جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 17.12.2017, 22:41

«احتمال آغاز جنگ جهانی ۲۰۱۸ از خلیج‌فارس»

رابرت فارلی، تحلیلگر نشنال اینترست، در یادداشتی از کره شمالی، تایوان، اوکراین، شاخه جنوبی ناتو و خلیج‌فارس به عنوان پنج نقطه‌ای که ممکن است جنگ جهانی در سال ۲۰۱۸ از آن آغاز شود، نام برد و درباره خلیج‌فارس چنین نوشت:

جنگ های خاورمیانه معمولا بذر جنگ های بزرگتر را در خود نهفته دارند، بذرهایی که حتی شاید به ندرت هم شکوفا می شوند.

اگرچه جنگ داخلی در سوریه در حال اتمام است؛ اما همین جنگ توجهات را به سمت یک تقابل احتمالی بزرگتر میان عربستان سعودی و ایران جلب کرده است.

به نظر می رسد دولت ریاض هنوز انگشت خود را از روی ماشه جنگ برنداشته و بیشتر تلاش می کند و مایل است بیش از همیشه ایران را مجبور به عقب نشینی از مواضع چند سال اخیر خود سازد.

این درحالی است که ایران نیز به نوبه خود نفوذش را در دیگر نقاط منطقه گسترده تر می کند.

اگرچه دولت ترامپ به سهم خود پیروزی بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه، در جنگ قدرت آن کشور را پذیرفته است؛ اما در عین حال، تلاش های خود را در جهتی سوق می دهد که می تواند آغاز یک رویارویی با ایران در منطقه تلقی شود.

اما با توجه به تثبیت موقعیت روسیه در منطقه براحتی می توان بروز یک جنگ قدرت بزرگتر را در منطقه تصور و پیش بینی کرد؛ جنگی که به نوبه خود می تواند زمینه و آغاز یک جنگ جهانی جدید [سوم] باشد.

بنابراین، باید گفت که اگرچه جهان همچنان در وضعیت بسیار خطرناکی قرار دارد؛ اما سردرگمی سیاسی دولت ترامپ نه تنها به این خطر می افزاید، بلکه موجب سلب اطمینان جهانی نسبت به نیت و توانایی های آمریکا برای بروز خطرات بزرگتر در سطح جهانی می شود.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024