جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 20.12.2017, 10:19

احمدی‌نژاد و الگوی «تخریب نرم» ایران

حمید‌رضا جلائی‌پور

جامعه ایران در منطقه و جهان لغزنده کنونی معضلات و ابرچالش‌های گوناگونی (مثل ممانعت دولت موازی از اصلاحات مورد نیاز توسعه درون‌زا و پایدار؛ بیش از سه میلیون بیکار؛ فرسایش اقلیم ایران؛ تراکم آسیب‌های اجتماعی و خطرات دشمنی‌های ائتلاف نتانیاهو، ترامپ و بن سلمان و ریزش نا‌امنی‌های خاورمیانه به ایران و غیره) دارد که تداوم آن‌ها کیفیت زندگی همه ایرانیان (از جمله فرودستان اقتصادی) را تهدید می‌کند. 

مواجهه‌ی عاقلانه و مستمر با این چالش‌ها حداقل دو پیش‌شرط لازم دارد. اول این‌که در درون حاکمیت (اعم از دولت رسمی و دولت موازی) درباره چگونگی رویارویی با این چالش‌ها اجماع و اراده معطوف به عمل مشترک به‌وجود آید. و دوم این‌که این اجماع در مواجهه با ابرچالش‌ها و حل آن‌ها باید بگونه‌ای باشد که حمایت افکار عمومی و کثیری از نیروهای جامعه‌ی مدنی را به خود جلب کند. به بیان خیلی ساده حل مشکلات جامعه ایران به کار جمعی، اجماعی، مردمی، ایجابی و مستمر نیازد دارد که با انقلاب، اصقلاب و ایجاد هرج‌ومرج سازگار نیست و برای حل معضلات جامعه ایران نمی‌توان با جامعه‌ی ایران در این دوران و منطقه لغزنده خاورمیانه شوخی کرد. 

حال در این ایران با وضعیت فوق با میلیون‌ها شهروند مضطر شخصی با وضعیت و پیشینه‌ی محمود احمدی‌نژاد می‌آید در پیشگاه افکار عمومی رئیس یک قوه‌ی کشور (قوه‌ای که قرار است به شانزده میلیون پرونده قضایی رسیدگی کند) «غاصب» می‌نامد. اگر او خودسرانه و غیرمسئولانه چنین می‌کند از شهروندان مضطر و رنجدیده‌ی این جامعه چه می‌توان انتظار داشت؟ به  نظر می‌رسد اعمال این روش در جامعه و جهان رسانه‌ای کنونی فقط تخریب جمهوری اسلامی نیست بلکه می‌تواند به زمینه‌سازی برای تخریب تمامیت ایران بیانجامد. درست همان‌طور که در دوران ریاست دولت خواستار نابودی کشورها می‌شد و هولوکاست را به کلی انکار می‌کرد و شش قطعنامه‌ی ویرانگر علیه ایران را «کاغذ پاره» می‌خواند. اگر هشیاری مردم در سال ۹۲ نبود و مردم با انتخاب خود مسیر تخریب ایران را متوقف نمی‌کردند امروز در دوره ترامپ معلوم نبود شرایط اقتصادی و عمومی کشور در چه وضعیتی قرار داشت. 

ایران و جمهوری اسلامی برای مهار چالش‌هایش به اجماعی موثر میان بخش‌های اصلی حکومت و حمایت نیروهای جامعه مدنی نیاز دارد. تداوم الگوی پاپولیستی و مردم‌انگیزانه، غیرمسئولانه، نابخردانه و وقیح احمدی‌نژاد نه فقط «نظام» ‌بربادده که «ایران» بر‌بادده است. ایران خانه‌ی همه‌ی ماست. کبریت‌بازی‌های کودکانه‌ی احمدی‌نژادی می‌تواند ایران‌سوز شود. الگوی تخریب احمدی‌نژاد هر علاقمند به سرنوشت‌ایران و مصالح ایرانیان را نگران می‌کند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024