پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 05.12.2017, 9:18

وزیر ارشاد: «برخی مراجع» مسوول منع فعالیت هنرمندان هستند

وزیر ارشاد روز دوشنبه ۱۳ آذر ماه دلیل ممنوع‌آلکاری برخی از هنرمندان را نظر برخی از مراجع درباره آن‌ها عنوان کرد. سید عباس صالحی در گفتگو با خبرگزاری ایلنا در پاسخ به این سوال که چرا برخی از خواننده‌ها و موزیسین‌ها اجازه کار به صورت رسمی را ندارند، گفت: «برخی از اتفاقاتی که برای برخی از هنرمندان افتاده توسط پاره‌ای از مراجعی است که آن مراجع نقطه نظارتی را در خصوص این هنرمندان ابراز کرده‌اند.»

سید عباس صالحی در پاسخ به اینکه موضع رسمی وزارت ارشاد درباره بازگشت به کار این هنرمندان چیست، گفت ادامه کار آن‌ها منوط به نظر «پاره‌ای از مراجعی است» که درباره آن‌ها ابراز نظر کرده‌اند. در این گفت‌وگو مستقیما از وزیر ارشاد وضعیت حسین زمان، آریا آرام‌نژاد و هومن خلعتبری پرسیده شده بود که بارها مصاحبه و اعتراض به ممنوع الکاری خود داشته‌اند.

وزیر ارشاد تنها گفت این وزارتخانه در تلاش است تا «تجدیدنظر و تغییر دیدگاه از سوی این مراجع نسبت به کسانی که در حوزه هنر فعالیت داشته و دارند صورت بگیرد». سید عباس صالحی گفت در توضیح بیشتر درباره تلاش‌هایش به «گفت‌وگوهای متقابل» بین وزارت ارشاد و مراجع اشاره کرد.

علی جنتی، وزیر ارشاد پیشین در سال ۹۴ گفته بود: «ما چیزی به عنوان ممنوع‌الکار نداریم. ما کسی را نداریم که نامش را به طور رسمی در جای خاصی اعلام کنیم و بگوییم فعالیت فلان خواننده به طور کلی ممنوعیت دارد.» با این حال دو سال بعد صالحی وزیر ارشاد کنونی نه تنها ممنوع الکاری برخی از هنرمندان را تکذیب نکرد بلکه رفع آن را منوط به نظر پاره‌ای از مراجع دانست.

در طی سال‌های اخیر امامان جمعه در سخنرانی‌های خود در مخالفت با موسیقی بسیاری از کنسرت های موسیقی را در شهرهای خود لغو کردند. ادامه این سخنرانی‌ها و لغوها نشان از جریان قوی مواضع نمایندگان آیت‌الله خامنه‌ای در شهرستان‌ها را می‌دهد و مشخص نیست ادامه «گفت‌وگوهای متقابل» به گفته وزیر ارشاد با مراجع تا چه حد به بهبود این مسیر کمک می‌کند.

آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد که بیشترین مخالفت با موسیقی وبرگزاری کنسرت‌ها را دارد در یکی از خطبه‌های نماز جمعه خود گفت: «از نظر بنده برگزاری کنسرت در مشهد آزادی هنر نیست بلکه ولنگاری و مطرب‌بازی است و طرفداران برگزاری کنسرت بدانند که حامی‌شان خبرگزاری رسمی آلمان همان کشوری است که با سلاح شیمیایی، صدام را در هشت سال جنگ علیه ایران یاری می‌کرد. به آلمان چه ربطی دارد که در یک گوشه مشهد کنسرت برگزار نشده است.» او اضافه کرد: «گر در مشهد کنسرت اجرا نمی‌شود، این امر به معنای اعمال قدرت، حکومت و دستور و مسئله طلبگی نیست، ما با موسیقی مسئله نداریم، بلکه مسئله موسیقی مطرب‌بازی است.»

چند ماه پیش از این جمعی از اهالی موسیقی در اعتراض به این محدودیت‌ها طی نامه‌ای به حسن روحانی در تاریخ ۱۱ مرداد ۹۶ خواستار رسیدگی به این وضعیت شدند. اما چهار ماه پس از این نامه هنوز اتفاقی نیفتاده است. این هنرمندان در نامه خود با اشاره به وعده‌های رییس جمهور پیش از انتخابات مبنی بر حل موضوع لغو کنسرت‌ها نوشتند که او باید از «حقوق شهروندی» هنرمندان دفاع کند. نزدیک به پنج ماه از این نامه گذشته اما در این مدت چند کنسرت دیگر از جمله کنسرت شهرام ناظری و حافظ ناظری در قوچان مشهد لغو شد و هنوز هنرمندان ممنوع الکار موفق به بازگشت به کار نشده‌اند.

یکسال پیش از این، خانه موسیقی ایران در تاریخ ۲۳ اردبیهشت ماه در نامه‌ای خطاب به رییس قوه قضاییه از لغو سریالی کنسرت ها و اجازه ندان به زنان نوازنده برای حضور در کنسرت ها نسبت به این رویه غیرقانونی اعتراض کرد. خانه موسیقی در این نامه اشاره کرد که قبلا به دادستان کل کشور نامه های نوشته اند و همچنین جلساتی با معاون سیاسی امنیتی دادستانی کل کشور برای حل این مساله داشته اند اما تاکنون هیچ نتیجه ای به دنبال نداشته است.

آریا آرام‌نژاد، خواننده و آهنگساز، در گفتگو با کمپین حقوق بشر در ایران در تاریخ ششم مهرماه ۹۶ گفت که از سوی مسوولان وزارت ارشاد به او گفته شده با درخواست نهاد دیگری غیر از این وزارتخانه، او تا زمانی نامشخص «متوقف الفعالیت» است. این هنرمند از زمان دولت حسن روحانی تاکنون قادر به گرفتن مجوز برای فعالیت نبوده است.

همچنین حسین زمان، خواننده و نوازنده موسیقی سنتی که از دوره ریاست جمهوری احمدی‌نژاد تاکنون حق برگزاری کنسرت یا انتشار آلبوم را ندارد در گفتگویی با کمپین حقوق بشر در ایران در تاریخ سوم آذر ماه ۹۴ گفته بود در دولت روحانی برخلاف شعارهای انتخاباتیش در مورد آزادی هنرمندان، نه تنها محروم از اجرای موسیقی شده بلکه حتی از تدریس در دانشگاه که حرفه اصلیش بوده نیز محروم شده است. حسین زمان به کمپین گفت: «در طی این دو سال فقط به من گفته اند ما برای دادن مجوز به تو مشکلی نداریم اما از بالا دستور آمده که تا اطلاع ثانویه مجوز ندهیم.»

یک بار نیز در تاریخ ۲۷ مهرماه ۱۳۹۴ خبرگزاری های رسمی از ممنوع الکاری ۲۴ خواننده شاخص موسیقی ایران خبر دادند. گفته شد این تعداد به علت پخش کلیپ‌ها در شبکه‌های ماهواره‌ای و همکاری با سایت «رادیو جوان» که در امریکا مستقر است، از فعالیت منع شدند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024