جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 03.12.2017, 11:30

امریکا دیگر مثل سابق با کردها متحد نیست

دیپلماسی ایرانی: خبرگزاری اسپوتنیک مصاحبه‌ای را با ماکس ابراهمز، استاد علوم سیاسی در دانشگاه «نورت ایسترن» درباره نوسانات سیاسی حضور امریکا در سوریه انجام انجام داده است. این مصاحبه بعد از آن انجام شد که پنتاگون اعلام کرد که می خواهد فرستادن سلاح به کردها را در سوریه متوقف کند، در حالی که به نظر می رسد سیاست های جدید امریکا اعمال پاره ای از سیاست های قدیم باشد و کلیت آن سیاست به قوت خود باقی مانده است.

وی در پاسخ به این سوال که «نظرت درباره بیانیه کاخ سفید درباره تعدیلات حمایت نظامی در سوریه چیست؟»، جواب داد: «جزئیات بعضی چیزها غامض است. در حالی که قبلا اجماع بزرگی حول وضعیت نظامی در سوریه به وجود آمده بود، به ویژه بر سر شکست داعش. طرف های متعددی در جهان – ایالات متحده، روسیه، واحد های پشتیبان خلق، مبارزان کرد و ارتش عربی سوریه – همه آنها موافقت کرده اند که از سازمان های تروریستی خلاص شوند.»

آبراهمز در ادامه افزود: «اما عملیات از بین بردن داعش در حال حاضر با سرعت بالایی به خصوص در سوریه پیش می رود، که فرماندهی آن بر عهده مجموعه کاملی از طرف های فعالی در اراضی سوریه است که به هیچ عنوان با یکدیگر منافع مشترکی ندارند.»

این سیاستمدار امریکایی همچنین گفت: «الآن سوال این است که این طرف های فعال باقی مانده چه خواهند کرد و چگونه در کنار هم به سر خواهند برد؟ ایالات متحده از مدت های طولانی کردها را متحدی بزرگ به عنوان نیروهای زمینی در کار علیه داعش می بیند، این موضوع زمانی اهمیت می یابد که روشن شد «شورشیان عرب» فعال نیستند و به درد امریکایی ها نمی خورند، و خیلی سریع به زیر پرچم شبکه های تروریستی می روند. همچنین روشن شده است که آنها بیشتر از آن چه ایالات متحده انتظارش را داشت تندرو می شوند. مثل همیشه ترکیه به دلایل روشن با حمایت از کردها مخالفت می کند، ترکیه آنها را گروهی وابسته به حزب کارگران کردستان می داند، گروه تروریستی کردی که در طول سال های گذشته هزاران ترک را به کشتن داده است. برای همین، ایالات متحده را متعهد به توقف حمایت از مبارزان کرد کرده است.»

آبراهمز سپس می افزاید: «در ایالات متحده بسیاری به کردها متمایل بودند، آنها کردها را متحدی قابل اطمینان علیه داعش می دانستند اما در آخر می بینیم که چنین احساساتی امروز نیست، فکر می کنم ایالات متحده خطر چندانی از ناحیه کردها نمی بیند.»
در پاسخ به این سوال که «چرا معتقدی واشنگتن الآن تصمیمش را تغییر داده است؟»

آبراهمز گفت: «وضعیت در سوریه از نگاه ایالات متحده به شدت نگران کننده است، با وجودی که پیشروی قابل توجهی علیه داعش به دست آمده است، همچنین این احساس حقیقی وجود دارد که افراد پیروز در سوریه ایالات متحده در سوریه را به چشم دشمن می بینند: روشن است که روسیه قوی ترین موضع را در سوریه دارد. روسیه حتی قبل از آن که در سال 2015 درگیر جنگ سوریه شود، هیچ گاه دولت سوریه را مورد اتهام قرار نداده است.»

این کارشناس سیاسی امریکایی در پایان گفت: «ایالات متحده در طول جنگ سرد پیش رو در سوریه با اسرائیل متحد خواهد شد، اما همه این جریان ها که ایالات متحده را دشمن اساسی خود می دانند، از مرزهای شمالی اسرائیل دور نیستند.»




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024