پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 08.12.2017, 20:16

اگر ارتباطات جدی بین‌المللی داشتیم

یادداشتی دکتر محمود سریع القلم که در سال ۲۰۱۴ نوشته شده است:

اگر ما در حد ترکیه با جهان ارتباط داشتیم، تخصص را گرامی می‌داشتیم و به یک نفر، بیش از ده حکم اجرایی نمی‌دادیم.

اگر ارتباطات جدی بین‌المللی داشتیم، سریع آلودگی هوای تهران، ایمنی جاده‌ها، ترافیک شهری، نظام اداری و ده‌ها مورد را مجبور می‌شدیم حل‌وفصل کنیم.

اگر ارتباطات وسیع بین‌المللی داشتیم، نمی‌توانستیم نرخ دو رقمی تورم را برای دهه‌ها حفظ کنیم.

اگر بین‌المللی بودیم، در دانشگاه‌های ما، از اساتید کره‌ای و ژاپنی گرفته تا محققان مصری و برزیلی حضور پیدا می‌کردند، تدریس می‌کردند، آموزش می‌دادند و می‌آموختند و افراد دانشگاهی در داخل کشور، خود را محک می‌زدند.

اگر بین‌المللی بودیم، قبول نمی‌کردیم درصد قابل‌توجهی از مردم ایران از اتومبیل پراید استفاده کنند.

اگر بین‌المللی عمل می‌کردیم، روبروی شاخص ارزی ایران در صرافی‌های خارجی، معادل‌های بسیار ضعیف را نمی‌دیدیم.

منظور از بین‌المللی شدن چیست؟ سه اصل است:‌ رقابت، کیفیت و استاندارد. تصور نکنید که مقصود تعامل صرفاً با غرب است. یکی از بهترین مصادیق برای فهم بین‌المللی شدن، کشور کره جنوبی است. هم پیشرفت خارق‌العاده‌ای کرده‌اند و بدون منابع طبیعی نزدیک به یک تریلیون دلار تولید ناخالص داخلی دارند. هم‌زبان و فرهنگ و ادبیات خود را حفظ کرده‌اند و هم می‌توانند با سیستمی رقابتی و جهانی که بپا کرده‌اند، همسایه شمالی خود را تهدید اقتصادی کنند. کرة شمالی نگران باز شدن است چون تضادهای درونی آن برملا می‌شود و نظمی که ایجاد کرده‌اند را متزلزل می‌کند.

آیا من و شما می‌توانیم سه نفر از مقامات کره جنوبی را نام ببریم. احتمالاً خیر. چون کره جنوبی سیستم است و نه فرد. اما همین‌که در جهان گفته می‌شد ونزوئلا یا لیبی، همه می‌دانستند نام کدام افراد را باید مطرح کنند. اول شرط توسعه‌یافتگی این است که همه بپذیرند، سیستم‌سازی مبنای تحول است و افراد صرفاً سیستم را مدیریت می‌کنند.

در جهان سوم تعهد جایگاهى ندارد، آدمها بین ساعت یک ربع به هفت، هفت، و هفت و ده دقیقه فرقى قائل نیستند، وقتی با تأخیر سر قرار می‌رسند به‌جای عذرخواهی میگویند: اِ؟ خیلی وقته اومدی؟! بنابراینا ارزش کسى که هر روز سر ساعت هفت در محل کار حاضر است الزاما حفظ نمی‌شود، بلکه کسیکه گستاخ‌تر است و روى بیشترى دارد حرف اول را میزند، کارمندى که کارش را درست انجام می‌دهد همیشه تحت فشار است بى‌آنکه رشد کند، در مقابل کارمندى که از زیر کار در می‌رود راحت‌تر است، جواب خیلى از سؤالها این است: حالا مگه چى شد ؟!

در کشورهاى پیشرفته مردم آگاهى و بینش بهترى دارند، آنها می‌دانند که کسی که متعهدتر است قابل اعتماد و البته قابل احترام است، جامعه به افراد سخت کوش نیاز دارد و این افراد رشد می‌کنند! و این است که بسیاری که مهاجرت می کنند در کشورهای دیگر موفق هستند!

در خاورمیانه عمدتا ارزشها جابجا شده، تو اگر آدم سخت‌کوشى باشى باید کل سیستم را به جلو هل دهى و البته نخواهى توانست، کسی که کار نمی‌کند راحت تر زندگی می‌کند و فشار کمتری متحمل است!

یکروز تعطیل رسمى است، روز بعد بین‌التعطیل و بعدش جمعه، و شنبه هم هنوز عده‌اى مرخصى هستند و کارها انجام نمی‌شود، یک روز آفتابى ساعت نه صبح می‌روى به ادارات و کارمندى داد می‌زند سیستم قطعه! و تو هیچ حرفى براى گفتن ندارى، هیچکس پاسخگو نیست، زمان ارزشى ندارد و این را از صف‌هاى طولانى سوخت‌گیرى سى.ان.جى می‌توان فهمید.

سرعت جامعه کند است و تو نمی‌توانى تند بروى! همه می‌دوند و عجله دارند اما همه‌شان هم علاف‌اند! کار مثبتى انجام نمی‌شود، توضیح دادن بی‌فایده است، همه می‌خواهند سر طرف مقابل کلاه بگذارند، پس وقتی تو وعده تشویق به کارمند یا پیمانکاری می‌دهی بیچاره باور نمی‌کند! فکر می‌کند تو وعده سر خرمن میدهی! ساده‌ترین کارها به سختی انجام می‌شود، وقتی ۱۰۰ تا تک تومنی از کسی می‌گیری ناراحت است و می‌خواهد سکته کند اما وقتی ۲ ساعت وقتش تلف می‌شود نمی‌فهمد!

سود و زیان تعریف خاص خود را دارد، سرمایه‌ها به سمت تولید نمی‌روند، مردم کیفیت را نمی‌بینند فقط به قیمت توجه می‌کنند، سطحی‌نگری شایع است، اگر تو آدم نکته سنج و دقیقی باشی سختی‌های زیادی خواهی داشت، و در این جامعه است که این ضرب‌المثل همچنان تیشه به ریشه تمام اقتصاد و فرهنگ و ادب و انسانیت و مدنیت می‌زند: خواهی نشوی رسوا، همرنگ جماعت شو.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024