چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 April 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Fri, 29.12.2017, 22:47

عواقب سنگین رفراندم برای اداره اقلیم کرد عراق

خبرگزاری آناتولی

اداره اقلیم کرد شمال عراق که علی رغم مخالفت آمریکا، انگلستان، آلمان و به ویژه سازمان ملل متحد در تاریخ ۲۵ سپتامبر رفراندم برگزار کرد اکنون وارد بحرانی بزرگ شده و عواقب سنگینی را متحمل می‌شود.

حکومت مرکزی بغداد پس از این رفراندم تحریم‌هایی علیه دولت اربیل اعمال کرد. اربیل ۹۵ درصد مناطق مورد منازعه به ویژه استان کرکوک را که از سه سال گذشته در دست داشت و با درآمد حاصل از تولید و فروش نفت حقوق کارمندان خود را پرداخت می‌کرد از دست داد.

- پروازهای بین‌المللی از فرودگاه‌ها لغو شد

چهار روز پس از این رفراندم، سازمان هواپیمایی کشوری عراق پروازهای بین المللی فرودگاه‌های سلیمانیه و اربیل را در مرحله نخست تا دو ماه به حالت تعلیق درآورد.

نچیروان بارزانی، نخست وزیر اداره اقلیم کرد شمال عراق برای دیدار با مقامات عالی رتبه آلمان و فرانسه به دلیل لغو پروازهای بین‌المللی از این فرودگاه‌ها به جای بغداد از مسیر ترکیه به این کشور‌ها سفر کرد.

- اربیل ۹۵ درصد کرکوک و مناطق مورد منازعه را از دست داد

دولت عراق از ژوئن ۲۰۱۴ که گروه تروریستی داعش ظهور کرد برای به دست گرفتن حاکمیت مناطقی که در دست اداره محلی کرد شمال این کشور بود در تاریخ ۱۵ اکتبر عملیاتی را آغاز کرد.

یک روز پس از عملیاتی که باعث بروز اختلاف بین احزاب کرد شد، نیروهای پیشمرگه بدون درگیری از مناطق مورد منازعه دیاله، صلاح الدین، موصل و کرکوک عقب نشینی کردند.

- اربیل ۶۰ درصد از درآمد نفتی خود را از دست داد

اداره محلی کرد شمال عراق که به مدت سه سال کنترل منطقه نفت‌خیز کرکوک را در دست داشت، از دو چاه نفت «بای حسن» و «هاوانا» که در این منطقه واقع است، روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت از طریق خط لوله مسیر ترکیه به بندر جیهان می‌فرستاد. اما  بعد از عقب‌نشینی از کرکوک نفت استخراجی از این دو چاه مهم را از دست داد.

- بارزانی رئیس اداره اقلیم کرد از سمت خود استعفا کرد

یکی از کسانی که تاوان سنگینی برای همه پرسی اداره اقلیم کرد شمال عراق پرداخت، مسعود بارزانی بود. مسعود بارزانی رئیس حزب دموکرات کردستان از پیشگامان برگزاری همه‌پرسی استقلال اداره محلی کرد بود که نتوانست به هدف خود دست یابد. او در پی این ناکامی و واکنش کشورهای همسایه از سمت ۱۲ ساله خود استعفا کرد.

- ایران ۳ دروازه گمرکی از ۴ گذرگاه مرزی خود با اداره اقلیم کرد را بست

ایران با  عراق و اقلیم کرد شمال این کشور، در مجموع ۱۴۵۰ کیلومتر مرز و ۹ دروازه مرزی دارد. اقلیم کردستان از ۴ گذرگاه مرزی شامل پرویز خان، باشماق و سیران‌بند در استان سلیمانیه و حاجی عمران در استان اربیل  به ایران متصل است. تمامی این دروازه‌های مرزی بین‌المللی بوده و برای مسافربری و تردد تجاری مورد استفاده قرار می‌گرفت. به درخواست دولت مرکزی عراق ۳ دروازه گمرکی جز پرویز خان برای تردد مسافران و تجار بسته شد.

- تعداد گردشگران خارجی در اداره اقلیم کرد ۹۰ درصد کاهش یافت

بخش گردشگری اداره اقلیم کرد عراق به دلیل مشکلات امنیتی، بحران سیاسی و به تعلیق درآمدن پروازهای شرکت‌ها خطوط هوایی خارجی به این منطقه که علی‌رغم حملات گروه تروریستی داعش از پتانسیل مهم گردشگری برخوردار بود، با مشکل قابل توجهی مواجه شد.

همچنین در شمار گردشگران ترک و ایرانی در اداره اقلیم کرد نیز مانند بسیاری از شهرهای این کشور کاهش قابل توجهی مشاهده شد.

اداره اربیل به دنبال برگزاری همه‌پرسی اعلام استقلال از دولت مرکزی عراق هم درآمدهای مهم خود را از دست داد و هم در زمینه پرداخت حقوق کارمندان با مشکلات مختلف مواجه شد.

در ۱۸ دسامبر جاری در سلیمانیه تظاهرات‌های ضد دولتی برگزار شد و طی مدت کوتاهی دامنه گسترده‌ای یافت. استمرار این تظاهرات‌ها موجب تعمیق بیشتر بحران سیاسی موجود شد.

- بحران سیاسی باعث خروج دو حزب از دولت ائتلافی شد

جنبش گوران (تغییر) و حزب جامعه اسلامی کردستان (کومل) هفته گذشته تصمیم خود درباره خروج از دولت ائتلافی را اعلام کردند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024