه ایران نوشته است: «گفت‌وگوها با اتحادیه اروپا در خصوص برجام خواهد بود و خبرسازی‌های برخی رسانه‌های اسرائیلی در این مورد بی‌اساس و بی‌مبنا است.»

بر اساس همین گزارش، محمد جواد ظریف در حاشیه کنفرانس امنیتی تهران در پاسخ به این سوال که «آیا مقامات آلمان از شما خواسته‌اند که در خصوص گفت‌‌وگو درباره وقایع اخیر کشور به آلمان سفر کنید؟» پاسخ داده است: «صحبتی که بین ما شده این است که توافق کردیم با توجه به اهمیتی که این روزها برجام دارد به خصوص با توجه به سیاست‌های مخرب ایالات متحده جلسه مشورتی بین ایران و سه عضو اتحادیه اروپا درمورد برجام برگزار شود.»




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024