جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 21.12.2017, 20:25

ابومازن چه می‌تواند بکند؟ / احمد زیدآبادی

به رغم جنجالی که ترامپ بر سر بیت المقدس به راه انداخته است؛ به نظرم تیم او در پشت صحنه سخت مشغول پخت و پز طرحی برای فیصله دادن به نزاع بین اعراب و اسرائیل است.

آیا طرح ترامپ آنقدر متوازن خواهد بود که محمود عباس (ابومازن) قادر به پذیرش و یا دستکم عدم رد صریح آن باشد و یا اینکه همانطور که پاره ای رسانه ها گزارش داده اند؛ طرح ترامپ چیزی بیش از یک کشور تکه پاره برای فلسطینی ها با حاکمیت محدود و بدون در نظر گرفتن بیت المقدس شرقی به عنوان پایتخت خواهد بود؟

اگر طرح ترامپ تا اندازه ای متوازن باشد؛ کار ابومازن چندان دشوار نخواهد شد؛ اما اگر طرح، یکطرفه و پوشالی باشد در آن صورت، ابومازن به عنوان رهبر ساف، فتح و دولت خودگردان فلسطینی، با بحرانی در حیات سیاسی خود روبرو خواهد شد که تاکنون تجربه نکرده است.

طبعاً ابومازن نمی تواند طرح صلحی ظالمانه و یک جانبه را بپذیرد و به ناچار باید آن را رد کند. با رد کردن طرح صلح، او به صراحت در مقابل آمریکا  اسرائیل قرار می گیرد و باید مبارزه ای علنی و مشخص را با سیاست آنان آغاز کند.

چنانچه ابومازن مبارزه را در قالب دیپلماتیک و از طریق نهادهای بین المللی و منطقه ای دنبال کند؛ روشن است که راه به جایی نخواهد برد. از طرفی او امکان بازگشت به مبارزۀ مسلحانه هم ندارد چرا که بدین وسیله خود و نهادهای تحت فرمانش را به صورت هدفی سهل و آسان برای ضربات ارتش اسرائیل در خواهد آورد.

به نظر من، اگر ابومازن بخواهد با سیاست آمریکا و اسرائیل به طور مؤثر مبارزه کند؛ تنها راهش این است که ابتدا دولت خودگران فلسطینی را رسماً منحل کند و بار ادارۀ شهرهای فلسطینی در کرانۀ باختری را به دوش اسرائیل به عنوان یک دولت اشغالگر بیاندازد. متعاقب آن، ابومازن  از خیر تشکیل کشورمستقل فلسطینی بگذرد و با پذیرش راه حل «یک کشور» بر مبنای حقوقِ برابر تمام ساکنان سرزمین واقع بین رود اردن تا دریای مدیترانه، ماهیت یهودی دولت اسرائیل را به چالش طلبد و همزمان برای وادار کردن اسرائیل به پذیرش حقوق مساوی، انتفاضه ای با دستور کارِ نافرمانی مدنی از نوع انتفاضۀ اول را در سراسر سرزمین های فلسطینی به راه اندازد.

در این صورت، با مجموعۀ تأثیراتی که این اتفاق بر خاورمیانه و نظام جهانی خواهد داشت؛ آمریکا و اسرائیل مجبور به عقب نشینی خواهند شد.

از آنجا که هر گونه طرح صلح نامتوازن، خاورمیانه را بیش از پیش دستخوش بی ثباتی و اغتشاش خواهد کرد؛ من بر خلاف گزارش برخی رسانه ها همچنان بر این باورم، که طرح ترامپ چندان هم نامتعادل نخواهد بود؛ اما اگر نظر من باطل از کار در آمد؛ بهترین راه پیش روی عباس همان است که گفتم.

در این میان، شاید برخی از افراد اعتراض کنند که در این هیر و ویر زلزله و آلودگی هوا و هزار درد بی درمان داخلی، ما راچه به ابومازن و طرح ترامپ و فلسطین و غیره؟ اگر این افراد می دانستند که بخش عمده ای از سرنوشت ما در همان قطعۀ کوچک از خاک دنیا تعیین می شود؛ چنین اعتراضی نمی کردند!




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024