جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 07.12.2017, 20:04

موشک قاره پیما داریم؛ اما توان مقابله با فقر و فحشا نداریم

عباس عبدی، فعال سیاسی و تحلیلگر ارشد اصلاح‌طلب، در بخشی از یادداشت اخیر خود با عنوان «علوم اجتماعی و محدودیت‌های قدرت» نوشت:

حزب کمونیست شوروی اعمال قدرت خود بر جامعه را مشابه اعمال قدرت بر ذرات اتم و بکارگیری فن‌آوری می‌دانست و هیچ توجهی به محدودیت‌های اجتماعی نمی‌كرد.

آن حكومت با علوم اجتماعی روابط خوبی نداشت، چون پذیرش علوم اجتماعی به معنای محدودیت قدرت طبقه حاكم بود. آنان علوم اجتماعی را متهم می‌كردند، چون می‌خواستند پیش‌دستی کنند، چرا كه خودشان متهمین درجه اول این علم بودند.

رشد و شكل‌گیری علوم اجتماعی محصول وضعیت جدیدی در جامعه است. وضعیتی كه بپذیریم اعمال قدرت سیاسی نامحدود نیست.

قدرت سیاسی مقید است. قدرت جامعه در برابر قدرت سیاسی واقعیتی است انكارناپذیر. قدرت سیاسی می‌تواند و حتی می‌باید از دانش اجتماعی استفاده كند، مشروط بر اینكه محدودیت‌های خود كه براساس دانش اجتماعی تعیین می‌شود را نیز بپذیرد.

تجربه رژیم گذشته پیش چشم ماست. چیزی كه در آن رژیم وجود نداشت، نقش دانش اجتماعی در اداره امور بود. شاه خود را فعال مایشاء و قادر به انجام هر اراده‌ای می‌دانست. هیچ‌گاه سعی نكرد كوچك‌ترین محدودیتی را در قدرت خود بپذیرد.

ما نیز امروز به صورت دیگری درگیر این مشكل هستیم. البته كه می‌توانیم موشک دوربرد و قاره‌پیما شلیك كنیم، ولی هنوز از پس کاهش یا حتی جلوگیری از افزایش نرخ اعتیاد، فقر، فساد، ناكارآمدی اداری، حاشیه‌نشینی، فحشا،‌ خشونت و... بر نیامده‌ایم.

چرا؟ چون برای علوم اجتماعی امر و نهی صادر می‌كنیم و می‌خواهیم آن را بدون قید و شرط به خدمت ما در آورند و این ناممكن است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024