جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Fri, 08.12.2017, 21:56

تظاهرات در اهواز در اعتراض به مصادره زمین‌های کشاورزان عرب

العربیه فارسی

شماری از مردم عرب اهواز روز جمعه ۸ دسامبر ۲۰۱۷ در اعتراض به مصادره اراضی ساکنان روستای جلیزی علیا در منطقه دچه العباس (دشت عباس) در جنوب استان ایلام از سوی ارتش جمهوری اسلامی ایران و ضرب و شتم زنان عرب توسط نیروهای امنیتی، راهپیمایی اعتراضی گسترده‌ای ترتیب دادند.

به گزارش منابع محلی، عصر روز جمعه تعداد پرشماری از زنان و مردان عرب اهوازی در خیابان‌های این شهر حاضر شده و نسبت به روند غصب زمین‌های ساکنان عرب روستای جلیزی علیا اعتراض کردند.

حاضران در این راهپیمایی با سر دادن شعارهای حماسی جایگاه و اهمیت زنان در فرهنگ عربی را یادآور شده و نسبت به ضرب و شتم، هتک حرمت و بازداشت زنان عرب توسط نیروهای امنیتی ایران و مصادره زمین‌های کشاورزان اعتراض کردند.

روز سه‌شنبه ۵ دسامبر اهالی روستای جلیزی علیا در مزارع خود مشغول شخم زدن بودند که سازمان اتکا، یکی از مراکز مرتبط به ارتش ایران، به بهانه اینکه این زمین‌ها متعلق به این سازمان است، با کمک نیروهای امنیتی به زنان کشاورزان این روستا حمله کرد. در اثر این یورش که با گاز اشک‌آور و ضرب و شتم همراه بوده تعدادی از زنان این روستا را روانه بیمارستان دهلران شدند. نیروهای امنیتی همچنین به بیمارستان دهلران حمله‌ كرده و زنان مصدوم را بازداشت کردند.

يک روز پیش از آن نیز نيروى انتظامى در روز دوشنبه ۴ دسامبر در حمله‌‌ای غافلگیرکننده با ده‌ها خودروی نظامی به روستای عرب‌نشين جلیزی حمله کرده و با استفاده از باتوم اقدام به ضرب و شتم مردم روستا کرده و ۵۰ نفر از آنان را بازداشت کرد.

فعالان عرب اهوازی این اقدام دولت در غصب اراضی مردم عرب را بخشی از پروژه بلندمدت ایران برای تغییر بافت جمعیتی مناطق عرب توصیف کرده و درباره تبعات انسانی این اقدامات هشدار دادند.

سازمان حقوق بشر اهواز روز پنج‌شنبه ۷ دسامبر ۲۰۱۷ با انتشار بیانیه‌ای وسعت اراضی غصب شده را چهار هزار هکتار اعلام کرد. این سازمان اقدام نهادهای امنیتی را «سرکوب سیستماتیک» خواند و توقف فوری ضرب و شتم مردم و آزادی فوری دستگیرشدگان را مطالبه کرد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024