پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 23.11.2017, 22:04

آیا نشست سوچی آینده سوریه را تعیین می‌کند؟

رسانه‌های عربی و غربی به طور گسترده‌ای به نشست سوچی توجه کردند. در این میان یک رسانه عربی به پیامدهای این نشست پرداخت.

به گزارش فرارو، شبکه خبری الجزیره به پیامدهای احتمالی نشست روحانی، اردوغان و پوتین پرداخت و نوشت: نشست سوچی همزمان با کنگره دوم معارضان سوری در ریاض و تحولات مهم میدانی در سوریه بود. این امر حاکی از نزدیک شدن بحران سوریه به فصل آخر است.

ایران، روسیه و ترکیه سه کشوری هستند که به لحاظ میدانی و سیاسی در سوریه دارای بیشترین تاثیر هستند. این کشور‌ها از سال گذشته از طریق فرآیند آستانه برای حل بحران سوریه با یکدیگر مرتبط شدند. توافق فرآیند آستانه به برقراری پنج منطقه بدون تنش در سوریه منتهی شد. امری که باعث آرامش نسبی در سوریه شد.

این شبکه خبری اظهار کرد که تهران، موسکو و آنکارا «کلیدهای اصلی» حل بحران سوریه را در دست دارند، زیرا در سوریه هم حضور میدانی دارند و هم بر نظام و معارضان سوریه تاثیرگذار هستند.

در نشست سوچی پوتین و اردوغان به امکان انتقال از بحث نظامی و میدانی در سوریه به بررسی راه حل نهایی سیاسی بحران سوریه اشاره کردند.

طبق گزارش الجزیره، این نشست مسائلی مانند پرونده ادلب و عفرین، توافقات کاهش تنش در برخی مناطق، هماهنگی نظامی در مبارزه با تروریسم و انتقال به فرآیند سیاسی را مورد بررسی قرار داد. اردوغان با بیان اینکه این نشست در آینده منطقه نقش بسیار مهمی خواهد داشت، به این نشست اهمیت بزرگ‌تری داد.

ناظران معتقدند که علیرغم وجود اختلافات بین سه کشور مشارکت کننده، ممکن است این نشست یک راه حل سیاسی برای آینده سوریه بیابد.

الکسی مالاشینکو، تحلیلگر روسی مسائل سیاسی گفته نشست سوچی به لحاظ شرایط، با نشست‌های سابق تفاوت دارد. زیرا این نشست در حالی برگزار شد که سیطره داعش بر مراکز اصلی آن در عراق و سوریه تمام شده است. این امر، سخن گفتن از راه حل سیاسی در سوریه و طراحی چارچوب اصلی آن را به واقعیت نزدیک می‌کند.

از دیدگاه مالاشینکو، روسیه از طریق این نشست می‌خواهد در کنگره آینده در ژنو هم‌پیمانانی برای خود ایجاد کند و توافقی درباره برگزاری یک «کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه» در سوچی بدست آورد که هم دولت و هم معارضان سوری در آن مشارکت کنند.
تحرکات بزرگ سیاسی که در روزهای گذشته اتفاق افتاد نشان می‌دهد که راه حل سیاسی در سوریه بر اساس اوضاع میدانی، مهم‌تر از همه شکست داعش و خصوصا توافقات اخیر آمریکا و روسیه در حال شکل گیری است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024