جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 12.12.2017, 9:33

«کیش» هم می‌تواند الگو باشد

یدالله کریمی پور

به هر جای تن تبدار جمهوری اسلامی ایران دست بزنی، فریاد آخ بلند می شود. ایران گرفتار دهها مشکل شده است؛ رکود تورمی، کهنگی سیستم بانکداری، فساد مالی، ویرانی محیط زیست، نابسامانی بازار کار، افسردگی و نرخ رو به فزونی بیماری های روانی، آلودگی هوای کلان شهرها، آلودگی آب و خاک، بالا بودن شمار پرونده های قضایی، بالا بودن شمار زندانیان و...

ولی به گمانم، ریشه‌ی اصلی همه‌ی این مشکلات، در یک مشکل بزرگتر نهفته است: سارمان نیافته بودن جامعه و دولت در ایران.

کشورها را می توان در دو جغرافیای کلان جای داد: کشورهای بسامان و کشورهای نابسامان. چنان چه دولت_ملتی، سازمان یافته شد، بسیار بعید است که نتواند مشکلات و حتی چالش های خود را حل وفصل نماید. ولی برای بسامان سازی، ساختار سازی نوین دولت الزامی است؛ یعنی هیات حاکمه، پیش از آن که خود سازمان یافته و یکپارچه شده باشد، اصولا ناممکن است از عهده‌ی بسامان کردن جامعه برآید.

این سازمان یافتگی یا پادگانی و سلسله مراتبی است، همچون جامعه‌ی استالینیستی، که نمونه‌ی زنده‌ی آن را امروزه در جمهوری دمکراتیک کره(کره شمالی) شاهدیم، و یا سازمان یافتگی از گونه‌ی لیبرالی و دمکراتیک است. در جغرافیای اخیر، ساختار سازمان چنان طراحی شده، که تا حدودی ضمن پاسداشت فردیت فرد، جامعه و سازمانش به گونه‌ای خودکار، نظم های از دست رفته را با کمترین درنگ بر گرداند. فرد نا آشنا و غریبه با این سیستم، ناگزیر و پر شتاب، اخلاق و شیوه‌ی پیشین زندگانی‌اش را، بر پایه های نظم موجود دگرگون و بر اساس جامعه نو، به روز خواهد کرد.

اجازه دهید مثالی ملموس تر، عینی تر و به ویژه در دسترس تر بزنم. بسیاری از شما به جزیره کیش رفته‌اید. کیش نمونه‌ی متوسط به پایینی، از یک جامعه‌ی سازمان یافته است. دستکم تا آخرین باری که من زیستن در آن را تجربه کرده‌ام، به محض ورود به این جزیره، او نظم و اهنگش را به همه تحمیل می کند. شما ناگزیرید در چارچوبی که سیستم این منطقه برایتان ترتیب داده، تطبیق داده شوید. از رانندگی و گردش و سکونت، تا خرید و کسب وکار، همه دارای ساختار است. نمونه‌ی کامل‌ترش را می شود در شیخ نشین دبی و ابوظبی دید؛ و نمونه های عالی چیرگی جغرافیای ساختار های سازمان یافته را بهتر است در ژاپن و کره جستجو کنید. البته نظم یافتگی جوامع، خود تابع عوامل پرشماری چونان کنترل مکانیسم های فساد و...می باشد، که در جای خود بحث برانگیز تر می نماید.

به هر روی، تا هنگامی که دولت_ملت ایران، به جرگه‌ی کشورها و جغرافیای بسامان ها نپوسته و از آن فاصله دارد،«هرگز» مزه‌ی زیستن در جوامع پیشرفته را درک نخواهد کرد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024