جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Sun, 10.12.2017, 10:35

اشبه الناس به داعش کیست؟

مصطفی تاجزاده

سخنگوی جبهه پایداری ادعا کرد که «اصلاح طلبان و داعش یکی هستند.» برای اثبات یا رد این مدعا علمی ترین روش آن است که ببینیم اندیشه داعش چیست.


بر این اساس و به سبک و نوشته استاد محمد مجتهد شبستری؛

«اگر از داعش بپرسیم «مبناهای تئوریک شما چیست؟» در پاسخ ما حداقل مبناهای کلامی و فقهی زیرا برخواهند شمرد:

۱. خداوند از طریق قرآن و حدیث، اوامر و نواهی ثابت و ابدی خود را به همۀ انسان‌ها ابلاغ نموده و بر آنان واجب کرده است که در همه عصرها و در همه قلمرو زندگی فردی و اجتماعی بدون استثنا آنها را به کار بندند.

۲. در عصر حاضر ما مسلمانان از سوی خدا مکلف هستیم تا حکومت (خلافت اسلامی) تشکیل دهیم و احکام خداوند را که در ابواب مختلف فقه اسلامی مسطور است و از کتاب و سنت استنباط شده در روی زمین اجرا کنیم.

۳. ما در تشخیص این وظیفه شرعی و تکلیف الهی «مجتهد» هستیم، این تشخیص برای ما «حجت» است و بر مجتهد جایز نیست از تشخیص شرعی خود تخلف کند. اگر همه جهانیان هم با ما مخالفت کنند، ما مجاز نیستیم از این حکم شرعی سرپیچی کنیم.

۴. هرکس و هر گروه و هر دولت در برابر ما بایستد، ما شرعاً مکلفیم تا حد جنگیدن، با آنان مقابله کنیم تا همه موانع را که سد راه اجرای احکام الهی شده اند، از میان برداریم.

۵. ما با تکیه بر این مبناهای تئوریک، عملاً به تأسیس حکومت و اجرای احکام الهی پرداخته‌ایم. همه اقدامات ما از تأسیس خلافت تا خانه‌نشین کردن زنان تا جزیه گرفتن از مسیحیان و تا کشتن اسیران جنگی و … توجیهات فقهی مسلم دارد.»

به طور خلاصه می توان گفت:

داعش معتقد است که احکام و مجازات اسلامی باید به همان شکل زمان پیامبر(ص) اجرا شوند، آنهم با اجبار. به باور آنها تدوین قانون اساسی، تفکیک قوا، انتخاب حاکمان توسط مردم و پاسخگویی آنان در برابر مردم، انتخابات، احزاب و مطبوعات آزاد و نیز آزادی اندیشه و بیان و قلم و تجمع و اعتراض و خلاصه حقوق بشر و حقوق شهروندی یکسره غربی است و باید طرد شوند. مدل حکومتی آنان سلسله مراتبی و در همه حال تک صدا و تحکمی و استبدادی است.

داعش به شعار «هر که با ما نیست، با دشمن است»، اعتقاد دارد و با نفی مذاکره با دولت‌های کافر، ترور و جنگ و خشونت را ستایش می‌کند و درپی آغاز جنگ‌های صلیبی است.

حال از آقای متقی‌فر می‌پرسم که آیا اندیشه‌ی سید محمد خاتمی به داعش نزدیکتر و شبیه‌تر است یا بینش محمد تقی مصباح؟




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024