جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Wed, 06.12.2017, 10:38

بیانیه پایانی نشست سران شورای همکاری خلیج فارس در کویت

رهبران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در پایان نشستشان در کویت بر پایبندی‌ خود به حفظ ثبات و امنیت منطقه و مقابله با تروریسم و سیاست‌های توسعه طلبانه ایران در منطقه، تأکید کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه مستقل رأی الیوم، در بیانیه پایانی سی و هشتمین نشست شورای همکاری خلیج فارس آمده است: «رهبران این شورا از کشورهای شورای همکاری می‌خواهند با تمامی مردم یمن از جمله حزب کنگره سراسری همبستگی داشته باشند تا با نیروهای انصارالله مقابله کنند.»

سران شورای همکاری خلیج فارس بر پایبندی خود به اهداف این شورا و وحدت میان اعضای آن تأکید کردند.

در بیانیه پایانی این نشست درباره پرونده مبارزه با تروریسم آمده است: رهبران شورای همکاری خلیج فارس بر مواضع ثابت خود برای مقابله با تروریسم و خشکاندن منابع مالی آن و مقابله با تفکرات افراطی تأکید دارند.

در این بیانیه درباره مسئله فلسطین آمده است: رهبران شورای همکاری خلیج فارس بر اهمیت عدم تغییر وضعیت قانونی یا سیاسی و دیپلماتیک شهر قدس تأکید دارند و نسبت به هرگونه تغییر در این اوضاع که پیامدهای وخیمی را به دنبال خواهد داشت و به پیچیده‌تر شدن نزاع میان فلسطین و اسرائیل و مذاکرات برای حل نهایی منجر می‌شود، هشدار می‌دهند.

در این بیانیه درباره روابط با آمریکا تأکید شده است: کشورهای شورای همکاری خلیج فارس روابط بسیار خوب میان این شورا و آمریکا و دستورات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای تقویت شراکت میان دو طرف را می‌ستایند.

سران شورای همکاری خلیج فارس بر پایبندی این شورا به همکاری با آمریکا برای حفظ امنیت و ثبات منطقه و مقابله با تندروی و تروریسم و سیاست‌های توسعه‌طلبانه ایران در منطقه تأکید دارند.

آنها بر لزوم ممانعت از «دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای» و لزوم توقف برنامه موشکی این کشور و مقابله  با «اقدامات ایران در برهم زدن ثبات منطقه»، تأکید کردند.

سران شورای همکاری خلیج فارس بر مواضع ثابت خود در قبال بحران سوریه و حل بحران این کشور بر پایه اصول ژنو ۱ و قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت با محوریت تشکیل هیئت انتقالی برای اداره امور کشور و تدوین قانون اساسی و برگزاری انتخابات تأکید کردند.

سران شورای همکاری خلیج فارس پاکسازی نژادی و کشتار مسلمانان روهینجا را نیز محکوم و از جامعه جهانی خواستند سیاست‌های دولت میانمار را محکوم کند.

این رهبران در این بیانیه بر مخالفتشان با نقش ایران و حزب الله در برهم زدن ثبات در لبنان تأکید کردند.

نشست شورای همکاری خلیج فارس در سایه بحران میان قطر با عربستان، بحرین، مصر و امارات برگزار شد. در این نشست بسیاری از سران کشورهای عضو این شورا حضور نداشتند و وزیران خارجه یا معاونان به جای سران حضور یافتند. تنها سرانی که در این نشست حضور داشتند امیر قطر و پادشاه کویت بودند.

پیشتر این کشورها قطر را به حمایت از تروریسم متهم و روابطشان را با دوحه قطع کردند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024