شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Tue, 12.12.2017, 0:47

تدارک برای مراسم تدفین روزنامه‌های خصوصی

خبر افزایش تعرفه واردات کاغذ و تحریر روزنامه‌ در هفته‌های اخیر، واکنش برخی از روزنامه‌های خصوصی را به دنبال داشت.

به گزارش ایسنا، منصور قنواتی درباره افزایش تعرفه کاغذ اظهار کرد: بارها گفته‌ام که روزنامه‌های بخش خصوصی به‌ویژه در حوزه سیاسی عملاً در مقابل مافیای مطبوعات دولتی تسلیم هستند. شرایط فعلی و گران شدن تعرفه کاغذ آنها را آماده مراسم تدفین روزنامه‌های خصوصی کرده است. تا امروز اگر از حضور مطبوعات خصوصی در عرصه رقابتی راه رفتن بر لبه تیغ تعبیر می‌شد، با گران شدن کاغذ در شرایط اورژانسی قرار گرفتند و دیگر باید مسؤولان محترم دولت تدبیر به فکر مراسم تدفین روزنامه‌های خصوصی باشند.

او ادامه داد: می‌توان گفت که عملکرد دولت آقای روحانی عملاً باعث نابودی تفکر اصلاح‌طلبی در ایران شد و من به عنوان یک رسانه‌ای که سال‌ها در زمینه سیاست قلم‌ زده‌ام، فکر می‌کنم عملکرد دولت آقای روحانی در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگ باعث رویگردانی مردم از صندوق‌های رای خواهد شد.

قنواتی درباره آینده روزنامه «بهار»، گفت: بعد از توقیف یک‌ساله روزنامه در سال ۹۴، توانستیم از اول دی ماه سال ۹۵ مجدداً منتشر شویم و در چند روز آینده به یک سالگی روزنامه خواهیم رسید؛ البته این اولین یک‌سالگی روزنامه «بهار» در بیست و چند سال فعالیت است. در واقع می‌توان گفت این اولین سالی است که روزنامه توقیف نشده است. اما الان شرایط به گونه‌ای شده است که دیگر نیازی به توقیف نیست و روزنامه‌های خصوصی خواسته یا ناخواسته تعطیل می‌شوند.

مدیرمسؤول روزنامه «بهار» با بیان اینکه دیگر هیچ دورنمای مشخصی برای انتشار روزنامه وجود ندارد، خاطرنشان کرد: البته گفتن این حرف‌ها فایده‌ای ندارد، چون هیچ گوش شنوایی نیست. آقایان بازار را رها کرده‌اند و هیچ‌گونه نظارتی به شرایط چاپ و نشر وجود ندارد. کجای دنیا در عرض یک ماه نرخ کاغذ ۱۲۰ درصد افزایش نرخ پیدا کند؟ وقتی هم که وارد راهروهای آسیب‌شناسی موضوع می‌شویم، دست‌های پنهان عجیب و غریبی نمایان می‌شوند. برخی از دوستان با علم به اینکه قرار است تعرفه کاغد برداشته شود، چندین هزار تن کاغذ را انبار کرده‌اند و مثلاً تلاش می‌کنند تا رعایت حال روزنامه‌های خصوصی را بکنند و کاغذی که یک ماه پیش ۲۲۰۰ تومان بود را به قیمت ۳ هزار خرده‌ای می‌فروشند.

او اظهار کرد: هم‌اکنون که تمام مسؤولان تلاش می‌کنند واقعیت را به‌ گونه دیگری جلوه بدهند، ما مطبوعاتی‌ها مانده‌ایم با انبوهی از مشکلات نابسامان. امیدواریم بتوانیم حداقل به پایان سال خودمان را برسانیم؛ چراکه سال دیگر را اصلا نمی‌توان با این شرایط پیش‌بینی کرد.

این فعال رسانه‌ای با بیان اینکه «باید این واقعیت را بپذیریم که الان دیگر فضای اصلی رسانه در اختیار روزنامه‌ها نیست»، افزود: متاسفانه در ایران روزنامه‌ها حتی دیگر مرجع هم به حساب نمی‌آیند. ولی نمی‌توان گفت که بعد از اینکه روزنامه‌های خصوصی تعطیل شدند عرصه در اختیار روزنامه‌های دولتی قرار خواهد گرفت. چراکه در همین شرایط هم رقابت نابرابری میان روزنامه‌های خصوصی  و دولتی وجود دارد و تا زمانی که این نابرابری وجود دارد نباید انتظار روزنامه‌های پویا را داشته باشیم. البته طبیعتا میدان‌داری روزنامه‌های دولتی در آینده بیشتر خواهد شد.

قنواتی یکی از مشکلات اصلی جامعه مطبوعاتی ایران را نشر الکترونیک برشمرد و خاطرنشان کرد: در همه جای دنیا رسانه‌های مکتوب نسخه آنلاین خودشان را عرضه می‌کنند و مخاطبان ماهانه برای دریافت نسخه اینترنتی روزنامه مورد نظرشان یک آبونمان ماهانه پرداخت می‌کنند؛ این درحالی است که در ایران به دلیل نبود فرهنگ کپی رایت هیچ معیار و نظارتی در این زمینه وجود ندارد. از طرفی هم طبق قانون مطبوعات وقتی روزنامه‌ای چاپ نشود، عملاً دیگر روزنامه محسوب نمی‌شود.

مدیر مسؤول روزنامه «بهار» یادآور شد: متاسفانه در این مدت هیچ یک از مسؤولان مرتبط در وزارت ارشاد حالی از مدیران روزنامه‌های خصوصی هم نپرسیدند. اگر دوست دارند روزنامه‌های بخش خصوصی وجود داشته باشد باید حمایت اساسی بکنند؛ اگر هم نه که به همان روزنامه‌های دولتی خودشان اکتفا کنند. روزنامه‌هایی که به گفته شهردار جدید ۸۰ درصد بازگشتی دارند و این خیلی حرف بزرگی است که روزنامه‌هایی که با کیفیت بالا و قیمت پایین عرضه می‌شوند ۸۹ درصد بازگشتی دارند و ما با ۱۲ صفحه روزنامه‌ سیاه و سفید با آنها رقابت می‌کنیم.

خبر افزایش تعرفه واردات کاغذ و تحریر روزنامه‌ در هفته‌های اخیر، واکنش برخی از روزنامه‌های خصوصی را به دنبال داشت و در این میان برخی روزنامه‌ها اعلام کردند که در اعتراض به گران شدن کاغذ برای مدتی فقط به صورت الکترونیکی منتشر خواهند شد یا تعداد صفحات خود را کم می‌کنند. البته در ادامه از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام شد که تعرفه انواع کاغذ چاپ و تحریر و روزنامه تا پایان سال جاری کماکان مطابق روال قبل بوده و افزایش نخواهد یافت اما طبق گفته برخی مدیران مسوول روزنامه‌های خصوصی، اعلام صرف این خبر هم به افزایش قیمت کاغذ و کمبود آن منجر شده است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024