پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 23.11.2017, 10:18

اپوزیسیون سوریه: کنار رفتن اسد، آغاز دوران گذار است

العربیه: نشست اپوزیسیون سوریه در ریاض، پایتخت پادشاهی عربی سعودی روز چهارشنبه ۲۲ نوامبر ۲۰۱۷ با صدور بیانیه پایانی به کار خود خاتمه داد. در این بیانیه تاکید شده که کنار رفتن اسد، آغاز دوران گذار در سوریه است.

نشست اپوزیسیون سوریه با حضور تعدادی از مخالفان رژیم بشار اسد برگزار شد و هدف از آن همسان‌سازی موضع مخالفان، قبل از برگزاری گفتگوهای صلح با حمایت سازمان ملل است. هدف از گفتگوهای صلح، پایان دادن به ۶ سال جنگ در سوریه است.

عادل الجبیر، وزیر امور خارجه پادشاهی عربی سعودی در آغاز این نشست حاضر شد و ضمن خوشامدگویی به حاضران، تاکید کرد که پادشاهی عربی سعودی همیشه در کنار ملت سوریه ایستاده و همیشه از تلاش‌های ملت سوریه برای تحقق آمال و اهدافش حمایت کرده است.

الجبیر در این نشست که با حضور استفان دی‌میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه برگزار شد، گفت که این نشست با توافق بین‌المللی درباره ضرورت یافتن راه‌حل سیاسی برای بحران سوریه برگزار شد.

وزیر امور خارجه پادشاهی عربی سعودی افزود که هیچ راه‌حلی برای بحران سوریه، بدون توافقی سوری که آرزوهای ملت سوریه را محقق و به مشکلات این کشور بر اساس اعلامه ژنو ۱ و قطعنامه ۲۲۴۵ شورای امنیت پایان دهد، وجود ندارد.

او خطاب به حاضرین گفت: «شما امروز مسئولیتی تاریخی در زمینه یافتن راه‌حل و گذار به آینده‌ای جدید و رهایی از بحرانی که ملت عزیز سوریه را خسته کرد، بر دوش دارید. ملت سوریه در همه جا چشم به شما دارد و امیدوار است که نتایج واقعی که آرزوهای این ملت را برآورده کند، به دست آورید.»

استفان دی‌میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل نیز در این نشست تاکید کرد که آینده سوریه باید در اولویت قرار داشته باشد و گفت: «باید به راه‌حلی سیاسی بر اساس قطعنامه‌های شورای امنیت برای پایان دادن به بحران سوریه دست یافت. جنگ سوریه بر منطقه تاثیر گذاشته است.»

او با تاکید بر اینکه در روزهای آینده چارچوبی برای روندهای سیاسی سوریه تعیین خواهد شد، گفت: «هیاتی قوی از اپوزیسیون سوریه برای مشارکت در نشست ژنو می‌خواهیم. این هیات باید همه طرف‌های ملت سوریه را در بر گیرد.»

کنفرانس مخالفان سوری روز چهارشنبه ۲۲ نوامبر در ریاض، پایتخت پادشاهی سعودی و با حضور ۱۴۰ تن از شخصیت‌های سیاسی و نظامی سوریه برگزار شد. این در حالی است که به دعوت روسیه اجلاس سوچی با حضور روسای جمهوری روسیه، ترکیه و ایران برای یافتن راه حل سیاسی برای بحران سوریه در این شهر برگزار شد.

حاضران در این نشست و از جمله اتئلاف ملی سوریه که با ۲۳ عضو، تاکید کردند که کنار رفتن اسد، آغاز دوران گذار در سوریه است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024