پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Sun, 07.01.2018, 14:58

مصوبه شورای شهر تهران؛ تعیین محل ویژه برای تجمع‌های اعتراضی

بی بی سی: شورای شهر تهران طرحی را تصویب کرده که بر اساس آن، شهرداری موظف می‌شود تا یک ماه دیگر مکانی را در پایتخت ایران برای تجمعات اعتراضی شهروندان در نظر بگیرد.

بر اساس این طرح دو فوریتی، به شهرداری تهران یک ماه فرصت داده شده تا مکانی مناسب را برای تأیید نهایی به شورا اعلام کند.

احمد مسجدجامعی، پیشنهاددهنده این طرح در جلسه امروز شورای شهر تهران، گفته است که بر اساس اصل ۲۷ قانون اساسی ایران، تشکیل اجتماعات بدون حمل اسلحه مجاز است.

او پرسیده است: «مردم اگر انتقاد و اعتراض داشته باشند باید چه کنند؟ ما باید به لحاظ کالبدی و فیزیکی مکانی را فراهم کنیم تا مردم بنا بر حقی که دارند اعتراض کنند.»

بوستان گفتگو در تهران، یکی از مکان‌های پیشنهادی برای اجرای این طرح است.

در جلسه شورای شهر تهران، اعضا همچنین از چگونگی برخورد با اعتراض‌های اخیر انتقاد کردند.

در اعتراض‌های سراسری هفته گذشته در ایران، بر اساس گزارش‌های رسمی دست‌کم ۲۱ نفر کشته شده و بیش از ۱۷۰۰ نفر بازداشت شده‌اند.

موافقان: باید به اعتراض‌ها توجه کرد

شهربانو امانی، یکی دیگر از اعضای موافق این طرح در شورای شهر تهران گفت که هیچ دولتی «تن به اجرای اصل ۲۷ قانون اساسی نمی‌دهد». او درباره حق اعتراض مردم گفت «نه پنبه، که سرب در گوش‌هایمان کرده‌ایم.»

محمود میرلوحی، عضو دیگر شورا هم تاکید کرد که اگر به اعتراض‌ها مجال داده نشود، باعث «خسارت» می‌شود. استدلال آقای میرلوحی این بود که هر مخالفت و نقدی در ایران به حوزه سیاست و مسائل امنیتی کشانده می‌شود.

او گفت: «مخالفان دولت می‌گویند که نقدها همه اقتصادی هستند، پس باید پرسید که اگر این‌طور است چرا مواجهه شما با اعتراضات امنیتی است؟»

در نهایت این طرح دوفوریتی با ۱۰ رای موافق و مخالفت پنج عضو شورا تصویب شد.

مخالفان: ‘احساسی’ برخورد نکنید

بعضی از اعضای شورای شهر که با این طرح مخالف بودند، آن را «احساسی» خواندند و گفتند تصمیم‌گیری برای چنین مسایلی باید به عهده نهادهای امنیتی باشد، نه مدیریت شهری تهران.

افشین حبیب‌زاده از مخالفان طرح در شورا گفت: ما با تصویب این طرح محدودیت برای تجمعات ایجاد می‌کنیم. محدود کردن اینگونه تجمعات مخالف حقوق شهروندی است و این در حالی است که ما اصرار بر اجرای اصل ۲۷ قانون اساسی است، به طوری که در این قانون محدودیتی برای تجمع وجود ندارد.

خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، در تیتر خبر، این طرح را «عجیب» توصیف کرده است.

این اولین بار نیست که پیشنهاد می‌شود در تهران مکانی برای تجمع شهروندان تعیین شود.

اواخر آذرماه گذشته، عیسی فرهادی، فرماندار تهران در جلسه استانداران و فرامانداران پیشنهاد داده بود که محلی برای تجمع مردم در تهران تعیین شود تا «هرکسی که خواست اعتراض کند به آنجا بروند و مسوولان هم آنجا در جمع مردم حاضر شوند.»




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024