پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Tue, 05.12.2017, 21:17

هند به زودی مرکز مصرف انرژی جهان خواهد شد

باشگاه خبرنگاران جوان: رشد سریع تقاضا برای انرژی در هند سبب شده است که این کشور در چند سال آینده به مرکز مصرف انرژی در جهان تبدیل شود.

پایگاه اینترنتی مجمع جهانی اقتصاد گزارش داد، اگرچه کشورها در مذاکرات توافق اقلیمی پاریس متعهد به کاهش تولید گاز های گلخانه ای شده اند اما تحلیل های اخیر نشان می دهد که انتشار گازهای گلخانه ای تا سال ۲۰۳۰ همچنان افزایش خواهد یافت. این بدان معناست که مصرف انرژی در جهان نه تنها کاهش نیافته بلکه همچنان سیر صعودی خود را حفظ کرده است. می توان نتیجه گرفت که وعده های فعلی کشورها در محافظت از اقلیم کنونی زمین تنها روند تولید گازهای گلخانه ای را تضعیف خواهد کرد.

دلیل اصلی این امر که توسط آژانس بین المللی انرژی در گزارش جدید &#۳۹;چشم انداز انرژی جهانی&#۳۹; برجسته شده است، این است که در دو دهه آینده یک سوم رشد نیاز به مصرف انرژی اتفاق خواهد افتاد که بیشتر این نیاز نیز توسط زغال سنگ و سایر سوخت های فسیلی تامین خواهد شد.

در گزارشی که مجمع جهانی اقتصاد در همین زمینه منتشر کرده است یک کشور به دلیل نقش زیادی که در افرایش مصرف انرژی در جهان ایفا می کند برجسته شده است و آن کشوری به جز هند نیست که با جمعیت ۱.۲ میلیارد نفری خود بازار بزرگ مصرف انرژی جهان است.

نباید فراموش کرد که ۲۵۰ میلیون نفر در این کشور که اکثرشان هم در روستاها زندگی می کنند به برق دسترسی ندارند.

این گزارش به نقل از فاتح بیرول دبیر اجرایی آژانس بین المللی انرژی تاکید کرد که هند در حال تبدیل شدن به مرکز مصرف انرژی جهان است. تمام محاسبات نشان می دهند که هند به بزرگ ترین کشور مصرف کننده زغال سنگ در جهان تبدیل خواهد شد. این کشور همچنین بزرگ ترین کشور متقاضی نفت در جهان خواهد بود و بیش از ۲۰ درصد از پنل های خورشیدی جهان نیز در هند نصب خواهند شد.

وی افزود: تبدیل شدن هند به بزرگ ترین کشور مصرف کننده انرژی در جهان به این دلیل است که میزان تقاضای انرژی در چین کاهش یافته است . از طرف دیگر هند همچنان تلاش می کند به افراد بیشتری برق رسانی کند.

به اعتقاد این کارشناس، گسترش روند شهرنشینی در هند به این معنی است که خودرو و تجهیزات بیشتری تولید خواهند شد که این امر به معنی افزایش مصرف سوخت و برق خواهد بود.

بر اساس گزارش این سازمان، هند قصد دارد تا سال ۲۰۲۲ ظرفیت تولید انرژی خورشیدی خود را از طریق نصب گسترده پانل های خورشیدی به ۱۷۵ گیگاوات افزایش دهد. اما افزایش تقاضا برای انرژی الکتریسیته و همچنین وابستگی شدید بخش انرژی هند به زغال سنگ به این معنی است که میزان استفاده از این سوخت آلوده کننده در هند افزایش خواهد یافت.

این درحالی است که نزدیک به ۸۵۰ میلیون نفر از جمعیت هند برای پخت و پز خود به سوخت های جامد وابسته هستند و به گاز خانگی دسترسی ندارند. این نوع پخت و پز بسیار خطرناک است زیرا در محیط بسته گازهای سمی تولید می کند اما تغییر روش مردم در پخت و پز به وسیله برق به این معنی خواهد بود که هند به انرژی بیشتری نیاز خواهد داشت.

هند که از جمله کشور های امضا کننده توافق اقلیمی پاریس است متعهد شده تا سال ۲۰۳۰، ۴۰ درصد از ظرفیت انرژی خود را از طریق منابع غیر فسیلی تامین کند و همچنین با کاشتن درختان به تعداد کافی، ۲.۵ تا ۳ گیگا تن دی اکسید کربن را از جو خارج کند.

بر اساس گزارش آژانس بین المللی انرژی، هند برای رسیدن به این اهداف خود باید ساختمان های کم انرژی احداث کند و شهرهای خود را هوشمند سازد و آلودگی هوا را کنترل کند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024